Jag har succsessivt lättat min packning de senaste 5 åren. Jag är nere vid en basvikt på ungefär 6 kilo för sommaren och 7 kilo för den kallare årstiden utan mat och vatten. Det har gjort att jag kan ha med en Crazy Creek stol. För bekvämligheten ökar med åren och jag har svart att sitta utan ryggstöd och min rygg tackar för det. Min basvikt är långt ifrån UL men de grejer jag har idag är de jag anser att behöva.
Jag vet inte vad du har för basvikt. Du kanske har redan en okej basvikt. Om inte så är det någonting att jobba på.
Till områden som är storslagna på sitt sätt men aldrig nämns är lederna i Finland och Norra Norge.
Har både vandrat Karhunkierros 2009 och senast hösten 2023 Kevo NP. Samt Övre Påsvik NP och på Varangerhalvön. September månaden är den bästa tiden för färgerna och så gott som inga vandrare ute iaf i Varanger NP. Det var så öde att jag inte genomförde det jag hade tänkt mig nämligen att korsa Varanger NP från Komagdalen till Björnskardhytta- Ragnarokk-Heimdal-Helheim och avslutar i Ordo. Utmaningen var att navigera själv samt vädret i September. Men ack så storslagen trots inga höga toppar. Här hade man kunnat sova i stugorna. Men i fint väder hade det varit görbart.