Vandring i Jotunheimen - snöigt?

Ser absolut mer realistiskt ut, men hör er för på platsen om hur det ser ut mer exakt på resp. led och bestäm rutten efter den infon. Jag pulsade i vattensjuka snödrivor längs den brantare sydvästra delen av stranden mot Russvatnet i slutet av augusti, trots att det var barmark överallt annars på de höjderna; men det säger ju inget om hur det ser ut nu.

Jo, jag skulle ta med lätta ice-tekniska stegjärn/broddar, det kan ju vara skillnaden mellan att ni fixar Besseggen eller tvingas ge upp, och det vore ju synd. Inga aggressiva avancerade saker, men kanske minst den här sorten; de går ju inte att sparka steg med i branta hårdfrusna isrännor, men räcker troligen gott för Besseggen m m. Inte så dyra, inte tunga, och lättare att gå med, om man inte är van. Köp inga "stadsbroddar" med bara kedjor och/eller små runda piggar, det ska vara riktiga taggar.
Kolla annars som sagt om inte Gjendesheim hyr ut sådant.
 
När det är hyfsat upptorkat finns det en trevlig tältplats vid den svarta pricken på kartan. Men branta bergssidor runtom skuggar mest hela dan, så en potentiell sursnö-ficka.
1749400274999.png
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hur gick det kom ni iväg?

Lite info för andra Jotunheimen-intresserade:
Fortfarande en hel del snö i Jotunheimen och ingen båttrafik på Gjende p g a för lite vatten vid Bygdin för sjösättning.

Se https://ut.no/meldinger/4019

Thure
På Gjende har det varit båttrafik sedan 7 juni, antar att de sjösätter vid Gjendesheim, då det inte finnns ngn möjlighet till båttrafik melllan Bygdin och Gjende.
Ang lite vatten så gäller det Bygdin (sjö) från Bygdin till Fondsbu via Torfinnsbu.
 
På Gjende har det varit båttrafik sedan 7 juni, antar att de sjösätter vid Gjendesheim, då det inte finnns ngn möjlighet till båttrafik melllan Bygdin och Gjende.
Ang lite vatten så gäller det Bygdin (sjö) från Bygdin till Fondsbu via Torfinnsbu.
Tack Jens för rättandet, jag har blandat ihop Gjende och Bygdin när jag surfade på kartan. Tryckt karta är ofta bättre för överblicken.

Thure
 
Uppdatering om resan

Hej allihopa! För den intresserade kan jag berätta lite om resan. Det blev ett väldans äventyr - lite mer än vad vi hade räknat med haha :)

Själva vandringen gick bra, för det mesta iallafall. Vi vandrade längs med den lila linjen, och som ni ser så gick vi helt fel när vi kom till Bessvattnet. Vi blandade ihop de två sjöarna eftersom stigen runt Bessvattnet gick nästan exakt likadant som den som går runt Russvattnet - dvs man kommer till ett vatten, går över en bro, svänger vänster, det kommer en liten udde. Det var först efter att vi vandrat några kilometer som jag la märke till att andra änden av sjön - dit vi var på väg - såg lite väl ogästvänlig och brutal ut. Dubbelkollade kartan och insåg då till min stora förskräckelse att vi vandrat fel haha.

Vi bestämde oss då för att försöka "gena" över berget, för att slippa vandra tillbaka delen vi redan gått. Det visade sig att det var ett misstag (vem kunde ana?). Väl uppe på berget efter en brutal stigning kom vi in i en tjock dimma vilket gjorde att vi inte kunde se ner på andra sidan av berget och därför inte kunde gå emot östra änden av Russvattnet. Vi gick inte heller på någon led där uppe, vilket gjorde att vi i princip vandrade i blindo. Sedan började det växelvis snöa och regna en hel del - vilket höll i sig från ca 16:30 till 07 morgonen därpå :eek: . När vi till slut kom ner från berget märkte vi till slut att vi missat att ansluta till den ursprungliga leden - något vi råkade göra två gånger ( se bild) haha.

När vi väl TILL SLUT kom till Russvattnet var vi mycket trötta och framförallt mycket blöta. Vi hade då vandrat i cirka 7h, men bestämde oss för att pressa på lite till för att kompensera för tiden vi tappat när vi irrade omkring uppe på berget. Vi slog läger ungefär där alt. 1 och alt. 2 avviker från varandra och fick slänga upp våra tält fort som bara den för att det inte skulle komma in så mycket vatten. Väl inne var det av med kläderna som gällde - varav i princip alla var blöta utom de innersta lagren. Ganska snart upptäckte jag dessutom att mitt tält tog in lite vatten eftersom ytter- och innertältet hade kontakt med varandra på vissa delar av tältet. Vi åtgärdade det så gott vi kunde, men lite vatten lyckades ändå hitta sig in i tältet under natten. Några torra kläder blev det därför inte.

Dagen därpå vände dock vår lycka, för då sprack det upp och gårdagens moln och rusk utbyttes mot strålande sol resten av vår vistelse. Alla våra blöta kläder torkade faktiskt under nästa dags vandring, vilket var skönt.
Vandringen fortgick dock inte utan vidare problem, då min kompis jag vandrade ihop med hade börjat få rätt ont i knät dagen innan (belastningsskada förmodligen?). Detta förvärrades under vandringens andra dag, vilket gjorde att vi fick bestämma oss för att skippa Besseggen. Planen blev således att vandra färdigt till Memurubu och ta båten till Gjendesheim där vår bil stod parkerad - vi visste dock inte med 100% säkerhet att båten gick därifrån, så lite nervöst var det.

MEN! Så lätt kom vi inte undan då min väns knä bara blev värre. Till slut fick vi inse faktum att han inte skulle klara att ens vandra klart vägen till Memurubu, eftersom den sista delen dit efter man gått förbi Russvattnet bjuder på en ordentlig stigning - både uppför och nerför berget. Vi började diskutera om vi skulle ringa 113 och hoppas på att få tag på en helikopter, vilket vi till slut gjorde. Samtalet gick däremot inte fram eftersom vi saknade täckning :)))

Det hela slutade med att vi delade upp lite av vår mat mellan oss och så fick jag helt enkelt lämna min kompis på lämplig plats för att själv vandra klart leden och försöka få tag på hjälp. Det skulle visa sig vara ett gott beslut, eftersom jag under sista biten av vandringen till Memurubu (vit linje på bilden. Det lila krysset är ungefär där jag lämnade min kompis) insåg att min vän definivit inte hade klarat av den klättringen som det innebar. De sista 20 meterna av toppen var dessutom snöbelagda, och jag riktar all tacksamhet till Gud att det partiet gick väl att gå upp för - det var nämligen ganska brant.

Till slut kom jag fram till Memurubu, fick täckning, lyckades ringa 113, fick tag på helikopter som hämtade min kompis och flög honom till Memurubu. Vi sov en natt där i våra tält och tog morgonen därpå båten över till Gjendesheim och begav oss hemåt.


Sammanfattningsvis var det en vandring som innehöll väldigt mycket: fantastisk utsikt, otroliga naturupplevelser - men också mycket lidande och lärdomar som vi tar med oss till framtida äventyr.
Återigen, stort tack till alla er här som gav med input och råd till två relativa frilufts-nybörjare. Er hjälp var verkligen ovärderlig. Tack!!!

@-Fredrik- @thureb @Valpolicella @joanna

Länk till lite bilder och videos:

1750930467499.png
 
Lärorikt. Tack för en bra beskrivning som kan hjälpa oss andra att inse våra mindre bra beslut på ett tidigare stadium.

Thure
 
Alltså, snacka om elddop ;) Tack för denna underbart tillbakalutade berättelse. Beundrar faktiskt ert jämnmod och goda humör. Kul att ni fått blodad tand på fortsättningen - bergen står ju kvar.

Det där med att bli "erfaren" den hårda vägen har sin tjusning... fast mest efteråt :p. Ska inte dra min låååånga (och rätt pinsamma) lista, men fnissade till igenkännande på vissa ställen i din berättelse. Det där med rutiner för att hålla sina grejer torra är en klassiker. Jag tyckte mig vara "erfaren" när jag hamnade i fjällen första gången, men jag kom från annorlunda och betydligt torrare berg, och begick alla tänkbara nybörjarmisstag.

Men insikten om potentiell livsfara i att få vitala saker nerblötta inställde sig snabbt, och sen dess gäller dubbel redundans (kapell+ryggsäcksliner) för läger/sov/förstärkningskläder och annat kritiskt, och tredubbel redundans (som ovan+egna drybags) för dunsovsäck och dunjacka. Samt en stenhård rutin på hur jag kliver i/ur tältet vid ösregn, samtidigt som jag kryperi/ur regnkläderna så de stannar i absiden.
Mitt tält har visserligen aldrig läckt, men ösregnar det på natten, ligger allt som inte får bli blött inne i den sopsäck jag använder som liner under dagen.
Lämnar jag tältet i ett "basläger" för någon toppbestigning så följer ändå liggunderlag, minst dunjacka (men oftast sovsäcken) och en regntät nödbivacksäck med, så jag kan bli liggande i väntan på hjälp utan att frysa ihjäl.

Ni hade ändå lite änglavakt i och med att vädret vände, så ni hann torka era saker innan kompisen behövde "parkeras" i väntan på hjälp. Hade han tvingats ligga och vänta i fortsatt regn, med blöta kläder och sovsäck (samt fortsatt läckande tält?), hade läget kunnat bli allvarligt på en helt annan nivå.
Jag har haft minst tre turer i dessa trakter med ösregn på tvären dygnet runt i 8-12 dagar i streck (Jotunheimen verkar hata mig).

Lite nyfiken på vad ni navigerade efter? Karta, kompass? Virtuell/nedladdad karta, GPS? Klocka? Att "önsketolka" landskapet som ni gjorde vid Bessvatnet är en klassisk psykologisk fälla, men lätt att slippa om man håller ett öga på kartan.
Funderar ni på någon nödlarmspryl, typ Inreach Mini, om ni tänker vandra ledlöst i fortsättningen?

PS
På era bilder verkar det vara betydligt mindre snö än jag m fl befarat (fast var det läskigt att hantera snön i passet över till Memurubu, så var det troligen värre uppe på Beseggen).

Men så typiskt att då är det något annat, som man INTE oroat sig för, som ska ställa till det. Full medkänsla med kompisens knätrassel från en som ständigt tampas med egna risiga. Ta med en rulle elastisk binda och/eller idrottstejp, och mjukstarta första dagen även om ni känner er starka. Ovana leder och senor pajar fortare än ovana muskler.
 
Sammanfattningsvis var det en vandring som innehöll väldigt mycket: fantastisk utsikt, otroliga naturupplevelser - men också mycket lidande och lärdomar som vi tar med oss till framtida äventyr.
Återigen, stort tack till alla er här som gav med input och råd till två relativa frilufts-nybörjare. Er hjälp var verkligen ovärderlig. Tack!!!

Kul att höra din berättelse om hur det blev. :)

Kanske man kan sammanfatta det att ni kanske borde valt en något enklare tur att öva på angående navigering och belastning ?

Nåja, ta det som en lärdom och hoppas nästa tur flyter på smärtfritt. :)
 
Trevligt att ni återgav er tur. Vilket äventyr, men är väl som med värnplikten, med distans så kommer man ihåg de roliga/trevliga men även lärorika minnena.
Även om det kändes jobbigt ibland.
Hoppas ni snart planerar för en ny tur, med många erfarenheter rikare.
 
Det är ju ca 2-3 v som är bäst i området för vandring utan snöskor normalt från ca 20/7 till 10-15/8
då är det mkt folk från norr halvklotet på alla kända ställen.
Fick länk från DNT i dag från område ca 5 mil väster där är det 50% snö även i dalar.
Jag ska dit ca 22/- 10/8.
Ej läst så noga på färdbeskrivningen men bra märkt och skyltat men markeringen sitter ibland lågt så kan vara täckt med snö så jag har inte gått vilse på markerade leder varken där ni gick eller på Hardangervidda.
Enda fördel med att gå utanför den vanliga perioden är ju om man vill se sol dygnet runt eller vill se höstfärger och jag ska gå en höst tur någon gång tex i Rondane då det är lite stabilare väder än längre väster ut.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips