Parkering norra kungsleden

Hej,

Planerar att i sommar vandra ca 1 vecka till 10 dagar på kungsleden. Planen är att starta i Vakkotavare och sluta antingen i Abisko eller Nikkaluokta. Av olika anledningar kommer det vara smidigast för mig att ta bilen. Tänkte i första hand parkera i Gällivare och sen ta bussen till Vakkotavare. Är det någon som vet någon bra långtidsparkering i Gällivare?

Jag vill minnas att det går att parkera bilen bredvid vägen vid Vakkotavare, kan inte det vara ett alternativ och ta bussen tillbaka dit från Gällivare?
Säkert någon annan här på forumet som kan bekräfta den parkeringsmöjligheten? Alternativ parkering är ex vid Sourva, bara att passa in bussen för den korta sträckan till Vakkotavare.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag vill minnas att det går att parkera bilen bredvid vägen vid Vakkotavare, kan inte det vara ett alternativ och ta bussen tillbaka dit från Gällivare?
Säkert någon annan här på forumet som kan bekräfta den parkeringsmöjligheten? Alternativ parkering är ex vid Sourva, bara att passa in bussen för den korta sträckan till Vakkotavare.
Jo jag tror också det går att parkera vid Vakkotavare. Tänkte mest att det är enklare att ta endast ta sig till Gällivare när jag ska tillbaka. Går väl bara två bussar per dag till Vakkotavare.

Innan du väljer att åka buss tillbaka så kolla hur turerna stämmer och hur lång tid det tar. Har tidigare haft såna funderingar men alltid valt att utesluta den lösningen eftersom det åtminstone på den tiden tog en hel dag oavsett i vilken riktning man åkte. Kom också ihåg att bussen kan bli försenad eftersom det är en hel del vägarbeten på E10 i sommar.

Det verkar gå att långtidsparkera i Gällivare, men kräver tillstånd. Prova att googla långtidsparkering Gällivare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips