Vistasdalen - gå i vilken riktning?

Hej!

Funderar på Abisko - Vistas - Nikkaluokta i sommar. Funderar dock på om man får finast vyer genom att gå leden norrut eller söderut?
 
Vistas är kanske en av Sveriges vackraste dalgångar. Många av de mest spektakulära vyerna får du om du vandrar från Nikkaloukta norrut, då vandrar du långsamt in i en mer och mer högalpin värld, med fjällen framför dig. Går du söderut kommer du under Vistas långa sträckning ha utsikt mot det mer flacka landskapet och bergen i ryggen. Men som sagt finns det flera platser där du kan stanna upp och njuta av utsikten ändå. Har du tid ska du absolut ta en sväng västerut i höjd med Vistasstugan så du får se ett av fjällvärldens häftigaste berg Nallo. En omväg upp mot Mårma, strax söder om Vistasstugan ger dig hela massivet i Panorama.
 
Det går att boka båtskjuts från Nikkaluokta så långt vattenståndet tillåter upp i Vistasdalen. Själv skulle jag absolut rekommendera att starta vandringen där. Men det är som sagt en smaksak. Tänk på att även om du tar båt första biten så är det långt mellan Nikkaloukta och Vistasstugan. Fundera på om en tältövernattning kan vara ett alternativ. Längsmed Vistas så finns det också hur mycket som helst att upptäcka. Många av sidospåren leder till flera spännande platser i Fjällvärlden. Värt att upptäcka!
 
Det går att boka båtskjuts från Nikkaluokta så långt vattenståndet tillåter upp i Vistasdalen. Själv skulle jag absolut rekommendera att starta vandringen där. Men det är som sagt en smaksak. Tänk på att även om du tar båt första biten så är det långt mellan Nikkaloukta och Vistasstugan. Fundera på om en tältövernattning kan vara ett alternativ. Längsmed Vistas så finns det också hur mycket som helst att upptäcka. Många av sidospåren leder till flera spännande platser i Fjällvärlden. Värt att upptäcka!
Det låter bra!
Jag tänkte gå i början av september och tälta. Om det är bra väder kanske gå upp och tälta vid Vassaloamijavvri (för utsikten mot bl a Nallo), och vid fortsatt riktigt bra väder gå därifrån via Mårma. Vid mer normalväder så går jag via Alesjaurestugorna och viker sedan in vid Siellavaggi och går ned till Abisko via Ballinvaggi.
 
Jag skulle också gå norrut. Vid Vistasstugan är mitt val att gå upp i Stuor Reiddavaggi till Nallostugan och fortsätta till Tjäktjastugan och Kungsleden. Denna sträcka förbi Nallo är bland det mest mäktiga i den svenska fjällvärlden. Har man tid och det är bra väder så bör man passa på och bestiga den nyaste 2000 meterstoppen i Sverige, Siellmatjåkka. Den är ganska lätt att beststiga. Nallo är också ett alternativ. Bedårande vyer ovan där.
 
Tack för alla svar! Verkar som de flesta förespråkar att gå norrut och starta i Nikkaluokta. Ännu en fråga då.. ska man välja Vistas-Nallo-Tjäkta-Alesjaure el fortsätta i Vistasdalen via Vistas-Alesjaure för finast vandring...?
 
Är det så? Jag funderade själv på att starta i Nikkaloukta för att ev kunna få båtskjuts en bit.
Jag skulle säga att båtskjuts i Vistasdalen är onödig. Den sträckan man sparar med båtturen går man på nån timme. Det är ju tydlig, rösad stig i lättgången platt terräng. Dels slipper man kostnaden, dels slipper man ha tider att passa. Och så känns det alltid bättre att inte "fuska". :)
 
Man kan ju oxå tänka på att nedre delen av Vistasdalen är mest snårig björkskog, träsk, och myggjävlar. Kanske inte så kul.
Edit. Jag skulle nog välja Alesjaure - Vistas - Nallo osv. Eller kanske vidare Kaskavagge - Tarfala. Men det är ju bra att det finns lite alternativ att fundera över --- :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Enpilgrim Fiske Vistasdalen Fjällvandring 2
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
elinalicia Vistasdalen Fjällvandring 11
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
MadeleineN Tjeuralako eller nedre Vistasdalen, eller... Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Vistasdalen nedre delen Fjällvandring 24
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Fjällvinden Vistasdalen Fjällvandring 13
Cherokee Vistasdalen Fjällvandring 11
BASKAGGE Vistasdalen Fjällvandring 4
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
millimeter Kvinna återfunnen i Vistasdalen Fjällvandring 4
MaDe Vistasdalen Fjällvandring 11
europa12 Abisko-Vistasdalen-Nikkaluokta Fjällvandring 6
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
toves Båt i Vistasdalen? Fjällvandring 4
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.