Abisko-Vistasdalen-Nikkaluokta

Hejsan! Klurar lite på att göra en 8-9dagars vandring från Abisko till Nikkaluokta via Vistasdalen.Till min stora förvåning verkar det som om inte många tar vägen genom vistas,utan väljer mycket hellre Kungsleden.I alla fall i dom reseskildringar jag läst på nätet.Hur är vandringen i vistas?En hel del skog och myrmarker förstår jag...men det ser fantastiskt vacker ut,och gillar man att fiska lite så går det väl att fiska i vistasjohkka,eller?Finns det någon med erfarenheter av Vistasdalen,så blir jag jätteglad av alla tips jag kan få! Mvh.Timo.
 
Vistasdalen är lite tradig att gå i, åtminstone den nedre delen (ca 10 km) där de flesta nog väljer att köpa båtskjuts. Man går i princip i björkskog, men dalen i sig är vacker med grönskan och älven. Hur det är ovanför Vistasstugan (Unna vistasvaggi osv) vet jag inte. Det är väl tre mil från de övre delarna till Nikkaluokta?

Vad jag hört så är det inte mycket fisk i Vistasälven.

På Kungsleden har man mer utsikt mot stora fjäll, vilket jag själv gillar. Men visst är det lite tradigt sträckan Sälka-Singi också.. :)

Vistasdalen är nog något man borde se, så kör på den varianten!
[Ändrat av millimeter 2007-04-21 kl 12:42]
 
Fantastiskt fint med dramatiska branta berg fram till Vistasstugan. Sen mer björkskog och myrmarker men fortfarande vackert. Man möter betydligt färre människor sen man lämnat kungsleden vid Alesjaurestugorna.

Från Vistasstugan har man en fin utsikt mot Nallo. Ett par hundra meter efter stugan uppe på en höjd till vänster finns en bra tältplats med samma eller bättre utsikt, kan rekomenderas.

Det finns möjlighet att åka båt sista tiotalet kilometer. Krävs dock mobiltelefon (Telia), sen kommer en båt inom ett par timmar.
 

avslutad210712

Gäst
Övre delen av Vistasdalen ner till Vistasstugan är värt ett besök. Nedre delen har jag aldrig gått just för att jag gissar att det är lite trist. Däremot är den delen trevlig att åka skidor i. Från Vistasstugan kan man förstås gå över till Kungsleden via Nallo vilket i sig också är trevligt och bör rymmas inom en veckas vandring.
 
Vistas-Nallo-Sälka-Keb-Nikka?

För att göra turen mer intressant så kan du ju ta turen via Nallo sen ner mot Sälka... och sen gena mot Keb... kanske kräver nån dag extra, men på 8-9 dagar borde du hinna...

Du slipper dessutom två krångliga vad mellan Vistas stugan och Nikka där det iaf förra året var bortspolade broar...

Go tur...

Thomas
 
Vistasdalen

är vacker!
I övre delarna har du mkt vacker utsikt, nedre delarna är ganska skogiga, men det öppnar upp sig titt som tätt och bjuder på fina vyer. Fisket är kanske inte det bästa, men det lär finnas gott om småfisk i den övre delen av Vistasjokken (där det bildas små "sjöar"). Allra nedersta biten har jag för mig är undantagsvatten?
Från Vistasstugan och söderut är det ganska glest med folk . Du bör inte ha några problem med att följa stigen, möjligtvis vid en uttorkad bäckfåra som korsas en bit innan du är i höjd med Lisas stuga. Men stigen fortsätter en bit "nedströms" på andra sidan bäckfåran och det brukar inte vara några problem med att hitta den när man går söderut.
Tänker du tälta? Det finns gott om fina tältplatser i dalen.
Båt sista biten är ett bra tips. (ffa om du inte tältar -långt att gå annars!)
I kåtan ca 5 km (?) söder om vistasstugorna går det att söka skydd för regn/vind, men den är inte så värst mysig att övernatta i. Fina tältplatser utanför dock!
Brukar inte vara så värst blött i marken (myr) utan bra med spänger. Inga vad (bara broarna är på plats).
 
europa12; sa:
Hejsan! Klurar lite på att göra en 8-9dagars vandring från Abisko till Nikkaluokta via Vistasdalen.Till min stora förvåning verkar det som om inte många tar vägen genom vistas,utan väljer mycket hellre Kungsleden.I alla fall i dom reseskildringar jag läst på nätet.Hur är vandringen i vistas?En hel del skog och myrmarker förstår jag...men det ser fantastiskt vacker ut,och gillar man att fiska lite så går det väl att fiska i vistasjohkka,eller?Finns det någon med erfarenheter av Vistasdalen,så blir jag jätteglad av alla tips jag kan få! Mvh.Timo.
Som sagt så är övre Vistas verkligen läckert. Om du vill undvika den nedre delen kan du gå till Kaskavagge-stugan sedan upp på Tjeuralako nedanför Tarfal och sen ner till Nikkaluokta. Det var också härligt men det är oledat och stenigt som attan när du lämnat Kaskasavagge. Sen är det ganska brant upp till Kaskavagge men eftersom du har ganska gått om tid (vi gick denna sträcka på ~7 dagar) så kan du tälta nedanför stigningen och sen i Kaskavagge. Som sagt, tält krävs!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
JenJen91 Katterjokkstriangeln? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...