Vallbo till Lunndörrspasset

Hej!

Jag sitter och planerar en vandring där jag från Vallbo skulle vilja gå till Lunndörrspasset, tälta en natt och sedan gå tillbaka. Min fråga är om det är en ”för lång” sträcka att göra över enbart en dag (en dag åt vardera hållet, alltså 2 dagar totalt)?

Jag vet att man passerar Lunndörrsstugan där det finns möjlighet för övernattning om man skulle vilja dela upp det men jag har enbart möjlighet för en (1) övernattning. Jag har också förstått att man istället för Vallbo skulle kunna utgå från Tossåsen som ligger närmare Lunndörrspasset men då jag kommer befinna mig i krokarna Vålådalen/Vallbo så blir det en liten omväg att först ta sig till Tossåsen.

Grymt tacksam för all input jag kan få! 🙏🏻
 
Det är nog bara du själv som kan veta hur långt du kommer på en dag. Bara att testa, du kan ju campa när du blir trött, och ha Lunndörrsstugan som en reserv.
 
Jag och mina ungar var där nyligen i och gick sträckan Vallbo-Lunndörrspasset på två dagar, och skulle tro att det rör sig om runt 25-27 km. Vi tältade vid pyramiderna. Lättgånget och så, men låter som en rätt oskön dagsmarsch med utrustning för övernattning. Du är säkert en stålkvinna, men jag skulle själv inte göra det.
 
Jag och mina ungar var där nyligen i och gick sträckan Vallbo-Lunndörrspasset på två dagar, och skulle tro att det rör sig om runt 25-27 km. Vi tältade vid pyramiderna. Lättgånget och så, men låter som en rätt oskön dagsmarsch med utrustning för övernattning. Du är säkert en stålkvinna, men jag skulle själv inte göra det.
Stort tack Pontus för grymt hjälpsamt svar! ☺️ Som du säger så tror jag inte heller att 27km blir en supertrevlig dagstur 😅 Då ska jag istället tänka om lite för att få en bra upplevelse.

Tack igen!
 
Hejsan. Vill bara påpeka att det går mycket bra att mäta även på Min Karta som Hasse länkar till. Men deras hemsida funkar klart bättre på dator än i mobilen.

Sen är jag lite nyfiken. Varför just Lunndörrspasset som mål? Finns ju massor av andra trevliga mål runt Vålådalen. Om du vill utgå från Valbo är till exempel området kring Pyramiderna ett trevligt utflyktsmål.

Vid fint väder hade jag valt att tuffa till Nulltjärn och vandrat upp mot Kyrkstensskaftet via Kyrkstenen som är väl värd ett besök. Sen kan man göra en fin kvällstur upp på toppen om man vill.

/ Stefan
 
Hejsan. Vill bara påpeka att det går mycket bra att mäta även på Min Karta som Hasse länkar till. Men deras hemsida funkar klart bättre på dator än i mobilen.

Sen är jag lite nyfiken. Varför just Lunndörrspasset som mål? Finns ju massor av andra trevliga mål runt Vålådalen. Om du vill utgå från Valbo är till exempel området kring Pyramiderna ett trevligt utflyktsmål.

Vid fint väder hade jag valt att tuffa till Nulltjärn och vandrat upp mot Kyrkstensskaftet via Kyrkstenen som är väl värd ett besök. Sen kan man göra en fin kvällstur upp på toppen om man vill.

/ Stefan
Hej,

Först och främst: vad många bra tips - stort tack! 😌

Angående att jag vill till just Lunndörrspasset är helt enkelt för att jag tycker det verkar så oerhört vackert och storslaget. Sen förstår jag såklart att det är fallet på många andra ställen också. :)

Jag har redan en dagstur på drygt 22 km inplanerad runt Issjöldalen och Pyramiderna. Sen har jag även tänkt att göra en tur på Ottfjället. Kyrkstensskaftet lät och såg väldigt fint ut också!

Men som sagt, utöver dessa redan inplanerade turer så är Lunndörrspasset något som verkligen drar. Jag tror jag har landat i att det är bäst att utgå ifrån Tossåsen för att ta sig dit. Jag har en tanke om att tälta en natt i eller runtikring passet. :unsure:
 
Hejsan. Vill bara påpeka att det går mycket bra att mäta även på Min Karta som Hasse länkar till. Men deras hemsida funkar klart bättre på dator än i mobilen.

Sen är jag lite nyfiken. Varför just Lunndörrspasset som mål? Finns ju massor av andra trevliga mål runt Vålådalen. Om du vill utgå från Valbo är till exempel området kring Pyramiderna ett trevligt utflyktsmål.

Vid fint väder hade jag valt att tuffa till Nulltjärn och vandrat upp mot Kyrkstensskaftet via Kyrkstenen som är väl värd ett besök. Sen kan man göra en fin kvällstur upp på toppen om man vill.

/ Stefan
Min Karta är en toppentjänst som jag också frekvent använder. Fördelen med RideWithGps och liknande sidor/appar (det finns många) är att det lite enklare går att mäta sträckor utmed vägar och leder. Sätt en markering vid Vallbo, en vid Lundörrspasset och kanske någon på vägen för rätt vägval så mäter den sträckan längst vandringslederna (förutsatt att de finns inlagda på aktuell karta och att deras sträckning verkar stämma, vilket man bör dubbelkolla).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
Slagathoria Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren Fjällvandring 9
CathrineC Vallbo-pyramiderna-vallbo 1 tältnatt Fjällvandring 0
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 55
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.