Flerdagarstur i Jämtland i Juni

Hej! Jag och min pappa ska tältvandra i Jämtland nu i Juni. Förhoppningsvis tillåter väder, snöläge och vattennivå oss att kunna göra en flerdagarsvandring uppe på högfjället, och annars kommer vi satsa mer på dagsutflykter. Vi kommer att påbörja vandringen tisdagen den 15 juni. Vad tror ni om att göra sträckan Storulvån - Blåhammaren - Sylarna - Helags - Dagstur i Helags med eventuell bestigning - Gåsen - Storulvån? Vi är medvetna om att den vanliga sträckan mellan Gåsen och Storulvån är avstängd, så vi hade tänkt gå vägen via Gamla Sylen. Tror ni detta är en bra vandring? Det är första gången för mig, men anser mig ändå ha ganska bra fysik. Pappa har vandrat tidigare som yngre. Att det är kallt och lite snö oroar oss inte, men man vill ju inte att det ska vara för höga vattennivåer på vaden och så.
 
Hejsan.

Det är alltid svårt att säga så tidigt på säsongen. Men personligen hade jag valt att vandra längre österut i området kring Vålådalen och Lunndörrsfjällen. En normal vinter är det minst dubbelt så mycket med snö kring Sylarna jämfört med t.ex Anaris/Lunndörrsfjällen.

Om man vi ha lite koll på läget finns det en bra webbkamera på Helags (http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp)

/ Stefan
 
Hejsan.

Det är alltid svårt att säga så tidigt på säsongen. Men personligen hade jag valt att vandra längre österut i området kring Vålådalen och Lunndörrsfjällen. En normal vinter är det minst dubbelt så mycket med snö kring Sylarna jämfört med t.ex Anaris/Lunndörrsfjällen.

Om man vi ha lite koll på läget finns det en bra webbkamera på Helags (http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp)

/ Stefan
Hej! Tack för svar :)
Om det går så vill vi ju gärna vandra i de mer högfjällaktiga områdena, men detta är ett bra tips på alternativ! Vi har lite valt att köra bil och ha tält just för att kunna vara flexibla med sådant, och kommer hålla koll på snöläget. Vår brist på erfarenhet gör det dock lite svårt för oss att bedöma vad som faktiskt är mycket snö utifrån en kamera...

Ang. Vålådalen och Lunndörrsfjällen, är det typ Vålådörrsfyrkanten du tänker på då? Läste på STF:s hemsida och du tror inte att det kan bli problem med vissa av vaden där i mitten av juni?
 
Senast ändrad:
Hej igen.

Nej det är ju inte det enklaste att bedöma läget bara genom att titta på en webbkamera. Men som liten tumregel kan man väl säga att det bör vara i princip snöfritt runt Helags fjällstation innan man kan känna sig trygg på att det är lite snö.

Nu är ju området kring Sylarna/Helags både dramatiskt och vackert. Men så tidigt som 15:e Juni hade jag nog valt att starta i Tossåsen, söder om Lunndörrsfjällen. Och gjort en rundtur runt Anaris och Lunndörrsfjällen. Då är man ju uppe på högfjället mest hela tiden och har med stor sannolikhet en betydligt torrare vandring än vid gränsfjällen.

/ Stefan
 
Hej igen.

Nej det är ju inte det enklaste att bedöma läget bara genom att titta på en webbkamera. Men som liten tumregel kan man väl säga att det bör vara i princip snöfritt runt Helags fjällstation innan man kan känna sig trygg på att det är lite snö.

Nu är ju området kring Sylarna/Helags både dramatiskt och vackert. Men så tidigt som 15:e Juni hade jag nog valt att starta i Tossåsen, söder om Lunndörrsfjällen. Och gjort en rundtur runt Anaris och Lunndörrsfjällen. Då är man ju uppe på högfjället mest hela tiden och har med stor sannolikhet en betydligt torrare vandring än vid gränsfjällen.

/ Stefan
Tusen tack för hjälpen! Ber om ursäkt om det blir lite många frågor men har du bra tips på en mer exakt rutt vi kan gå? Tycker inte det är helt lätt att planera själv enbart med hjälp av internet och fjällkartan. Vi vill kanske gå 4-6 dagar.
 
Det beror väl på hur "självständiga" ni är så att säga.

Jag hade siktat på den röda rundturen i bilden nedan, men haft blå eller rosa alternativ som alternativ om det är mer seg-gått än väntat. Eller om vädret är sådant att man inte tar sig fram så snabbt som förväntat. Bäst att vara mycket flexibel i sin planering tycker jag!

MEN: Detta är en tur som till största del går i orösad terräng, så man måste känna sig säker på att kunna orientera sig med karta och kompass!

Om detta känns väl äventyrligt hade jag gott: Vålådalen - Lunndörrsstugan - Vålåstugan - Gåsen - Stensdalen - Vålådalen. Stopp med topptur när vädret är det rätta.

/ Stefan

utsidan_210529.png
 
Jag kommer också att röra mig i det området under samma tid. (Fisketur med basläger)Sedan jag flyttade till Östersund så är detta litet av min hemmamarker. Trots senaste dagarnas värmebölja så är det fortfarande gott om snö kvar. Vålådalsfyrkanten är en bra utgångspunkt sedan kan ni kanske göra någon avstickare tex till pyramiderna. Vädret kan slå om fort så det är skönt att ha nära till mer skyddad skogsterräng. Det är en känslig tid i fjällen då. Renkalvning mm. Tänk även på att det INTE finns några öppna fjällstugor med möjlighet att övernatta/proviantera före 24/6. För vandring så hade jag personligen försökt skjuta på det till en vecka eller två.
 
Som sagts så är det renkalvningstid i maj/juni och då ska man undvika renbetesland så mycket som möjligt. O andra sidan öppnar STF triangeln 18/6. Kan ju bli fint! Lite för tungt för min smak att gå så långt i juni-fjäll o behöva bära med all mat, med tanke på att det är Jämtlandsfjällen och inte Sarek. Hoppas ni får en fin tur!
 
Som sagts så är det renkalvningstid i maj/juni och då ska man undvika renbetesland så mycket som möjligt. O andra sidan öppnar STF triangeln 18/6. Kan ju bli fint! Lite för tungt för min smak att gå så långt i juni-fjäll o behöva bära med all mat, med tanke på att det är Jämtlandsfjällen och inte Sarek. Hoppas ni får en fin tur!
Just eftersom STF öppnar flera av sina stationer i Jämtlandsfjället runt den perioden har vi tänkt att det inte borde vara några större problem med renarna? Då tänker vi ju att dem inte borde öppnat stationerna i såna fall. Men tack för tipset! Vi hoppas fortfarande på någon variant av triangeln alternativt längre österut ska gå! Nästa gång vi åker till fjällen bokar vi nog i Juli/Augusti istället.

Edit: Vi kommer givetvis hålla så mycket avstånd till renarna som möjligt!
 
Här är en bild söderut från Storsnasen från en topptur nu i lördags (Helags och Sylarna längst bak). Fortfarande skidföre till stor del högre upp och det kändes inte som att vårfloden hade kommit igång riktigt ännu, men nu är det tokvarmt och det smälter utav bara den.

29-5.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Vindskydd Jämtland Fjällvandring 27
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
tomhylsan Bo obokat på fjällstationer i Jämtland? Fjällvandring 6
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
brorgustav Nybörjarvandring i Jämtland Fjällvandring 5
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
camoscio Jämtland Fjällvandring 11
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
CathrineC Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel Fjällvandring 14
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Fredrik85 Fjällvandring Jämtland Fjällvandring 7
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
bfia73 tips Jämtland Fjällvandring 2
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
anders jensen Vandra och fiska i Jämtland Fjällvandring 6
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.