Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter

Hej,

Tänkte vandra Padjelantaleden ensam med start i Kvikkjokk nästa vecka. Tanken är att gå i relativt rask takt, ca 3-5 mil om dagen (något jag gjort flera gånger tidigare). Jag har ingen tidigare erfarenhet av att gå oledat och är därför lite osäker kring olika val. Jag är intresserad av olika alternativa rutter som kanske erbjuder ännu mer storslagna vyer eller mindre skogsmiljö längs Padjelantaleden.

Det som har fångat mitt intresse just nu är att gå uppför Prinskullen-Vállevágge-Ruonasvágge-Slitavágge och sedan hoppa på Padjelantaleden igen. Däremot verkar terrängen rätt tuff utifrån bilder jag sett (sten och mera sten) och antalet höjdmeter. Hela avvikningen verkar vara lite drygt 35km i svår terräng och tidigaste båten från Kvikkjokk går 09:00 vilket är förhållandevis rätt sent för att försöka hinna med allt på en dag. Har redan beslutat att jag endast genomföra den här avvikningen vid vackert väder då jag inte vill riskera att hamna i en storm. Vad har ni för erfarenheter av den här avvikningen? Hur fort kunde ni vandra i km/h? Några farliga eller svåra vad?

Vad för andra spännande avvikingar/alternativa rutter rekommenderar ni längs Padjelantaleden?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2021-08-15 kl. 14.21.30.png
    Skärmavbild 2021-08-15 kl. 14.21.30.png
    6.7 MB · Visningar: 219
Jag har inte gått Vallevagge/Slihtavagge från Kvikkjokk själv men säkert någon annan som gjort det här, ett alternativ jag funderat på själv. Jag tycker själv att sträckan Darreloupal-Kvikkjokk genom fjällbjörkskogen är ganska trist. Sista biten är ett alternativ att gå till Vajsaloukta istället för Akka så slipper du mycket av skogen i slutet via Kutjaurestugan.
 
Jag har inte gått Slihtavagge men däremot från Ruonas till Kvikkjokk via Vallespiken och Prinskullen. Den vägen är lätt att gå även om det är några höjdmeter att klara av men går du mot Kvikkjokk blir den brantaste delen ner genom skogen från Prinskullen. Visst är det stenigt på delar av turen främst över 1000m nivån i högsta partiet i Vallespiken, men inte på något sätt värre än man kan förvänta sig på den höjden i dessa trakter. Runt Ruonas syd och östsida finns fina tältplatser på 800-850m nivån med fin utsikt österut. Enda egentliga svårigheten du kan råka ut för är om det är dimma eller låga moln, då kan det bli lite svårt att navigera upp till ingången av Vallespiken från NV.
Inga svåra eller komplicerade vad på den sträckan, däremot går Ruonasgårsså i en djup ravin och vadas lämpligen enkelt ovan ravinen på drygt 800+m nivån.
Att starta i Kvikkjokk och gå mot Vallespiken innebär en kraftig och brant uppstigning genom granskogen till prinskullen, därefter efter sjöarna långsamt uppför till vattendelaren i Vallespikens ingång från NV. Tanka vatten inne du börjar uppstigningen mot Prinskullen du det var torrt på sträckan när jag gick den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.