Vilken väg till Álggajávvre?

Hej.
Det kliar av vandringslust och jag filar på en tur genom Sarek från norr till söder.
Tänkte avsluta med övre Njoatsosvágge, låptåvágge, och söderut för att ansluta till stigen genom vállevágge mot kvikkjokk. (Med Darrelouppal och padjelantaleden som plan B om vädret är för grisigt)
Till Njoatsosvágge tänkte jag ta mig via Álggajávvre, men vilken väg dit?

Ge mig lite plus och minus för följande alternativ:
1) Suorva - Nienndo - Piela - Skárja - Àlggavágge
2) Akkastugorna - treparksmötet - norr om Gisuris - Ruohtesvágge - Álggavágge
3) Akkastugornma - treparksmötet - väster om Gisuris - Guohpervágge - Álggavágge
4?) Akkastugorna/alt vaisaluokta - Mot àlggajávvre utan att ge sig in i inre Sarek.

Alla vägval innehåller en blandning av sträckor jag gått tidigare och av mig otrampad mark.
 
jag har i princip gjort alla 4 alternativen (om man med 4 anser att en längre sträcka på Padjelantaleden ingår). Alla turerna har sin charm så låt valet bli utifrån var du tidigare vandrat och vad du nu vill se, då vandringen in mot Njoatsosvagge har så mycket att ge. Självklart hänger det även lite på hur länge du tänkt vara ute, men i mina tankar och erfarenhet innebär alternativ 1-3 ungefär samma vandringstid (3-3,5 dagar) in till en punkt vid Alggavagges mynning (mötet med Gouphervagge).
Ett tips på tur är att fortsätta in i Alggavagge-Niejdariephvagge-Sarvesvagge och sedan runda in i övre Njoatsosvagge på höjdplatån precis öster om Tjåggnårisvárásj (1207). En mycket vacker sträcka som jag mycket väl kan tänka mig gå igen. Vidare från Njoatosvagge till Kvikkjokk via Tjoulddavagge och Vallespiken finns det flera tips på on´m du söker i forumet, ex inlägg #2 i denna tråd:
 
Vidare från Njoatosvagge till Kvikkjokk via Tjoulddavagge och Vallespiken finns det flera tips på on´m du söker i forumet, ex inlägg #2 i denna tråd:
Ja den sträckan har jag själv gått, fast åt andra hållet. Ser mycket fram mot att uppleva den i motsatt riktning.

Som du skriver så är ju 1-3 ungefär lika långa under normala förhållanden. Möjligen kanske vägen från Suorva är mer känslig för höga vattenflöden än de övriga? Men samtidigt finns det ju fler möjligheter att ta en genare väg mor kvikkjokk därifrån om tidsplanen skulle spricka redan de första två dagarna.

Guohpervágge och álggavágge är båda nya för mig, liksom ingången från suorva.
 
Vad kul att läsa att det kliar av vandringslust hos någon här! Skulle jag råda dig utifrån de alternativ du tar upp, så skulle nog dit alternativ nr.3 bli det jag skulle rekommendera!

Alltså: Akkastugornma - treparksmötet - väster om Kisuris - Kuohpervágge – Alggavagge.

Min erfarenhet är att ju mer man tillbringat i Sarek ju mer ovanligare upplevelser vill man kanske ha.. Dessutom, går det inte vidare mycket vandrare på denna sträcka, så du skulle bli ganska ensam om de upplevelser du gör…och det är väl upplevelser du vill ha? Lägger man lite ambition & intresse över sin vandring kan man knepa ihop en nästan oändlig vandringsväv i Sarek bestående av olika alternativ. Var och en passande efter sina egna önskningar. Var och en av oss har ju sin egen melodi då det gäller Sarek.

Utan att behöva bli alltför långrandig här om allt, så bara lite korta tips: Det vackra gräslandskapet vid Låutakjåkkå, otroliga gräshedar med gamla kåtaringar, fågelliv och lättvandrat. Leta rätt på dom märkliga raukarna av eroderad tuff.. Topptur upp till Kouperfjället, med en av Sareks bästa vyer .. En ny framsmält glaciärsjö vid Sjelmajeknas front. Hela vandringen är nog en av Sareks ”charmigaste” och mer lättvandrade, då det mesta är relativt platt och mycket gräs. Alltså lättvandrat och beroende på humör kan man lägga in en högre växel om man vill gå fort. Kuopervagge alltså, slår jag ett slag för, en lite förbisedd del.
 
Om Gouphervagge är ny för dig är det ett bra alternativ, det är en vacker dalgång, men då behöver du synka överfarten över Akkajaure på något sätt. Instämmer med Anders_sthlm att det inte är lika många vandrare som väljer Gouphervagge jämfört med Routesvagge och Skarja.
Vill du vara oberoende och bara kliva av bussen är alternativet att starta i Suorva givet. Jag har gått in från Suorva en gång och ut tre gånger. Entrén till centrala Sarek från Suorva är magnifik i vackert väger, när du passerat över Gukkesvaggebron. De enda vattendrag som kan vålla bekymmer på den sträckan vid hög vattenföring är Njavvejågåsj som lämpligtvis vadas kring 900m nivån där den stundtals delar sig i två fåror, eller vid riktigt hög vattenföring rundar du sjön 909. Därefter är givetvis Tjåggnårisjåhkå ett känt och ofta besvärligt vattendrag som du kanske passerat förut?

Får du problem med tiden när du är i Alggavagge kan du givetvis runda ut mot Tarralouppal och därefter gå padjelantaleden till Kvikkjokk.
 
Senast ändrad:
Alternativ tre och två gick jag i slutet på augusti 2022 respektive augusti 2021.

Väster om Gisuris följde jag Sjpietjavjåhkå till Sierggajåhkå som vadades en bit öster om där den flöt ihop med Sjpietjavjåhkå. Fin utsikt mot Låvdajåhkå efter stigningen. Inga problem med att hitta tältplats eller problematiska vad i Guohperrvágge. Tyvärr började hade jag syndaflodregn så hann inte njuta så mycket av andra delen av Guohpervágge. Men överlag, grönt och fint större delen av vägen. Från treparksmötet till Álggavágge så mötte jag endast en person.

Alternativ två skulle jag säga är likvärdig när det kommer till svårighet. Och Ruothesvágge är väl ganska lik Guohpervágge. Antagligen så kommer du stöta på väldigt mycket fler människor på den här rutten dock. På den här rutten får du fin utsikt över Sarektjåhkkå.

Lite rörigt inlägg, men skicka ett meddelande om du vill ha mer utförliga beskrivningar och bilder.
 
Jag har inga tips men planerar själv att gå ditt alternativ 3 för att sen snedda över Niejdariehpvagge-Sarvesvagge för att sen ta mig upp på Luohttoláhko. Sen följa stigen mot Kvikkjokk.
 
Hej! Alla alternativ är bra. Men har du inte gått från Sourva tidigare skulle jag kört på det. Den anmarschen är den jag gjort flest gånger. Snabbaste vägen till högfjäll och dramatisk utsikt. Utsikter en aldrig blir trött på.

Kolla att länka alggavagge till Sarvesvagge via David Nygrens 3 toppar istället för Neidariehpvagge. Det är en roligare väg jag tror skulle passa dig
 
Hej! Alla alternativ är bra. Men har du inte gått från Sourva tidigare skulle jag kört på det. Den anmarschen är den jag gjort flest gånger. Snabbaste vägen till högfjäll och dramatisk utsikt. Utsikter en aldrig blir trött på.

Kolla att länka alggavagge till Sarvesvagge via David Nygrens 3 toppar istället för Neidariehpvagge. Det är en roligare väg jag tror skulle passa dig
Mm, men jag är rätt inställd på att uppleva hela övre Njoatsosvágge västerifrån. Gick bara tillräclkligt långt upp för att komma över Njoatsosjåhko senast och tänkte då att det måste vara en fantastisk väg att komma från andra hållet.

Någon som har pejl på alep sarvesjåhko/rissájåhjo förresten?
 
Har du gått tidigare i Sarek och vadat och har erfarenhet, så tror jag inte att dessa jokkar ska bli några större överraskningar. Så du behöver inte känna att det blir några dramatiska trauman. Sunt förnuft ska alltid råda vid vad.

Rissajåkka tar du vid inflödet vid A. Sarvesjåkkå, och den jåkken tar du vid själva utflödet i sjön.(det finns stenar att gå på där! Det kan vara djupt på ett ställe, så du får nog ändå ta av dig) Du kan även ta den längre upp -där den börjar slinga sig- innan deltalandet vid mynningen till Sarvesvagge. Det finns lätta grusbankar att gå på i plaskande grunt vatten.

Området där, dvs: Sarvesvagges mynning är fullt av gamla kåtatomter, härdar, seitar och annat spännande att se och upptäcka, (Attje Samemuseum i Jokkmokk, har inventerat) och det är dessutom försett med bra med och läckra tältplatser då det är platt med gräs. Det finns fåglar att titta på, och ett bra urval av fjällflora att vila ögonen på. Området precis som nedere delen av Kuopervagge vid Låvdak är bra exempel på hur väl marken gynnas och berikas vid både intensivt och extensivt renbete.

Om det är klart väder kan du tälta sedan, i mynningen av Njåtjosvagge, vaka på natten, och se hur solen vid uppgången i öster, ställer sig precis i mitten av dalhugget. En mycket spektakulär syn. Försök sedan, jag vet att detta råd är svårt att ta till sig-eftersom de flesta bara knatar vidare-ligg kvar och insup atmosfären. Att tälta mitt i dalhugget i Njåtjosvagge är en viktig livsupplevelse som är få förunnade!
 
Vandrat från Sulitjelma till Ritsem, men detta visar bara vid sjön/kapellet. Vi tog roddbåten. Tältade vid sjön.
1710501508434.png
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.