Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni?

Ska hjälpa några unga killar i 20-årsåldern med planering inför fjälltur med början 20 juni. De vill gärna bestiga en topp, helst Keb men även Sylarna funkar som alternativ. De ska dra upp en vecka med början 20 juni. Tänker på snöläget på båda bergen vid den tiden i år, hur lämpligt är det för nybörjare? Jag har bara varit uppe på Keb och sylarna i juli så kommer ge dem råd utifrån det. Dom har aldrig varit i fjällen förut men kommer dit med bra utrustning och bra råd (och är vältränade) så tänker att båda topparna funkar som nybörjartur om bara snöläget är ok. Annars får dom köra triangeln eller några dagar på Kungsleden som alternativ.
 
Har du sett denna?
 
Ok, hade missat att Keb station öppnar 22e. Gissar att rätt så få bestiger berget innan stationen öppnar, så ev snöpartier lär inte vara så upptrappade gissar jag? Nån som har varit där den tiden andra år? Dom borde ju inte bege sig upp om dom inte kan följa väl upptrampade spår. På andra sidan, så knökat som Keb är kanske det är full rulle redan på öppningsdagen?
 
Bra tråd ovan, men dessa killar behöver mer en station de kan göra dagsturer från alt gå en väldigt etablerad slinga typ triangeln. Där de kan fråga om råd på varje fjällstation/stuga.
 
Just kring Sylarna har det fallit en hel del snö under vintern och för bara några dagar sedan var det skidföre hela vägen från Storulvån fram till Sylarna. Nu går det emellertid fort - och det blir grönare och grönare. Det betyder att det förmodligen kommer vara en hel del snö kvar, framförallt på just sylarnamassivet, fortfarande om två veckor - men förmodligen vara undansmält de stora bitarna på marken fram dit. Men räkna med att det är väldigt vått, bitvis.

Sylarnas fjällstation tror jag öppnar i år den 18:e, och man måste - pga coronarestriktioner - ha bokat i förväg. Jag tror att det även gäller tältplats. Så - ska man vara i Sylarna runt den 20:e kan det vara dags att bestämma sig nu, och boka.

Det är _betydligt_ mindre snö i sylarna i juni än i keb. Men det kan vara både en hel del snö på själva sylmassivet och framförallt avsmältning, så det kan vara bökigt med en topptur ändå. Det är svårt att sia riktigt om - för just nu är det jättevarmt (15-18 grader) och då smälter det ju fort.
 
Jag kan tillägga att i fjol var det mer snöpulsande än barmarksvandring mellan Storulvån och Sylstationen - vid midsommar. Därav hoppade vi också över topptur till Storsylen den gången.

Med det sagt så är avsmältningen under maj - juni olika från år till år, och det ger stort utslag i hur terrängen ser ut under den tiden.
 
Jag kan tillägga att i fjol var det mer snöpulsande än barmarksvandring mellan Storulvån och Sylstationen - vid midsommar. Därav hoppade vi också över topptur till Storsylen den gången.

Med det sagt så är avsmältningen under maj - juni olika från år till år, och det ger stort utslag i hur terrängen ser ut under den tiden.

Nu går det ändå att göra en hygglig prognos och det ser väl positivt ut åtminstone för Jämtland? Mindre snö kvar nu jämfört med samma tid i fjol. Så till TS unga vänner säger jag lycka till.

För övrigt är säsongens första Gröna bandet-vandrare snart i Vålådalen. Han rapporterar om snöfält på fjället och blöta fötter, men han har ändå rört sig snabbt. Och vandrar i shorts.
 
Toppen, tack för tipsen! Då säger jag till dem att de får ta triangeln istället och helt enkelt kolla läget på Sylarnas fjällstation när de kommer dit om det är läge för topptur eller ej.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnnaPyttiPanna Snöläge m.m Kebnekaise... Fjällvandring 1
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
dmchris Snöläge/status syltraversen Fjällvandring 0
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
Stanca Snöläge Sarek Fjällvandring 3
Jokkvander Is-och Snöläge Höglekardalen/Oviksfjällen Fjällvandring 1
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
Mattias70 Snöläge Laponia. Fjällvandring 101
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Crimper Snöläge Tänndalen Fjällvandring 3
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
KrilleE Snöläge i Sarek Kvikkjokk - Älgajavre - Sourva Fjällvandring 9
estetdrägg Snöläge Vassijaure/Abisko/Hoiganvaggi?? Fjällvandring 0
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
sumpa Snöläge i Björkliden/riksgränsen nu? Fjällvandring 5
janus82 Jotunheimen Snöläge Fjällvandring 2
plaskdaja Snöläge i Keb runt 14 juli Fjällvandring 2
MalinHF Snöläge Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
Roger 1 Snöläge Fjällvandring 0
avslutat080903 Sarek, info om snöläge och broar Fjällvandring 11
grodanbolle Snöläge/is i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 1
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Tom Bombadill Snöläge Durlings led? Fjällvandring 19
arlemo Snöläge/vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
lignell01 snöläge i Stekenjokk Fjällvandring 1
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.