Varangerhalvön låter väldigt spännande. Jag såg ett program med Lars Monsen för några månader sedan från just det stället.Jag har succsessivt lättat min packning de senaste 5 åren. Jag är nere vid en basvikt på ungefär 6 kilo för sommaren och 7 kilo för den kallare årstiden utan mat och vatten. Det har gjort att jag kan ha med en Crazy Creek stol. För bekvämligheten ökar med åren och jag har svart att sitta utan ryggstöd och min rygg tackar för det. Min basvikt är långt ifrån UL men de grejer jag har idag är de jag anser att behöva.
Jag vet inte vad du har för basvikt. Du kanske har redan en okej basvikt. Om inte så är det någonting att jobba på.
Till områden som är storslagna på sitt sätt men aldrig nämns är lederna i Finland och Norra Norge.
Har både vandrat Karhunkierros 2009 och senast hösten 2023 Kevo NP. Samt Övre Påsvik NP och på Varangerhalvön. September månaden är den bästa tiden för färgerna och så gott som inga vandrare ute iaf i Varanger NP. Det var så öde att jag inte genomförde det jag hade tänkt mig nämligen att korsa Varanger NP från Komagdalen till Björnskardhytta- Ragnarokk-Heimdal-Helheim och avslutar i Ordo. Utmaningen var att navigera själv samt vädret i September. Men ack så storslagen trots inga höga toppar. Här hade man kunnat sova i stugorna. Men i fint väder hade det varit görbart.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur trappa ner men ändå få nya upplevelser
- Trådstartare hsp
- Start datum
Ber om ursäkt eftersom jag inte ens orkat skumma genom tråden utan bara läst trådstarten så.
Om man inte kan/orkar gå krävande eller extra krävande vandringar så är det slut med upplevelser.
Håller med - då har man problem.
För mig handlar inte fjällvandring (eller något annat i mitt liv) att det alltid ska vara en prestation. För mig handlar det om att få varva ner och bara ta det lugnt och känna hur mitt lugna inre ger mig energi tillbaka.
Men vi är alla olika.
Om man inte kan/orkar gå krävande eller extra krävande vandringar så är det slut med upplevelser.
För mig handlar inte fjällvandring (eller något annat i mitt liv) att det alltid ska vara en prestation. För mig handlar det om att få varva ner och bara ta det lugnt och känna hur mitt lugna inre ger mig energi tillbaka.
Men vi är alla olika.
Mitt mål med fjällvandring är att komma in i stadiet då livet består av: gå, äta och skita och allt annat inte finns med i tankarna. Sedan måste kraftansträngning minska med mer skavanker i kroppen. Paddla kajak är ett sätt att kunna ha med bekvämlighet och nå platser där man känner att man får vara själv.Ber om ursäkt eftersom jag inte ens orkat skumma genom tråden utan bara läst trådstarten så.
Men vi är alla olika.
Men att få vara själv är olika för oss alla. Vissa känner sig själv 50 m in i parkskogen men själv vill jag komma betydligt längre bort.
Det var spännande och om det inte skulle ligga så avlägsen hade jag åkt ditt igen för att genomföra den vandringen jag hade planerat 23. Höstfärgerna var magiska i den arktiska känslan. Vädret var mindre magiskt. Så för att vandra är huvudsäsongen att föredra.Varangerhalvön låter väldigt spännande. Jag såg ett program med Lars Monsen för några månader sedan från just det stället.
Ska kolla om jag kan hitta det programmet om det stället med Lars Monsen.
Bilagor
Gå, äta, sova i några veckor blir för mig en mantra där jag kan koppla bort allt annat. Vandra med min packning och veta att jag kan stanna var jag vill är en frihetskänsla. Detta får jag inte vid dagsturer eller i närområdets skogar. Visst kan jag tälta där och gå hem nästa dag men det är långt ifrån samma sak.Mitt mål med fjällvandring är att komma in i stadiet då livet består av: gå, äta och skita och allt annat inte finns med i tankarna. Sedan måste kraftansträngning minska med mer skavanker i kroppen. Paddla kajak är ett sätt att kunna ha med bekvämlighet och nå platser där man känner att man får vara själv.
Men att få vara själv är olika för oss alla. Vissa känner sig själv 50 m in i parkskogen men själv vill jag komma betydligt längre bort.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Det var spännande och om det inte skulle ligga så avlägsen hade jag åkt ditt igen för att genomföra den vandringen jag hade planerat 23. Höstfärgerna var magiska i den arktiska känslan. Vädret var mindre magiskt. Så för att vandra är huvudsäsongen att föredra.
Ska kolla om jag kan hitta det programmet om det stället med Lars Monsen.
Monsen og nasjonalparkene: 2. Varangerhalvøya – Hilsen fra urtiden - NRK TV
Denne parken faller Monsen pladask for. Han er takknemlig for å oppleve dette urgamle stedet, hvor folk har levd i pakt med naturen i tusenvis av år.
Tackar!![]()
Monsen og nasjonalparkene: 2. Varangerhalvøya – Hilsen fra urtiden - NRK TV
Denne parken faller Monsen pladask for. Han er takknemlig for å oppleve dette urgamle stedet, hvor folk har levd i pakt med naturen i tusenvis av år.tv.nrk.no
Man har lika olika hjärnor som kroppar,har man 50-60 mil till fjällen och det blir 2 resdagar vill man vara borta ett tag.
Har man hus och trädgård har man ju i princip heltids sysselsättning som äldre och vill anv tiden väl till nya intryck.
Är det tex för lätt gånget börjar man tänka på hur fixa projekt hemma,men finns risken att ramla och skada sig så är hjärnan sysselsatt med lite avkopplande problemlösning.
Tex som på sista turen då märkningen tidvis var så dålig så det var som när man gick oledat,och ibland led lagd med så mkt säkerhet som möjligt då den ska kunna anv på våren efter snön smält med kanske 2-3 gr så mkt vatten som när jag gick.
Då läste man på GPS och kollade i verkligheten och tog i bland små genvägar men ska ju ej vara längre bort från markeringen än att man ska kunna hittas lätt vid ev räddning om man ej får har så bra gps täckning att rätt koordinater sänds iväg,jag fick gå över till flera GPS system på vissa ställen för att få snabb platsangivelse dvs var man var.
Ang risk/adrenalin osv missade jag MC kort med någon månad pga att pappa ej hade tid med övningskörning,men jag skulle ändå ej vilja köra MC med dagens trafik och tex i Norge på fjällvägar kvävs ju god körvana även av bilförare på många ställen pga stora husbilar och lokalbussar och ibland för smalt för att mötas och inga skyltade mötesplatser.(hamnade en gång ute på en mosse när jag väjde för en husbil med bergväggar blir det svårare)
Har man hus och trädgård har man ju i princip heltids sysselsättning som äldre och vill anv tiden väl till nya intryck.
Är det tex för lätt gånget börjar man tänka på hur fixa projekt hemma,men finns risken att ramla och skada sig så är hjärnan sysselsatt med lite avkopplande problemlösning.
Tex som på sista turen då märkningen tidvis var så dålig så det var som när man gick oledat,och ibland led lagd med så mkt säkerhet som möjligt då den ska kunna anv på våren efter snön smält med kanske 2-3 gr så mkt vatten som när jag gick.
Då läste man på GPS och kollade i verkligheten och tog i bland små genvägar men ska ju ej vara längre bort från markeringen än att man ska kunna hittas lätt vid ev räddning om man ej får har så bra gps täckning att rätt koordinater sänds iväg,jag fick gå över till flera GPS system på vissa ställen för att få snabb platsangivelse dvs var man var.
Ang risk/adrenalin osv missade jag MC kort med någon månad pga att pappa ej hade tid med övningskörning,men jag skulle ändå ej vilja köra MC med dagens trafik och tex i Norge på fjällvägar kvävs ju god körvana även av bilförare på många ställen pga stora husbilar och lokalbussar och ibland för smalt för att mötas och inga skyltade mötesplatser.(hamnade en gång ute på en mosse när jag väjde för en husbil med bergväggar blir det svårare)
Nu blir jag imponerad! Vad innehåller din packning när du går på en kallare tur? Vill gärna få tips.Jag har succsessivt lättat min packning de senaste 5 åren. Jag är nere vid en basvikt på ungefär 6 kilo för sommaren och 7 kilo för den kallare årstiden utan mat och vatten. Det har gjort att jag kan ha med en Crazy Creek stol. För bekvämligheten ökar med åren och jag har svart att sitta utan ryggstöd och min rygg tackar för det. Min basvikt är långt ifrån UL men de grejer jag har idag är de jag anser att behöva.
Jag vet inte vad du har för basvikt. Du kanske har redan en okej basvikt. Om inte så är det någonting att jobba på.
Till områden som är storslagna på sitt sätt men aldrig nämns är lederna i Finland och Norra Norge.
Har både vandrat Karhunkierros 2009 och senast hösten 2023 Kevo NP. Samt Övre Påsvik NP och på Varangerhalvön. September månaden är den bästa tiden för färgerna och så gott som inga vandrare ute iaf i Varanger NP. Det var så öde att jag inte genomförde det jag hade tänkt mig nämligen att korsa Varanger NP från Komagdalen till Björnskardhytta- Ragnarokk-Heimdal-Helheim och avslutar i Ordo. Utmaningen var att navigera själv samt vädret i September. Men ack så storslagen trots inga höga toppar. Här hade man kunnat sova i stugorna. Men i fint väder hade det varit görbart.
Britt-Marie
Nu blir jag imponerad! Vad innehåller din packning när du går på en kallare tur? Vill gärna få tips.
Britt-Marie
Kolla in länken och du ser min utrustning. Det blev 7,5 kilo i basvikt för en vandring i Oktober eller tidigt vår i låglandet, typ Sörmlandsleden vilken jag vandrade hösten 2024. Jag har flera sovsäckar att välja men tog med den varmaste jag har och samma med tält. Direkt på vintern är jag inte ute på en flerdagarstur bara testat någon enstaka natt hur utrustningen skulle funka vid flera minusgrader.
Ska också tillägger att jag är extremt frusen av mig och dunbrallorna åker redan i September med.
Liknande trådar
- Svar
- 10
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 30
- Visningar