Södra padjelantaleden i början av Juni?

Är det någon som har några erfarenheter från sträckan Kvikkjokk-Taraälvsshyddan i början av Juni?

Tänker framfröallt på snöläget och i sådana fall, hur var våren vid detta tillfälle? Är broarna denna sträcka permanenta eller sätts dom dit sommartid?

Vill till fjällen och klarar inte av att vänta längre!

Tack!

Än så länge är det full vinter,det har varit jättebra skid-och skoterföre på riktig kallsnö även i Tarradalen nu i påsk.
Mycket mer snö än vanligt.
Om du bara ska gå till Tarrälvshyddan brukar det ju vara gångbart i början av juni normala år.
Broarna är permanenta.(2st).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vid midsommartid ....

... år 2000 låg snö på i stort sett all höjd över cirka 800 m. Undantag var södersluttningar.

Oberoende hur våren framskrider är nog början av juni ett vågspel. Som Britt G säger, så tar du dig säkert fram i Tarradalen utan att gå i snö. Men räkna med blöta leder. Jag kan tänka mig att första dagsetapperna under Tarrekaisemassivet blir rätt "kladdigt", med tanke på allt vatten som skall ner från sluttningarna där.

Men det är säkert en säregen tid att vandra. Ingen grönska, men en hel del fåglar.

Min prognos: Snö vid Tarralouppal och vidare.

//Bert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips