Uppdatering om resan
Hej allihopa! För den intresserade kan jag berätta lite om resan. Det blev ett väldans äventyr - lite mer än vad vi hade räknat med haha
Själva vandringen gick bra, för det mesta iallafall. Vi vandrade längs med den lila linjen, och som ni ser så gick vi helt fel när vi kom till Bessvattnet. Vi blandade ihop de två sjöarna eftersom stigen runt Bessvattnet gick nästan exakt likadant som den som går runt Russvattnet - dvs man kommer till ett vatten, går över en bro, svänger vänster, det kommer en liten udde. Det var först efter att vi vandrat några kilometer som jag la märke till att andra änden av sjön - dit vi var på väg - såg lite väl ogästvänlig och brutal ut. Dubbelkollade kartan och insåg då till min stora förskräckelse att vi vandrat fel haha.
Vi bestämde oss då för att försöka "gena" över berget, för att slippa vandra tillbaka delen vi redan gått. Det visade sig att det var ett misstag (vem kunde ana?). Väl uppe på berget efter en brutal stigning kom vi in i en tjock dimma vilket gjorde att vi inte kunde se ner på andra sidan av berget och därför inte kunde gå emot östra änden av Russvattnet. Vi gick inte heller på någon led där uppe, vilket gjorde att vi i princip vandrade i blindo. Sedan började det växelvis snöa och regna en hel del - vilket höll i sig från ca 16:30 till 07 morgonen därpå

. När vi till slut kom ner från berget märkte vi till slut att vi missat att ansluta till den ursprungliga leden - något vi råkade göra två gånger ( se bild) haha.
När vi väl TILL SLUT kom till Russvattnet var vi
mycket trötta och framförallt mycket blöta. Vi hade då vandrat i cirka 7h, men bestämde oss för att pressa på lite till för att kompensera för tiden vi tappat när vi irrade omkring uppe på berget. Vi slog läger ungefär där alt. 1 och alt. 2 avviker från varandra och fick slänga upp våra tält fort som bara den för att det inte skulle komma in så mycket vatten. Väl inne var det av med kläderna som gällde - varav i princip alla var blöta utom de innersta lagren. Ganska snart upptäckte jag dessutom att mitt tält tog in lite vatten eftersom ytter- och innertältet hade kontakt med varandra på vissa delar av tältet. Vi åtgärdade det så gott vi kunde, men lite vatten lyckades ändå hitta sig in i tältet under natten. Några torra kläder blev det därför inte.
Dagen därpå vände dock vår lycka, för då sprack det upp och gårdagens moln och rusk utbyttes mot
strålande sol resten av vår vistelse. Alla våra blöta kläder torkade faktiskt under nästa dags vandring, vilket var skönt.
Vandringen fortgick dock inte utan vidare problem, då min kompis jag vandrade ihop med hade börjat få rätt ont i knät dagen innan (belastningsskada förmodligen?). Detta förvärrades under vandringens andra dag, vilket gjorde att vi fick bestämma oss för att skippa Besseggen. Planen blev således att vandra färdigt till Memurubu och ta båten till Gjendesheim där vår bil stod parkerad - vi visste dock inte med 100% säkerhet att båten gick därifrån, så lite nervöst var det.
MEN! Så lätt kom vi inte undan då min väns knä bara blev värre. Till slut fick vi inse faktum att han inte skulle klara att ens vandra klart vägen till Memurubu, eftersom den sista delen dit efter man gått förbi Russvattnet bjuder på en ordentlig stigning - både uppför och nerför berget. Vi började diskutera om vi skulle ringa 113 och hoppas på att få tag på en helikopter, vilket vi till slut gjorde. Samtalet gick däremot inte fram eftersom vi saknade täckning

))
Det hela slutade med att vi delade upp lite av vår mat mellan oss och så fick jag helt enkelt lämna min kompis på lämplig plats för att själv vandra klart leden och försöka få tag på hjälp. Det skulle visa sig vara ett gott beslut, eftersom jag under sista biten av vandringen till Memurubu (vit linje på bilden. Det lila krysset är ungefär där jag lämnade min kompis) insåg att min vän definivit
inte hade klarat av den klättringen som det innebar. De sista 20 meterna av toppen var dessutom snöbelagda, och jag riktar all tacksamhet till Gud att det partiet gick väl att gå upp för - det var nämligen ganska brant.
Till slut kom jag fram till Memurubu, fick täckning, lyckades ringa 113, fick tag på helikopter som hämtade min kompis och flög honom till Memurubu. Vi sov en natt där i våra tält och tog morgonen därpå båten över till Gjendesheim och begav oss hemåt.
Sammanfattningsvis var det en vandring som innehöll väldigt mycket: fantastisk utsikt, otroliga naturupplevelser - men också
mycket lidande och lärdomar som vi tar med oss till framtida äventyr.
Återigen, stort tack till alla er här som gav med input och råd till två relativa frilufts-nybörjare. Er hjälp var verkligen ovärderlig. Tack!!!
@-Fredrik- @thureb @Valpolicella @joanna
Länk till lite bilder och videos:
drive.google.com