Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil

Hej,

Eftersom att det finns så grymt mycket bra samlad kunskap i detta forum kastar jag ut en fråga om vandring av Kungsledens Kvikkjokk till Saltoluokta.

Kommer under sommaren att befinna mig i området och tänkte alltså gå Kvikkjokk till Saltoluokta (eller åt andra hållet). Utmaningen är att jag är där med bil och undrar om någon har en smart idé om att ta sig tillbaka till sagd bil efter avslutad vandring 😅 (Kanske skönast att ha bilen i målgång och istället ta sig till utgångspunkten för vandringen efter bilen är på plats men utmaningen med att ta sig mellan de två platserna kvarstår).

Någon som har ett bra tips? 🙂 Annars kanske jag får fundera på alternativ där jag istället går tillbaka till utgångspunkten. Typ, Kvikkjokk till Aktse och sen tillbaka till Kvikkjokk 🤔

Stort tack på förhand!
 
Just sträckan Saltoloukta (Kebnats) till vägkorset Ritsemvägen/RV45 körs av Flixbus, kolla tidtabell https://www.roadtoritsem.com/ Där kan du byta till bussen mot Jokkmokk, sedan byte till Kvikkjokk. De senare körs av länstrafiken.
En alternativ plats att parkera bilen är Jokkmokk om du hittar någon lämplig gratis p-plats.
 
Om du inte snöat in nödvändigtvis på just den etappen så finns många trevliga rundturer, kortare och längre i området. Jag kommer ibland med bil, men väljer då helst en loop och inte A till B eftersom bussarna ofta äter en heldag, ibland mer. Två tips i så fall, men som du kanske redan har koll på? En trevlig runda finns lite längre bort vid Ritsem, båten över och sen söderut längs Padjelanta förbi treparksmötet och vänder norrut längs Nordkalottleden där lederna möts för att sluta vid Ritsem med båt åter igen. Rätt enkel, mycket vacker, med fjällstugor för den som vill. 3-4 dagar beroende på tempo och lust. En annan trevlig runda är runt Kebnekaise massivet. Nikkaluokta norrut mot Vistas, upp förbi magiska Nallo till Sälka och sedan "Kungsleden" förbi Keb tillbaks till Nikka igen. Men första etappen är lång för den som inte tältar eller kan passa båten som kör upp mot vistas på beställning (och kortar etappen med ca 10km). Tydliga stigar att följa med broar över alla svårare vad. Lite längre, 5-6 dagar är en uppsättning om man inte är supersnabb. Mer om man vill stanna på Kebnekaise. Fjällstugor finns för den som vill.
 
Om du inte snöat in nödvändigtvis på just den etappen så finns många trevliga rundturer, kortare och längre i området. Jag kommer ibland med bil, men väljer då helst en loop och inte A till B eftersom bussarna ofta äter en heldag, ibland mer. Två tips i så fall, men som du kanske redan har koll på? En trevlig runda finns lite längre bort vid Ritsem, båten över och sen söderut längs Padjelanta förbi treparksmötet och vänder norrut längs Nordkalottleden där lederna möts för att sluta vid Ritsem med båt åter igen. Rätt enkel, mycket vacker, med fjällstugor för den som vill. 3-4 dagar beroende på tempo och lust. En annan trevlig runda är runt Kebnekaise massivet. Nikkaluokta norrut mot Vistas, upp förbi magiska Nallo till Sälka och sedan "Kungsleden" förbi Keb tillbaks till Nikka igen. Men första etappen är lång för den som inte tältar eller kan passa båten som kör upp mot vistas på beställning (och kortar etappen med ca 10km). Tydliga stigar att följa med broar över alla svårare vad. Lite längre, 5-6 dagar är en uppsättning om man inte är supersnabb. Mer om man vill stanna på Kebnekaise. Fjällstugor finns för den som vill.

Hej och stort tack för så många bra tips!

Rundan runt Kebnekaise massivet låter väldigt häftig och något som jag definitivt (också) vill göra. :)

Precis som du så riktigt identifierade så har jag just för det här vandrings-tillfället snöat in på etappen Kvikkjokk till Saltoluokta. Ibland får man ju för sig att man ska göra en viss sak och då kan det vara svårt att släppa det även om det logiska och praktiska säger något annat.

Efter att ha tittat på alternativ med länstrafiken för att ta sig mellan Saltoluokta och Kvikkjokk så har jag dragit slutsaten att det verkar kunna ta en heldag att ta sig däremellan (som du redan påpekar ovan). För att hitta en bra balans mellan det man vill göra och samtidigt inte göra det för opraktiskt så att det tar bort ifrån helhetsupplevelsen lutar det nu mot att gå mellan Kvikkjokk och Aktse och sedan helt enkelt gå tillbaka samma väg till Kvikkjokk. Jag hade redan planerat att del av upplevelsen skulle vara det klassiska besöket upp på Skierfe-klippan, därav Aktse som "slut/del"-mål. Tråkigt att vända och gå tillbaka samma väg kanske kanske men då är iaf utmaningen med att ta sig tillbaka till bilen löst på ett hyfsat smidigt sätt.

Tar gärna emot tankar och reflektioner på den lösningen. :) Stort tack igen!
 
Skierfe är absolut värt besväret. Men jag tycker sträckan Salto till Aktse är mycket finare, om man inte föredrar skogsmiljö. Dessutom är Salto en mysigare fjällstation med bra dagsturer om du får en reservdag för det. Är du mest fokad på Skierfe med område, och har bil så finns den stora parkeringen vid sitoälvsbron och en anslutningsväg (cykel/gå) till Aktse direkt. 10km dit båten kan hämta eller 16km om man vill gå hela vägen. (Använde den varianten förra sommaren men med taxi och stod på skierfe samma kväll.). En tur kan vara: Dag 1 till Aktse, dag2 Skierfe, dag 3 sightseeing med båt i deltat och/eller dagstur till toppen på Nammasj i floddeltat och rapadals-entrén. info på https://aktsebo.se/ Dag 4 åter parkeringen.
 
Skierfe är absolut värt besväret. Men jag tycker sträckan Salto till Aktse är mycket finare, om man inte föredrar skogsmiljö. Dessutom är Salto en mysigare fjällstation med bra dagsturer om du får en reservdag för det. Är du mest fokad på Skierfe med område, och har bil så finns den stora parkeringen vid sitoälvsbron och en anslutningsväg (cykel/gå) till Aktse direkt. 10km dit båten kan hämta eller 16km om man vill gå hela vägen. (Använde den varianten förra sommaren men med taxi och stod på skierfe samma kväll.). En tur kan vara: Dag 1 till Aktse, dag2 Skierfe, dag 3 sightseeing med båt i deltat och/eller dagstur till toppen på Nammasj i floddeltat och rapadals-entrén. info på https://aktsebo.se/ Dag 4 åter parkeringen.

Hej igen,

Tusen tack för så många bra tips, är definitivt mer intresserad av fjällmiljöer än skogsmiljö så att skippa att gå mellan Kvikkjokk och Aktse var ett mycket tacksamt tips.

Också stort tack för förslag på upplägg av dagar. Om jag gör som du föreslår och går från Sitoälvsbron till Aktse med Skierfeklippan som en dagstur så undrar jag om du också tycker det är värt en tur till Saltoluokta och sen tillbaka till Aktse? (Jag förstår att det är en ganska bra bit, ca 29km enkel tur via Sitojaure) Eller tycker du att man får mer ut av vistelsen med att helt enkelt hålla sig runt Aktse? Ställer frågan då jag har möjlighet att addera flera dagar till vistelsen. Uppskattar alla dina tips!
 
Hade du tält? I så fall kan du gena från Skierfe till Svijnne, och sen följa Kungsleden tillbaka till Aktse, men då behöver du nog två dagar och Sitojaure-stugan ligger på andra sidan sjön.

Jag kan också säga att sträckan Sitojaure-Saltoluokta är jättefin den med. Själv har jag gått där fyra gånger, och det var nog först tredje gången som det började kännas lite mer som rutintransport.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5
storskogen Kvikkjokk-Prinskullen till helgen Fjällvandring 2
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
ZBRG Båt skjuts över Saggat till Kvikkjokk Fjällvandring 2
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
blomberg Någon som vandrat från Ritsem till Kvikkjokk Fjällvandring 12
andrevs Resa till Kvikkjokk! Fjällvandring 4
AT Kvikkjokk till Ritsem Fjällvandring 10
Bozzfilm Nikkaloukta till kvikkjokk Fjällvandring 3
oskarg Kvikkjokk till Rapadalen Fjällvandring 3
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.