Utmaning eller dumdristigt ?

Den plan du har när det gäller att förflytta er verkar för mig enbart prestationsorienterad. Ni kommer att behöva gå ca 10 timmar per dag och har mycket litet tid för att stanna upp och njuta av utsikten.

När jag går i terräng - fjäll eller lågland- så måste jag hela tiden titta var jag sätter fötterna och det betyder att jag kan inte njuta av utsikten samtidigt. Det är bara när jag går på vägar eller motionsspår som jag kan se mig om samtidigt. Därför tar jag en kort paus när jag vill titta närmare på något.

Tiden att göra det finns inte för er om ni planerar för långa dagsetapper.

Ett alternativ kan ju vara att sätta upp en TV framför ett "gåband" på hemmaplan och köra Kebnekaisefilmer under tiden som ni går. Då kan ni gå obehindrat och lär veta mycket mer om området när ni gått hela sträckan på bandet än om ni gör det i verkligheten enligt er planering.:giggle::giggle:
 
Jag instämmer i kören av uppmaningar att ta det lite lugnare. Det är en milsvid skillnad mellan att 2,5-3 mil funkar en lördag nu och då, och att öppna upp med att snitta 33 km de tre första dagarna med packning för en hel fjälltur på ryggen. Det är att tigga om problem, särskilt när du går med en oerfaren tonåring.

Jag tror iofs inte att ni behöver vara överförsiktiga åt andra hållet heller. Det är trots allt ledad vandring, och om ni gillar högre tempo, är rimligt lättpackade och vältränade i största allmänhet, går med väl ingångna skor etc, så kan ni säkerligen gå mer än de 15 km om dagen som t ex Smux rekommenderar. Personligen tycker jag tuffa dagspass är en del av tjusningen, och jag pressar mig gärna ganska ordentligt. Troligen är du lagt åt det hållet med, om du vandrat omkring i krokarna förut och trots det planerar en sån språngmarsch längs spängerna med din 15-åring. Det är dock en enorm skillnad mellan att snitta runt 2 mil om dagen och nästan det dubbla. Går du med en oerfaren fjällvandrare är det klokt att räkna lite mer försiktigt.

Dessutom skulle jag “vända” på rutten, så att du kommer till Kebmassivet så tidigt som möjligt snarare än först efter tio mil. Dels är sannolikheten att ni är rimligt utvilade större, dels finns det mer utrymme för olika val då, t ex att göra andra dagsturer i väntan på att vädret blir bättre, ja t om bestämma sig för en rutt där man går vidare västerut och tar Keb på tillbakavägen, om nu vädret ser ut att vara dåligt flera dagar framöver när ni först kommer fram. Om ni är lyckligt lottade att vara flexibla med resedatum betyder det ju också att ni har större möjlighet att optimera sannolikheten för vackert Kebväder ju närmare starten berget befinner sig.

Lycka till!
 
En sak är en 35 km dag med 12 kg och en annan med tält, förläggningsutrustning samt mat och flera dagar i följd.
Skall man påbörja något så är det det bra om det är realistiskt att man känner till underlaget och väderläget.
Allt kan man inte kontrollera men dags marschlängden är grundläggande, alla är vi vida starkare hemma i fotöljen än ute i blåst och heldagsregn.
Med nybörjare måste man bromsa ambitionsnivån, runt 15-20 km per dag brukar bli väl, speciellt när det vankas vilodag.
Att bestiga ett berg inne i tvättstugan, som utsiktsbegränsande moln utgör är föga lockande. Men som träningsprogram för att söka jägarutbildning är väl ditt upplägg hyfsat.
Området är norra Lappland, snösmältningen bör tas i beaktande, även om du vill ha med sonen fler gånger.

go tur
 
Jag tycker att >30 km är långt i fjällmiljö speciellt när ryggsäcken är som tyngst. Lyckas ni få skoskav de två första dagarna kommer de resterande dagarna bli mindre trevliga.
Kroppen bryts ner ganska friskt av långa etapper, speciellt om maten mest består av frystorkat.

Om ni bor i tält är det skönt att hinna tvätta sig och låta kläderna torka något innan det är dags att krypa in i sovsäcken.
 
En rejäl satsning helt klart! Jag hade inte orkat detta med dagens form men vad är det värsta som kan hända? Man hinner väl det man hinner, dagsmarcherna blir som de blir. Men ha ingen fast tid att passa med biljetter osv - inte med så tufft program. Stress är ett otyg.
 
Det var någon som tipsade om att starta omvänt dvs i Nikkaloukta och jag instämmer i den strategin. Ta första dagsetapper till Tarfalajokken öster om fjällstationen där det finns tältplatser, och dagen efter om ni är pigga i benen förbi fjällstationen och Singistugorna upp i Singivagge där ni slår läger. Sedan invänta lämpligt väder och gör toppturen via Durlings led. Det är klart bäst om ni inte vill trängas med folk runt fjällstationen.
Därefter kan ni avgöra hur mycket tid och ork ni har kvar, men returen via Sälka-Nallo-Vistas-Nikkaloukta är ett bra alternativ.
 
Vad är det värsta som kan hända om ni planerar 20 km om dagen men ändå knallar på i 40 km? Att ni får någon dag över för en spontanutflykt är kanske att föredra framför risken att kollapsa av trötthet. Min då knappt 13-åriga son drog med mig upp på en till fjälltopp efter 20 km vandring med tältpackning förrförra sommaren. Så har du en lika rastlös son som jag kan han säkert hitta på något kul ändå. (Tur för mig att vi inte var ute en hel vecka!)
 
En annan aspekt som någon varit inne på är det där med tåg och ankomst till Katterjokk. Jag och hustrun började från Katterjokk mot Björkliden förra året och anlände med det sena tåget. Min hittepå-plan var att hinna de 10 km till Stuor-Kärpel den dagen. Vi var dock rejält möra efter att ha åkt tåg hela dagen från Umeå där vi klev på 06:30 och därmed klev upp 04:30. Kom iväg från konsum ca 17:30 och när vi nådde Gátterjávris sandstränder 2 timmar senare så var det så fantastiskt vackert och vi var för slok för att inte slå läger. Detta gjorde att vi skippade ta den långa vändan över Unna Allakas på väg mot Gorsavággi utan vek av och genade in i Hoiganvággi (som förövrigt låg lika öde som bortre Sarek) för att hinna med vår "tidtabell".

Det jag vill säga är att även att det kan tänkas vara avslappnande och uppvilande att åka tåg så kan även det slita på krafterna och göra att det bara blir halv dagsmarsch under ankomstdagen även med det tidiga tåget runt 12 =P Att sedan ha för snäv planering och kanske inte hinna så långt det tänkt hinnas under någon av dagsetapperna, vare sig det beror på för vackert landskap för att gå vidare eller halv snöstorm och pissregn, så är det asgrymt att ha backup-planer och genvägar och alternativ till slutmålet via andra rutter.
 

avslutad210712

Gäst
Men han skulle ju cykla men byggde hus istäälet.

Nu kör vi. Vandra med

*ASG*
 
Jag skulle också välja kortare dagsetapper. Sträckan du har planerat för dag två innehåller rejäla höjdskillnader.

Om det blir tid över på dagarna kan man alltid gå upp på någon närbelägen topp, det är i mitt tycke oftast värt det och man kommer till platser där få andra är.

Från Sälka till Keb behöver ni inte gå via Singi, det finns en genväg att ta.
 
Varför allt detta slit?
Knäcka pojken för framtida fjällvandringar eller är det frågan om prestation?
Det är nog grabben som knäcker mig :) nej vi har inget att bevisa eller att vi måste prestera. vi bägge gillar utmaningar och vandrar hellre än att ligga i tält. ( så länge det är uppehållsväder) . men vi tackar för alla tips så får vi fundera lite...
 
Men han skulle ju cykla men byggde hus istäälet.

Nu kör vi. Vandra med

*ASG*
jo livet kan snabbt förändras. Det finns fortfarande en del kvar att göra på huset.
Cyklingen står kvar på min att göra lista, men när grabben frågar om att vandra så vill jag gärna göra det med honom. Det blir en cykeltur i sommar, dock betydligt kortare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
--John-- Vill ha en utmaning Fjällvandring 9
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.