Padjelantaleden vs Sarek

Dum fråga kanske :)

Någon som har vandrat både Padjelantaleden och autostradan genom Sareks dalgångar (vad dom nu heter).

Vi är ett gäng som har 9 dagar att vandra i sommar och är inne på att gå Padjelantaleden. Fördelar med den är att ingen av oss har gått den tidigare. Man kan proviantera längs vägen. Och det finns bastu i Staloluokta. Samt att det antagligen är väldigt vackert. Provianteringen är ett plus av den anledningen att en av oss har ryggproblem och inte kan bära någon ryggsäck.

Ett alternativ vore ju att gå genom Sarek istället. Fördelen med det är mindre folk och troligen mer storslagen natur. Men om man bara har 9 dagar på sig så föreställer jag mig att det blir till att hålla sig i dalgångarna med max en topptur. Och då kanske vyerna inte är så enormt mycket bättre än längs Padjelantaleden.

Vad säger Ni som har testat båda varianterna?
 
Lite av bägge?

Hejsan.

Båda områdena har sin charm. Men personligen tycker jag att den norra delen av Padjelantaleden är klart trevligare än den södra. Det är framför allt sträckningen från Sommarlappa och ner till Kvikkjokk som jag tycker är lite seg. Fast å andra sidan går det att vika av lite åt öster vid Sommarlapoa och gå via Prinskullen istället...

Men har man hela 9 dagar på sig finns ju flera trevliga möjligheter. Om ni vill uppleva ensamheten och storslagna vyer så rekommenderar jag att fixa båttjuts från Staloloukta och gå tillbaka norrut på dev västra sidan av de stora sjöarna. En helt fantastisk vandring och garanterat mycket färre människor än vad som besöker Sarek. Ett alternativ kan även att gå ut via Rago i Norge, beroende på hur man reser.

Ett annat trevligt alternativ, som jag gått själv vid ett par tillfällen, är att gå både och. T.ex starta vid Suorvadammen och gå åt sydväst genom Sarek. Beroende på hur långt ni vill gå per dag kan det helt klart vara möjligt att ta sig ner till Staloloukta via Alkavagge och sen gå norrut via Padjelantaleden, då får man ju se lite av bägge :)

/ Stefan
 
Både Sarek och Padjelanta är fantastiskt vackra trakter, men med helt olika karaktär. Bortsett från topografin så regnar det mer i Sarek och där finns ingen autostrada..........Skämt åsido, en sarektur kräver mer ifråga om fjällkunskaper, planering och reservtid. Avgörande är ett antal vattendrag som måste vadas och som kan sabotera alla uppgjorda planer.

Jag tycker ni ska satsa på Padjelanta den här gången och sen väljer ni Sarek en annan sommar. I Padjelanta är allt enklare, man följer en led med spänger och broar. Om det regnar eller krånglar på annat sätt så tar man in i en stuga och torkar upp grejorna. En stugtur här brukar ta ca 10 dagar, men med tält kan ni säkert klara det på 9. Men det finns förstås ingen reservdag.

Som Stefan skriver kan man välja Linnés väg mellan Tarreluoppal och Kvikkjokk. Den är mer krävande men innebär att man går på kalfjället nästan hela vägen i stället för i björkskogen. Men det ska ju helst vara vackert väder.

Lycka till önskar Pelle
 
Okej tack för input.

Vi får se vad polarna säger. Jag vill väldigt gärna se hela Padjelantaleden. Men det vore lite trist om en tur rakt igenom Sarek skulle vara många gånger bättre då polarna kanske inte vandrar i området så många gånger till. Vi har varit i Sarek en gång och det är Sveriges bästa vandring som jag ser det. Men då hade vi mer tid på oss för toppturer.
 
Ni skulle kunna slippa den "tråkiga delen " av Padjelantaleden genom att gå Prinskullen - Vallevagge - korsa övre Tjuoldvagge - den lilla "högplatån" vid Goabrekjavrasj - förbi sjöarna i övre Njåtsosvagge (vackert!) och sen ut till Padjelanta.

Tält har ni förstås eftersom Sarek var alternativet

http://kso.lantmateriet.se/?e=602413&n=7447023&z=8
 
Jo tält gäller.

Det är alltså Tarradalen som är det avsnitt som klassas som minst bra på leden. Minns en artikel i Utemagasinet för länge sedan och den fick mig att vilja gå där :) Kan dock tänka mig att det är vackrare om man håller sig över trädgränsen så länge som möjligt. Själv tycker jag att det är en grej att gå leden i sin helhet. Och fjällbjörkskogen mellan Nikkaluokta och Keb gillar jag. Men som sagt vi får se vad kompisarna säger. Det påverkar ju inte resan dit/hem på något sätt så vi har tid att fundera.


Grym karta förresten, tack. Det tog ett tag att öppna den på min lina.
 
"" runt "tråkiga delen" är ju för att vissa inte alls tycker det är tråkigt utan tvärtom njuter av den frodiga växtligheten. Andra vill upp på kalfjället så fort det bara går. Jag har gått genom Tarradalen, båda riktningarna, och tycker det är riktigt vackert, men ett större botanikintresse än mitt gör det nog ännu vackrare!
 
Jag vet inte varför många har något emot nedre delen av Tarradalen. Själv gillar jag den väldigt mycket, särskilt om man har den som inledning. Om den är i slutet av en tur är risken att alla bara jagar på utan att lägga märke till allt det fina. Dock är det ofta mycket bitande och stickande insekter under mitten av sommaren, så man kan med fördel undvika den perioden.

Lämpliga utflyktsmål är Tarraälvshyddan samt Gurátjåhkkå 1167. Den senare verkar kanske inte så märkvärdig, men kolla höjdskillnaden ner till Tarraälven! Utsikten därifrån är lika grym som om det hade legat i Sarek. En annan topptur kan göras från Tarraluoppal upp till Vassjabakte. Därifrån kan man gena till Tuottarstugorna.

Men alla förslag i denna tråd tycker jag är bra, det handlar mest om att bestämma sig ;-).

Hälsningar Hans
 
Fin dal....men...

Hejsan,

Jo peronligen tycker jag att leden genom nedre delen av Tarradalen inte är alltför inspirerande, även om dalgången i sig själv är väl så pampig. Men visst finns det ett egenvärde att ha gått hela leden och ni lär knapppast bli missnöjda var ni än väljer att gå :)

Om ni till slut bestämmer er för att gå hela vägen ner till Kvikkjokk så är ett annat mycket trevligt alternativ till Linnés väg att vika av från Padjelantaleden redan vid Tuottarstugorna och gå via Njoatsovagge. Övre delen av Njoatsovagge är utan tvekan bland det pampigaste vi har i det här landet.

/ Stefan
 
Ja det är nog så det är att alla varianter är bra. Känner redan nu att dubbla tiden hade passat mig bättre. Men kompisarna har 9 dagar punkt. Jag tror vi kommer att avsluta i Kvikkjokk av den anledningen att två av oss som har lite mera tid vill upp på Skierffe i veckan efter. Och sen tänkte vi smyga norrut och landa vid Abisko frukostbuffe en månad senare. Men den sträckan har jag koll på.
 
Ämnet verkar vara avslutat. Men jag kan inte riktigt släppa tanken att en av er (citat) "har ryggproblem och inte kan bära någon ryggsäck". Det verkar vara en på alla sätt limiterande faktor som skulle få mig att välja Padjelantaleden före Sarek.

/Sachsaren, som har vandrat både hela Padjelantaleden och genom Sarek (Suorva-Piela-Ruohtes)
 
Ämnet verkar vara avslutat. Men jag kan inte riktigt släppa tanken att en av er (citat) "har ryggproblem och inte kan bära någon ryggsäck". Det verkar vara en på alla sätt limiterande faktor som skulle få mig att välja Padjelantaleden före Sarek.

/Sachsaren, som har vandrat både hela Padjelantaleden och genom Sarek (Suorva-Piela-Ruohtes)

Jo absolut den anledningen spelar in. Tror jag nämnde det i något inlägg tidigare. Personen i fråga har inga problem att gå men det tillkommande problemet är ju att det blir tyngre för oss andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.