Utmaning eller dumdristigt ?

Hej, min 15 åriga grabb ville gå kungsleden och bestiga Keb. Han har inte någon direkt erfarenhet av att vandra i fjällen. Jag vandrar en del och har bl a varit uppe på Keb två gånger. Vi har varit ute några lördagar och gått 2,5 -3 mil och det har gått bra. ( dock lite enklare terräng). vi bägge är ganska vältränade och i bra kondition.
För att få till sommarens planering och då vi inte vill trängs med allt för mycket folk så tänkte vi ta tåget till Katterjåkk och börja vandra innan säsongen har öppnat (22 Juni). vi sover alla nätter i tält och tar med mat.
så här ser vår tänkta rutt ut.
Dag 1. Sö 20 Juni. KatterJåkk – Unna Allakas. 33 km.
Dag 2. Må 21 Juni. Unna Allakas – Alesjaure - Sälka 15 km + 25 km = 40 km
Dag 3 Ti 22 Juni. Sälka – Singi - Keb fjällstation 12 + 14 = 26 km Fjällstationen öppnar.
Dag 4 On 23 Juni. Bestiga keb. 14 km T&R
Dag 5 To 24 Juni Keb fjällstation – Nikkaluokta 19 km. reser hem .
så frågan är om det är dumt att ge sig iväg så tidigt
- med tanke på mycket vatten ifrån snösmältning.
- extremt mycket mygg
- ganska långa vandringspass
- man låser in toppbestigningen till 1 dag, skulle det vara för dåligt väder så kan vi inte bestiga toppen, som är en stor del av vårt äventyr.
- vi har inte mycket marginaler om något skulle hända.

Har ni några kloka råd att komma med. Varken jag eller grabben är rädd för utmaningar och vi har bra utrustning. då det är ljust länge så kommer vi lägga mycket tid på att vandra och ta korta raster.
 
Jag skulle nog vilja säga "dumdristigt" som svar på din fråga. Alla farhågor som du radar upp i ditt inlägg stämmer, det är tidigt på säsongen så räkna med snölegor och kallt väder, givetvis mygg efter väderlek och alltför långa etapper. Att dessutom räkna med att man kan ta sig upp på Keb precis den dagen man planerat är också det en stor chanstagning.
Vill du att din son aldrig mer vill uppleva fjällen är detta ett bra upplägg, men jag tycker du skall planera om rejält och minska dagsetapperna till max 15km per dag och dessutom lägga in extra reservdagar för oförutsedda händelser och väder. Behöver ni inte använda reservdagarna för detta finns de ju kvar när ni kommer till Keb och därmed ökar möjligheten att faktisk komma upp.

Jag gick första långvandringen med min dotter (hon var då 18 år) från Abisko till Nikkaloukta (med omväg via Vistas-Nallo-Sälka) och toppbestingning av Keb via Västra Leden på 10 dagar och tältpackning. Det var dessutom i början av augusti och fint väder hela tiden. Några av etapperna var lite längre, som övre Vistasdalen till Nallo, samt att vi forcerade sista dagen till Keb via Singi för att slippa möta Fjällräven Classic. Hon var trött trots mycket vältränad, så vi tog en extradag och vilade upp oss innan toppbestigningen vilket var bra. Efter den turen har vi gjort många fler fjällvandringar ihop, så mitt tips är att lägga upp vandringen genomtänkt och med reservtid så att det blir en positiv erfarenhet och upplevelse som ger mersmak.
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Dag 1: Du är medveten om att det till allra största sannolikhet troligen är vandring i snö som varken bär eller bister större delen av den dagen. Lyckas Ni med 33 km så är det bara att gratulera. Och en hel del smältvatten.

Dag 2: Lär också innebära en hel del snövandring. Och en hel del smältvatten.

Har själv startat ungefär samma datum från samma plats och vi vände vid Katterjaure pga all snö. Ingen skoj när man for genom en halvmeter snö och det var stenar under.
 
Mina kommentarer är långa dagsetapper och ingen reservdag. Min egna erfarenhet från mina två senaste tågresor till Abisko är försening på typ 8-10 timmar. Vi hade kanske otur båda gångerna men det kullkastade den tänkta planen. Reservdagar fanns dock.
 
Vandrade Nikka-Keb-Tarfala-Sälka-Singi-Keb-Nikka med min då 14-åriga lillebror (sladdbrorsa, 13år yngre). Tältade och bar med en del mat. Han var inte den mest vältränade 14-åringen men i helt okej vandringskondition. Den första delen av er vandring kan jag inte säga mycket om, inte heller tidpunkten. Vi vandrade i skiftet juli-augusti men hamnade i snöyra vid Svarta sjön. När vi kommit fram till sträckan Singi-Keb var han rätt mör och då räckte de kilometrarna. Han hade nog inte orkat gå Sälka-Singi-Keb... Vi hade avsatt tre dagar för att ta oss upp på Keb men kom inte upp. De guidade turerna var inställda och de som tog sig upp västra vägen sa att sikten var nära noll... Vi hade vilo/tvättdag i Sälka. Och så blev det en hel del häng/mys/korta dagsturer vid Keb. Efter den här vandringen med idel sk*tväder och motgångar har han varit i fjällen en åtta-tio gånger till. Jag var orolig att vädret och strapatserna hade dödat vandringslusten, men tydligen inte, och jag tror det berodde på att det fick ta tid och etapperna blev lagom långa...

Men alla barn/ungdomar är olika. Och man vill få ut olika saker av sin fjällvandring. Jag skulle själv inte vandra så långa sträckor som du planerar, blir mer smärta än njutning för mig. 40km fjällvandring är inte samma sak som 40km hemmapromenad...
 
Kan vara bra att veta att vi har en kall vår med mycket snö här uppe i år. Räkna med mycket snö om ni ska upp så tidigt, alternativt smältvatten.
Under trädgränsen, mygg finns, ja. Ovan trädgränsen, inte alls lika många.
Spontant, utan att ha gått själv i just detta området, känns tidsplanen väl optimistisk.
(Bor i en annan del av Kiruna kommun).
 
Tack för era tips o råd. vi har tänkt om lite och vi tar samma rutt fast v27. Vi får helt enkelt trängas med alla andra. Vi lägger till 1 extra dag vid Keb. Kanske man kan ta en sväng till Tarfala i sådant fall. eller bara vila...
 
Hej
Har inte gått sträckan ni ska gå så kan bara kommentera det allmänna upplägget. Spontant tror jag att det är för långa dagsetapper, även med en dag extra vid Keb inräknat.
Att starta med 33 km, följt av 40 för att sedan "bara" gå 26 tredje dan knäcker många.
Mina fem öre, du känner din son bäst så klart.

/P
 
Min egen reflektion är att det är tufft. Riktigt tufft. Att gå närmare 100km (på kartan, vilket kan bli längre i terrängen beroende på t.ex. avsmältning osv.) de första tre dagarna man är ute (och då packningen är som tyngst) för att sedan ge sig på bestigning av keb. skulle i alla fall inte jag sätta upp på _mitt_ konto över "rimlig utmaning" med någon som aldrig gått ordentligt i fjällen tidigare.

Jag skulle - om jag planerade en "första fjällvandring" med någon ovan - och kanske framförallt med en ung människa - försöka hålla ett betydligt lägre tempo, och där toppturen faktiskt blir "höjdpunkten" på vandringen - då man så att säga "har kraftreserverna kvar för att faktiskt kunna ge allt". Jag tror att som upplägget ser ut nu finns det risk för att man är så trött efter de första 100km att man inte utan vidare klarar de 15 som en topptur på keb innebär, med de höjdmeter den dagens vandring ger.

Jag skulle nog också försöka ha en vilodag både före toppturen (för att kunna "vila sig i form") och efter toppturen för att sedan ha orken att gå vidare den sista dagen - och kunna ge sig själv tid att det inte känns "stressigt" någonstans på vägen - även om vädret skulle bli nyckfullt.

På en första fjälltur med någon oerfaren skulle jag nog dessutom ha utvecklat ett antal "B-planer" för varje dag, så som i "om vi inte orkar fram till punkten A med rimlig ork och inom rimlig tid gör vi omfall till punkten B och vilar där..."

Det blir helt enkelt många okända parametrar med folk som är oerfarna, som man givetvis måste ta hänsyn till, trots att de visar sig först över tiden.

Har du själv gått de här sträckorna tidigare? Tycker du själv att det är en rimlig avvägning - inte bara distans/tid utan också "den här distansen i den här terrängen på den här tiden, för någon som är ovan att gå i fjällen"? Det är ju egentligen det som frågeställningen kokar ned till. Du känner både dig och din son bäst - och kan göra rimligast bedömningar av vad ni klarar av.

Jag - som gått en del i fjällen - och också i en del av terrängen ni ska gå i - skulle inte själv tycka/tro att det är rimligt med tanke på min kondition, mina erfarenheter etc. Men vi är alla givetvis olika.

Lycka till med färdplaneringen! Och hoppas ni får en fin tur, oavsett hur ni gör den!
 
Ser ut som hiskeligt långa dagar, inget för mig. Nog går det för starka vandrare, men varför? Dock blir dag 1 knappast så lång eftersom tåget brukar komma till Katterjåkk vid lunchtid. En möjlighet är att gå direkt mot Keb från Kungsleden via Durlings led, vilket sparar en dag. Förstår önskan om att slippa E4-trängseln, men hur många går Kungsleden före midsommar? Katterjåkk- Unna Allakas är en jättefin sträcka, men vansklig så tidigt på säsongen - räkna med snövandring med okänt underlag och potentiellt svåra vad.
 
Ser ut som hiskeligt långa dagar, inget för mig. Nog går det för starka vandrare, men varför? Dock blir dag 1 knappast så lång eftersom tåget brukar komma till Katterjåkk vid lunchtid. En möjlighet är att gå direkt mot Keb från Kungsleden via Durlings led, vilket sparar en dag. Förstår önskan om att slippa E4-trängseln, men hur många går Kungsleden före midsommar? Katterjåkk- Unna Allakas är en jättefin sträcka, men vansklig så tidigt på säsongen - räkna med snövandring med okänt underlag och potentiellt svåra vad.
vi tänker om och vandrar v 27 istället.
 
Klokt att ändra vecka för vandringen.
Jag tror också du har för långa sträckor, det kommer inte bli nån njutning att bara mala på så långa sträckor med tillhörande packning. Jag tror det är smartare att satsa mer på njutning och en positiv upplevelse för en förstagångsvandrare om man vill att dom ska få blodad tand och hänga på fler gånger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
--John-- Vill ha en utmaning Fjällvandring 9
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.