Vandring i Jotunheimen - snöigt?

Det är tidigt på året och ni passerar några skuggade/skyddade ställen där snön - ofta "rutten" - kan ligga kvar länge, plus ett par branta passager som kan vara rejält nedisade såhär års.

Utgå ifrån den risken, vilket betyder: ta med (icke-tekniska) stegjärn och minst stavar (eller isyxa). Slipper ni behöva använda dem är det bara ett bonus, men det räcker ju med ett ställe ni inte kan passera utan den utrustningen för att ni ska behöva vända, alternativt ta stora risker.

Nu har jag ju ingen aning om vad ni är vana vid. Det är ju till fördel om ni använt stegjärn förr, men det går fort att lära sig slippa trasiga byxben :). Lite mer träning krävs för "self-arrest" vid fall på brant snöfält/isränna, och isyxa är ju bäst till det. Men är ni inte vana vid hur den används är den ju inte meningsfull att kånka på, och er rutt är för det mesta relativt "platt", så ni klarar er nog bra med stavar. Stegjärn går troligen att hyra i Gjendesheim (kolla upp det). Du skriver "kängor", så jag antar att de går att använda ihop med rem-stegjärn.

Fodrade täckbyxor och "vattentät" dunjacka är inte så funkis som ytterplagg. Det kan ju regna även när det är för varmt att gå i dunjacka, och hur "vattentät" den än är blir den blöt förr eller senare, tappar då helt isoleringsförmågan, och kanske inte ens hinner torka över natten. Ni kan visst ha dunjacka och (mindre nödvändigt) täckbyxor som rast/förstärkningskläder, men "lager på lager" med flera tunna skikt och lätt, ofodrad regntät jacka ytterst (samma system för benen) blir både lättare och mer flexibelt medan ni går.

Ta med rejält med skosmörj om ni har läderkängor (eller annan impregnering i annat fall). Pulsar man i snö behöver man impregnera skorna varje kväll. Knähöga gaiters är inte heller dumt så ni slipper blöta byxben och får skydd för stegjärnen.

PS
ser nu att ni ska tälta. Desto viktigare att se till att era sov- rast- och förstärkningsplagg hålls skyddade för väta, och att de kläder ni går i är snabbtorkande. Flera tunnare lager är ur den synvinkeln bättre än få tjocka.
1749304759803.png
Enligt denna prognosen kommer snödjupet bara ligga omkring 20cm, så det kanske inte är så mycket snö kvar ändå?

Huvudproblemet är passet innan och efter Glitterheim. Inte Glitterheim.

Kan vara ok att gå på snön. Kan också vara väldigt jobbigt.

edit: Se norge visar alltså 1.24 m snö i första passet ni ska igenom.

Baserad på dina skermdump så är det inte säkert att du har brukt rätt lager. Byt visningslager till snödjup så för du följande karta.
1749308274077.png

Bra med de länkade snökartorna för allmän orientering, men lokalt kan ju förhållanden skifta grovt, och det är helt omöjligt att veta. Som -Fredrik- skriver kan det vara både helt OK (rentav lättare än att gå på stenig mark), och/eller väldigt jobbigt, och det räcker ju med att någon/några sträckor är svårframkomliga och/eller riskabla för att ni ska få det tufft och/eller behöva vända.

På kartan ser det inte ut att vara jättemycket snö mellan Gjendesheim och Glitterheim (men se ovan), och den sträckan är för det mesta ganska så platt (efter den första stigningen, men den är låglänt och sydvänd). Utom just precis över passet. På er väg tillbaka mot Memurubu, där det är skuggat längs Russvatnet, kan dt ligga tjockt uppbyggda ruttna snövallar som stupar ner mot sjön, även om de inte ger utslag på kartan. Uppe på Besseggen nog mer frågan om fläckvis brant/isigt/exponerat (och då skulle inte jag vilja vara utan stegjärn). Men allt är gissningar och det kan ju dessutom ändra sig snabbt åt bägge hållen.

Hur mycket av allt detta ni kan hantera vet bara ni själva, men räkna som minst med att ni i större eller mindre omfattning får pulsa/sjunka djupt ner i rutten snö, och blir blöta om benen :p. Har ni med stegjärn och (minst) stavar, så ökar era marginaler (och säkerhet) när det är brant och halt/isigt, men de hjälper ju inte när benen sjunker ner i rutten snö ända upp i ljumskarna.
Vill ni bära på ännu mer, så kanske även snöskor? Jag missade den tanken i mitt förra inlägg, men blev påmind - tack, Valpolicella. Går ev. också att hyra i Gjendesheim.

Att det är så tidigt på säsongen gör ju också att det kan bli mer svårorienterat p g a översnöade ledmarkeringar och inga upptrampade spår att följa. Snöbryggor över "osynlig" småbäckar kan rasa ihop. Smågölar längs vägen kan vara helt dolda under snön fast de inte längre har någon bärig is på sig, och då blir man blöt :p

Jag hade inte valt denna rutt vid denna tidpunkt, och då har jag ändå hyfsad alpin vana. Det ska ju helst vara njutbart också :)

Senast ändrad:
Det är ju många höjdmeter på eran rutt, vädret kommer säkert skifta, samtidigt som i "alpina" områden är vädret oförutsett..
Troligtvis finns kvistade leder kvar, men de T-märkta anvisningare kan ju döljas i meterdjup snö.
*Mycket av utrustning kan hyras i Gjendesheim.
Men hör först med dem om läget.. Då dem nu har öppnat för säsongen så kan de troligtvis ge bra support.. ang eran tur.
Som sagt, svårt ge bra feedback, då eran tur troligtvis kommer ske i olika temperaturzoner.

Övrigt instämmer jag med vad Joanna sagt.. men glöm bommull i underställ

Om ni inte kan flytta tidpunkten, så kan det vara bra med en Plan B. Börja med att höra er för om snöläge och väderprognos i Gjendesheim, hyr ev. stegjärn och snöskor, men verkar det svårt med er planerade rutt, så kan ni i stället ta båten direkt till Gjendebu (Gjendebåtarna började gå idag), och sen, beroende på hur det ser ut, antingen vandra tillbaka uppe på kanten (dvs Memurutunga och Besseggen), eller nere längs sjön. Det är sydvänt och borde nog vara med avsmält/renblåst än på vägen till/från Glitterheim. Halt och isigt är det säkert ändå, samt brant, så skippa inte stegjärnen ;)

Vad är målet med er tur? Vad vill ni uppleva?
Den tur ni beskriver, upplever jag hör till juli/augusti.
Men som sagt, vädret det kan vi inte förutspå..
Håller med Joanna om en tur med båt till Gjendebu, därifrån via Bukkelaegret til Memurubu, därefter Besseggen till Gjendesheim, vore en bra tur. Pga osäkerhet om snöläget på högre höjder.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg