Utmaning eller dumdristigt ?

vi tänker om och vandrar v 27 istället.

Beroende på snö-/isläget och avsmältningen kan det bli så att ni får vända vid vadet vid Valfojokka. Det är höglänt terräng så jag har varit med om att vadstället var omöjligt att passera så tidigt på säsongen.
Alternativet är det rekomenderade vadstället nedströms rastskyddet men hur lätt det är att vada där beror också på vattenflödet.

Jag brukar räkna med 20 km/dag för en behaglig tur med tältpackning
/M
 
vi tänker om och vandrar v 27 istället.
Även då är det alltför långa dagsetapper för den terräng ni planerar gå i och med tung tältpackning. Blir ni inte utmattade av de tuffa etapperna, så är det stor chans att ni drar på er fotproblem med blåsor och om inte fötterna redan är vana vid så tuffa förhållanden. Dra ner på dagsetapperna till max 20km på led, gärna kortare de första tre dagarna till kropp och fötter vant sig. Lägg till reservdagar för krämpor eller sämre väder när ni tvingas ta det lugnare.
Se det inte som ett misslyckande om ni inte kommer upp på Keb, se det som bonus om ni kommer upp. Vädret och förutsättningarna avgör helt era chanser att ta er upp. jag har varit vid Keb 3 gånger, men bara uppe en (de andra medgav väderförutsättningarna inte några toppförsök).
 
Om det är din grabb som ligger på och nu vill göra "allt" på en gång. Försök förklara att även erfarna fjällvandrare tvekar/vägrar sådana här dagsmarcher i den här terrängen.
Har träffat andra förstagångsvandrare som prompt skulle upp på Kebnekaise. Det gick trots allt bra men han som aldrig vandrat innan tänker aldrig göra det igen.
När jag är hemma kan jag absolut gå 3 mil på en dag om det inte är myrmark men då är det hyfsat platt terräng och ingen tung ryggsäck på ryggen. Det är också lättare att ta en tuff vandringsdag om man vet att det kommer en vilodag imorgon.
Risken är nog stor att det blir att bryta pga slitna knän, skoskav etc...
Jag hade nog satsat på ett basläger och gjort dagsturer därifrån, skippat Kebnekaise och satsat på andra toppar. Då kan du också bättre undvika trängsel.
Kan annars rekommendera området runt Björkliden/Kärkevagge/Låktatjåkko för en förstagångsvandring, hör av dig om du vill ha lite tips.
 
Jag instämmer i vad flertalet skriver. Jag tycker sträckorna är på gränsen till orealistiska om man är nybörjare. Jag brukar räkna med att man i terräng håller 3-4 km/tim - (långsammare uppför, eller i stökig/snårig terräng). Det innebär att 40 km tar minst 10 tim - men i realiteten i fjällterräng med packning, pauser osv några timmar till.
Det går förvisso att pressa sig, men det är också svårt att veta hur man reagerar om man inte har erfarenheten. Det handlar ganska lite om fysik och väldigt mycket om psyke när kroppen börjar ömma och fotskav uppstår. Och i erfarenheten ligger också att veta när det är dags att stanna och vårda/tejpa fötter, äta regelbundet så att inte blodsockret (och därmed ork/humör/omdöme försämras) osv. Ett sånt där schema tar man inte ut nyinryckta jägarsoldater på heller.
Om det är Kebne som hägrar, skulle jag hellre valt en rundtur i Kebnekaisefjällen med dagsetapper på runt 20 km, t ex dag 1 båttp en bit upp i Vistasdalen och vandra till Vistasstugan, dag 2 Stuor Reaiddavaggi och fortsätta en bit förbi Sälka dag 3 till Kebnekaise. Då finns också alternativ beroende på hur de lokala förhållandena är (v. 27 är fortfarande ganska tidigt, speciellt i höglänt terräng med en hel del snö/is kvar. Svårt att säga nu, men våren här uppe har liksom förra året varit kylig och det är fortfarande full vinter i Riksgränsenfjällen).
 
Jag gick 37 km en dag i sommras i fjällen, men då var det ju 09-22 typ och jävligt ont i knän och fötter sista timmarna/milen, men nästa dag var värken borta! Inget jag skulle göra igen i första taget, om det inte finns nåt som hägrar vid målet, som en kiosk, säng eller bil.
 
Jag gick 37 km en dag i sommras i fjällen, men då var det ju 09-22 typ och jävligt ont i knän och fötter sista timmarna/milen, men nästa dag var värken borta! Inget jag skulle göra igen i första taget, om det inte finns nåt som hägrar vid målet, som en kiosk, säng eller bil.

Nej, alltså _jag_ tycker/tror dessutom att "visst, det är görbart med typ 30-35km en dag", men jag skulle inte vilja göra det _första_ dagen i fjällen, för att sedan göra 40km dagen därpå och sedan ytterligare 25-30 nästa dag och sedan göra en topptur.

Men jag är gammal och trött, och har som sagt ingen vetskap om hur kondition/motivation/träning/vana är hos de inblandade. Bara att _jag_ inte skulle vilja göra det.
 
Jag instämmer i vad flertalet skriver. Jag tycker sträckorna är på gränsen till orealistiska om man är nybörjare. Jag brukar räkna med att man i terräng håller 3-4 km/tim - (långsammare uppför, eller i stökig/snårig terräng). Det innebär att 40 km tar minst 10 tim - men i realiteten i fjällterräng med packning, pauser osv några timmar till.
Det går förvisso att pressa sig, men det är också svårt att veta hur man reagerar om man inte har erfarenheten. Det handlar ganska lite om fysik och väldigt mycket om psyke när kroppen börjar ömma och fotskav uppstår. Och i erfarenheten ligger också att veta när det är dags att stanna och vårda/tejpa fötter, äta regelbundet så att inte blodsockret (och därmed ork/humör/omdöme försämras) osv. Ett sånt där schema tar man inte ut nyinryckta jägarsoldater på heller.
Instämmer helt, min egen erfarenhet är snitt på 3km/tim på led med tältpackning. Långsammare om det är stenigt, man skall söka vad eller vide (här kan man snabbt tappa timmar) eller dåligt väder och lite snabbare upp mot kanske 4km/tim om leden är väl tillrättalagd, torr och relativt plan terräng. Tillkommer givetvis tid för pauser mm.
Så en dagsetapp på 40km kommer att i bästa fall ta 13-14 timmars vandring plus pauser, dvs knappt tid att sova och vila upp sig för morgondagen. Även lägerbestyren och att sätta upp och ta ner lägret kräver sin tid. Jag hade inte varit pigg på att fortsätta nästa dag efter en sådan total krafttömning.
 
Nej, alltså _jag_ tycker/tror dessutom att "visst, det är görbart med typ 30-35km en dag", men jag skulle inte vilja göra det _första_ dagen i fjällen, för att sedan göra 40km dagen därpå och sedan ytterligare 25-30 nästa dag och sedan göra en topptur.

Men jag är gammal och trött, och har som sagt ingen vetskap om hur kondition/motivation/träning/vana är hos de inblandade. Bara att _jag_ inte skulle vilja göra det.

Såklart det är görbart, sist jag gick där så gick jag från riksgränsen förbi Unna Allakass och slog upp tältet på stranden vid cunojavri på norska sidan, en helt "normal" vandringsdag på den turen. Det var dock inte särskilt mycket snö kvar och vädret var fint. Det är rätt stenigt där så med mycket snö kvar kan jag tänka mig att det är vanskligt.

Beror ju på vad man söker, vill man ha strapats, utmaning och rätt ont på många ställen, fullt görbar plan om än stor chans att planen spricker någonstans.

En "hyffsat vältränad 15-åring" har ju ett otroligt spann, vissa är ju nästan fullvuxna karlar i kroppen och vissa har knappt börjat ta sig.
 
Enda tillägget är att du nog inte behöver oroa dig jättemycket för mygg kring Riksgränsen i juni.

Snötäcket brukar minska mängden mygg. ;)

Men det verkar som om ni redan ändrat planerna.
 
Förstår inte riktigt varför alla tycker att det är så långa etapper. Ts skriver ju att de är vältränade, och sonen är 15! Ni ska gå på led, det kommer inte att bli några problem med de planerade etapperna tror jag. Om ni inte vill spendera halva dagarna i tältet kommer man ganska långt. Jag brukar snitta 35km om dagen i Sarek utanför leder. Då vandrar jag mellan 10-12 timmar om dagen.
Lycka till!
 
Varför allt detta slit?
Knäcka pojken för framtida fjällvandringar eller är det frågan om prestation?
Jag förstår inte heller denna hets på prestation. Tänk vad mycket mera ni skulle få ut av er vandring om ni gav er själva tid att njuta lite också. Och vad ska ni göra nästa år ifall ni nu lyckas nå toppen i år? Jag jobbar med väldigt vältränade 15-åringar och när det kommer till kritan har de svårt att disponera sin energi. Det gör att även om de ofta är först uppe i backen är det ändå jag som orkar gå längst och bära tyngst i längden. Bygg upp er uthållighet i stället i takt med att ni testar era gränser och ser vad som är rimligt och njutbart.

Lite OT men passande: det finns en historia om en gammal gumma som varje dag bar upp en stor, tung gris på ett berg. Ingen kunde förstå hur hon klarade av det. När de frågade berättade hon att hon började bära upp grisen när den var en liten kulting. I takt med att grisen växte blev också gumman starkare. Från en dag till en annan kändes den inte tyngre men med tiden blev den det och på samma gång anpassade gumman sin kapacitet till uppgiften. 😏
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
--John-- Vill ha en utmaning Fjällvandring 9
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.