Ska hjälpa några unga killar i 20-årsåldern med planering inför fjälltur med början 20 juni. De vill gärna bestiga en topp, helst Keb men även Sylarna funkar som alternativ. De ska dra upp en vecka med början 20 juni. Tänker på snöläget på båda bergen vid den tiden i år, hur lämpligt är det för nybörjare? Jag har bara varit uppe på Keb och sylarna i juli så kommer ge dem råd utifrån det. Dom har aldrig varit i fjällen förut men kommer dit med bra utrustning och bra råd (och är vältränade) så tänker att båda topparna funkar som nybörjartur om bara snöläget är ok. Annars får dom köra triangeln eller några dagar på Kungsleden som alternativ.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni?
- Trådstartare Moga
- Start datum
Har du sett denna?
www.utsidan.se
Flerdagarstur i Jämtland i Juni
Hej! Jag och min pappa ska tältvandra i Jämtland nu i Juni. Förhoppningsvis tillåter väder, snöläge och vattennivå oss att kunna göra en flerdagarsvandring uppe på högfjället, och annars kommer vi satsa mer på dagsutflykter. Vi kommer att påbörja vandringen tisdagen den 15 juni. Vad tror ni om...
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Ok, hade missat att Keb station öppnar 22e. Gissar att rätt så få bestiger berget innan stationen öppnar, så ev snöpartier lär inte vara så upptrappade gissar jag? Nån som har varit där den tiden andra år? Dom borde ju inte bege sig upp om dom inte kan följa väl upptrampade spår. På andra sidan, så knökat som Keb är kanske det är full rulle redan på öppningsdagen?
Just kring Sylarna har det fallit en hel del snö under vintern och för bara några dagar sedan var det skidföre hela vägen från Storulvån fram till Sylarna. Nu går det emellertid fort - och det blir grönare och grönare. Det betyder att det förmodligen kommer vara en hel del snö kvar, framförallt på just sylarnamassivet, fortfarande om två veckor - men förmodligen vara undansmält de stora bitarna på marken fram dit. Men räkna med att det är väldigt vått, bitvis.
Sylarnas fjällstation tror jag öppnar i år den 18:e, och man måste - pga coronarestriktioner - ha bokat i förväg. Jag tror att det även gäller tältplats. Så - ska man vara i Sylarna runt den 20:e kan det vara dags att bestämma sig nu, och boka.
Det är _betydligt_ mindre snö i sylarna i juni än i keb. Men det kan vara både en hel del snö på själva sylmassivet och framförallt avsmältning, så det kan vara bökigt med en topptur ändå. Det är svårt att sia riktigt om - för just nu är det jättevarmt (15-18 grader) och då smälter det ju fort.
Sylarnas fjällstation tror jag öppnar i år den 18:e, och man måste - pga coronarestriktioner - ha bokat i förväg. Jag tror att det även gäller tältplats. Så - ska man vara i Sylarna runt den 20:e kan det vara dags att bestämma sig nu, och boka.
Det är _betydligt_ mindre snö i sylarna i juni än i keb. Men det kan vara både en hel del snö på själva sylmassivet och framförallt avsmältning, så det kan vara bökigt med en topptur ändå. Det är svårt att sia riktigt om - för just nu är det jättevarmt (15-18 grader) och då smälter det ju fort.
Jag kan tillägga att i fjol var det mer snöpulsande än barmarksvandring mellan Storulvån och Sylstationen - vid midsommar. Därav hoppade vi också över topptur till Storsylen den gången.
Med det sagt så är avsmältningen under maj - juni olika från år till år, och det ger stort utslag i hur terrängen ser ut under den tiden.
Med det sagt så är avsmältningen under maj - juni olika från år till år, och det ger stort utslag i hur terrängen ser ut under den tiden.
Jag kan tillägga att i fjol var det mer snöpulsande än barmarksvandring mellan Storulvån och Sylstationen - vid midsommar. Därav hoppade vi också över topptur till Storsylen den gången.
Nu går det ändå att göra en hygglig prognos och det ser väl positivt ut åtminstone för Jämtland? Mindre snö kvar nu jämfört med samma tid i fjol. Så till TS unga vänner säger jag lycka till.
För övrigt är säsongens första Gröna bandet-vandrare snart i Vålådalen. Han rapporterar om snöfält på fjället och blöta fötter, men han har ändå rört sig snabbt. Och vandrar i shorts.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg