Gå från Saltoluokta till Akka

Hej!
Har länge funderat på vilken tur jag och flickvännen (som aldrig vandrat förut) ska gå i sommar. Tält är givet, men hittils har jag mest funderat på att gå i områden där det finns stugor om något oförutsätt inträffar. Själv har jag varit lite överallt och vill gärna upptäcka nya platser. Nu funderar jag på en tur från Salto till Akka, löst planerad genom Guhkesvagge sen vidare mot Nijak. Är det rimligt lättgånget, jag vill helst undvika längre passager i blockterräng? Många vad? Annat att tänka på? Vi har tänkt vara ute runt 5 dagar.
 
Hej!
Har länge funderat på vilken tur jag och flickvännen (som aldrig vandrat förut) ska gå i sommar. Tält är givet, men hittils har jag mest funderat på att gå i områden där det finns stugor om något oförutsätt inträffar. Själv har jag varit lite överallt och vill gärna upptäcka nya platser. Nu funderar jag på en tur från Salto till Akka, löst planerad genom Guhkesvagge sen vidare mot Nijak. Är det rimligt lättgånget, jag vill helst undvika längre passager i blockterräng? Många vad? Annat att tänka på? Vi har tänkt vara ute runt 5 dagar.

Hej, Jag funderar på en liknande rutt faktiskt och är mest intresserad av att hålla koll på tråden då jag har liknande funderingar. Har ni fått några klarheter i frågan än så länge?

Dock om ni söker ett ställe med stugor lär ni knappast hitta några längs denna rutten. Då får ni nog hålla er till Kungsleden eller Padjelantaleden.
 
Det är väl en jättefin idé att vandra så utifrån det alternativet, Salto/Akka Det klarar ni säkert på fem dagar.
Det finns lite olika alternativ på den här vandringsträckan, beroende på vad ni är intresserade utav: Utsikter, blommor, fåglar, geologi..toppbestigningar och annat.. Det finns en mängd saker att stanna upp inför, ‘slå läger vid’, och kolla in lite extra.
Vandringen ni föreslår innehåller inga svåra vad, lite blockmark men uthärdligt.

Dock vad ni inte ska göra, är att försöka gå Akkas nordöstsida i hopp om att ‘snabbt komma’ ned till Änonjalme. Det är alltför knöligt och svårframkomligt på gränsen till oframkomligt där.
I stället går ni söder om fjällknölen Vardotjåkkå, på norra sidan av Suottasjåkken och rundar Akkafjället genom passagen mellan det och det lilla Snjuvtjudis. Håll högt upp på västsidan av Akka så slipper ni videt där nedemot klyftan.

Mesta delen av den här vandringen genom Sarek finns som ‘stig’ i terrängen, så det är inget svårt att hitta.
Det finns båt om ni vill åka det ifrån Pietsaure, som säljer lite rökt röding där ibland så ‘support local business’ och köp er nått att få i magen. Där finns även en otroligt fin strand om ni vill bada.

Om det är väldigt fint väder, vilket det ju tyvärr sällan är i Sarek ...men om, och att ifall ni orkar och har intresse av något ovanligt, så kan ni gå uppe på Skanatjåkkå. Det är helt fantastiskt, ni får utsikter åt alla håll och en miljö som få Sarekvandrare sett.
Om ni vill lägga någon tid på en toppbestigning och känner för det rekommenderas:
Vuoinestjåkka,
En bit upp på Kassakammen.
Eller om ni verkligen orkar:Sarektjåkkås nordtopp

Blockmarker finns tyvärr överallt, men det är väldigt överdrivet ibland, men visst finns det orimliga miljöer man kan trassla in sig i, så det gäller att ha tålamod och inte bli grinig, för då blir ju hela vandringen förstörd.

Men men.. Med tanke på att din flickvän inte varit i fjällen förut bör ni nog hålla er till den stig som finns. Har din flickvän inte varit i fjällen förut så kanske hon blir avskräckt just redan vid uppförbacken utanför Saltoluoktas fjällstation, eller av mygg och knott..
Men, den här sträckan kan faktiskt gås av noviser som aldrig varit i fjällen, förutsatt att någon form av friluftsvana finns.. Typ, hur man sätter upp ett tält, lagar mat och annat...inte minst läser en karta.. Men om du själv är fjällvan kan du ju hjälpa henne.
Inget är så skönt som att bli uppassad av någon annan -inte minst i fjällen..
:)
 
Det är väl en jättefin idé att vandra så utifrån det alternativet, Salto/Akka Det klarar ni säkert på fem dagar.
Det finns lite olika alternativ på den här vandringsträckan, beroende på vad ni är intresserade utav: Utsikter, blommor, fåglar, geologi..toppbestigningar och annat.. Det finns en mängd saker att stanna upp inför, ‘slå läger vid’, och kolla in lite extra.
Vandringen ni föreslår innehåller inga svåra vad, lite blockmark men uthärdligt.

Dock vad ni inte ska göra, är att försöka gå Akkas nordöstsida i hopp om att ‘snabbt komma’ ned till Änonjalme. Det är alltför knöligt och svårframkomligt på gränsen till oframkomligt där.
I stället går ni söder om fjällknölen Vardotjåkkå, på norra sidan av Suottasjåkken och rundar Akkafjället genom passagen mellan det och det lilla Snjuvtjudis. Håll högt upp på västsidan av Akka så slipper ni videt där nedemot klyftan.

Mesta delen av den här vandringen genom Sarek finns som ‘stig’ i terrängen, så det är inget svårt att hitta.
Det finns båt om ni vill åka det ifrån Pietsaure, som säljer lite rökt röding där ibland så ‘support local business’ och köp er nått att få i magen. Där finns även en otroligt fin strand om ni vill bada.

Om det är väldigt fint väder, vilket det ju tyvärr sällan är i Sarek ...men om, och att ifall ni orkar och har intresse av något ovanligt, så kan ni gå uppe på Skanatjåkkå. Det är helt fantastiskt, ni får utsikter åt alla håll och en miljö som få Sarekvandrare sett.
Om ni vill lägga någon tid på en toppbestigning och känner för det rekommenderas:
Vuoinestjåkka,
En bit upp på Kassakammen.
Eller om ni verkligen orkar:Sarektjåkkås nordtopp

Blockmarker finns tyvärr överallt, men det är väldigt överdrivet ibland, men visst finns det orimliga miljöer man kan trassla in sig i, så det gäller att ha tålamod och inte bli grinig, för då blir ju hela vandringen förstörd.

Men men.. Med tanke på att din flickvän inte varit i fjällen förut bör ni nog hålla er till den stig som finns. Har din flickvän inte varit i fjällen förut så kanske hon blir avskräckt just redan vid uppförbacken utanför Saltoluoktas fjällstation, eller av mygg och knott..
Men, den här sträckan kan faktiskt gås av noviser som aldrig varit i fjällen, förutsatt att någon form av friluftsvana finns.. Typ, hur man sätter upp ett tält, lagar mat och annat...inte minst läser en karta.. Men om du själv är fjällvan kan du ju hjälpa henne.
Inget är så skönt som att bli uppassad av någon annan -inte minst i fjällen..
:)

Bra info!
Jag har några frågor om för- nackdelar med ett par vägval. Om någon av rutterna skulle innefatta något icke-nybörjar-vad underviker jag helst den rutten:

1. Norr eller söder om pietsaure (norr kan man ju gå förbi sjöfallstugan om det är någon poäng med det?) eller kanske båt om den promenaden inte är något särskilt?

2. Söder om skanatjåkkå i guhkesvagge, ELLER norr om skanatjåkkå genom vousskelvagge och sedan söder om stuodakjavrre?
Not: - Jag skulle nog föredra Söder eftersom det är närmare centrala Sarek och man kan ev. göra en detour innåt mitten om man känner för det. Dock ser det ut att vara tämligen brant neråt Guhkesvagge och det är ganska många (små?)jokkar att ta sig över, samt att själva Guhkesvaggejokken som nog är den största kan kanske va svår att ta sig över och jag ser bara en bro (ska man då gå norr eller söder om guhkesvaggejokken?

3. Kan man ta sig till/från Akka direkt från Ritsem, eller måste man via Vaisaluokta?

4. Vilket håll är bäst att gå åt? Akka till Saltoluokta eller Saltoluokta till Akka? Jag föredrar helst solen i ryggen så föredrar att gå lätt norrut (Saltoluokta till Akka) av den anledningen, men kanske finns något annat att ta hänsyn till? (mest uppför/nedför etc)
 

avslutad210712

Gäst
2. Söder om skanatjåkkå i guhkesvagge, ELLER norr om skanatjåkkå genom vousskelvagge och sedan söder om stuodakjavrre?

3. Kan man ta sig till/från Akka direkt från Ritsem, eller måste man via Vaisaluokta?

2. Om Ni vill undvika sten- och blockterräng så undvik Vusokelvagge

3. Om man simmar kan man såklart ta sig direkt till Akka från Ritsem men det är långt. Om man åker båt kan man förslagsvis kliva av/på i Änonjalme istället för att gå via Vaisaluokta.
 
2. Om Ni vill undvika sten- och blockterräng så undvik Vusokelvagge

3. Om man simmar kan man såklart ta sig direkt till Akka från Ritsem men det är långt. Om man åker båt kan man förslagsvis kliva av/på i Änonjalme istället för att gå via Vaisaluokta.

OK, hur går rutten mellan Guhkesvagge och saltoluokta då? Var/hur tar man sig över Pietesaure och dess jokkar utan att bli alltför blöt om fossingarna?
 

avslutad210712

Gäst
OK, hur går rutten mellan Guhkesvagge och saltoluokta då? Var/hur tar man sig över Pietesaure och dess jokkar utan att bli alltför blöt om fossingarna?

Om du söker på utsidan så finns det en del artiklar om det. Har inte gått där själv men just vid utloppet är den rekommenderade vadplatsen men jag har för mig att någon upplevt det som hyfsat djupt (undrar om inte det var Majjen.... i en rätt gammal artikel).

Sen har jag sett att någon vadat en bit söderut utefter jåkken där det varit hyfsat enkelt att ta sig över men kommer inte ihåg hur pass långt söderut det var.
 
OK, hur går rutten mellan Guhkesvagge och saltoluokta då? Var/hur tar man sig över Pietesaure och dess jokkar utan att bli alltför blöt om fossingarna?

Jag har gått Saltoluokta - Liehtjitjavrre 2009 och vadet vid utloppet av Pietsaure var inga problem alls om man är OK att bli blöt om fossingarna. Det var kanske lite djupt som djupast, men lugnt och fint vatten och sandbotten. Det är möjligt att det finns kängdjupa vad också, men eftersom det var så pass lättgånget var det inget vi sökte efter utan bara gick över. Om det är högvatten och mycket fart på jokken så kanske det blir mer problematiskt.

Vandringen därefter gick upp på höjd mellan Rasek och Rumok (lite halvbrant upp), sedan vacker och oproblematisk vandring mellan Gähppo och Vuovres innan man kommer ner till en rätt jobbig terräng i dalen. Efter navigering genom storblockigt och ojämnt land fullt med högt vide och ut på andra sidan fram mot Nienndo så blir det bra igen. Det är möjligt att man här kan göra bra vägval, men jag har inga sådana råd på lager.
 
Jag har gått Saltoluokta - Liehtjitjavrre 2009 och vadet vid utloppet av Pietsaure var inga problem alls om man är OK att bli blöt om fossingarna. Det var kanske lite djupt som djupast, men lugnt och fint vatten och sandbotten. Det är möjligt att det finns kängdjupa vad också, men eftersom det var så pass lättgånget var det inget vi sökte efter utan bara gick över. Om det är högvatten och mycket fart på jokken så kanske det blir mer problematiskt.

Vandringen därefter gick upp på höjd mellan Rasek och Rumok (lite halvbrant upp), sedan vacker och oproblematisk vandring mellan Gähppo och Vuovres innan man kommer ner till en rätt jobbig terräng i dalen. Efter navigering genom storblockigt och ojämnt land fullt med högt vide och ut på andra sidan fram mot Nienndo så blir det bra igen. Det är möjligt att man här kan göra bra vägval, men jag har inga sådana råd på lager.


Det är alltså i sydöstra änden av pietesaure man ska vada över? Hur djupt och långt är vadet (typ) i början augusti?
Är det vadet vid förfallna kåtan du talar om (som omnämns i länken ovan?)

http://www.utsidan.se/blogs/majjens/minnesvarda-vad-6-djupaste-vadet.htm
Att vada upp till armhålorna är iaf inget för mig!



Gådojåhko finns bro över har jag hört? Är det några andra broar man ska använda här på vägen fram till bron över Guhkesvaggejokken?
 
Senast ändrad:

Att vada till midjan känns inte som någon stor hit, även om det nu inte är så strömt. Verkar som att vissa i tråden anser att enkla vad är uppåt midjan/armhålorna....det är inte enkelt i min bok iaf. Finns det verkligen inget bättre ställe att gå över? Trodde detta var en relativt frekvent trafikerat väg (Saltoluokta in i sarek) men tydligen måste man typ simma in i värsta fall...

Var ligger den där förfallna kåtan som det talas om? Är båda dessa ställena det talas om i tråden i sydöstra änden om sjön?
 
Senast ändrad:
Att vada till midjan känns inte som någon stor hit, även om det nu inte är så strömt.

Var ligger den där förfallna kåtan som det talas om? Är båda dessa ställena det talas om i tråden i sydöstra änden om sjön?

Det jag pratar om är i sydöstra ändan av sjön, ja. Och jag har en bild på mina bara fötter i vattnet med byxorna uprullade över knäna, och jag har inget minne av att byxorna blev blöta, så midjedjupt var det inte då:

IMG_1873.b.jpg

Det blev djupare än så mot slutet av vadet, men inte mer än knädjupt. Och som på bilden, fin botten, kände inte att jag behövde ta på mig skor eller så för att skydda fötterna, utan fick ett fint fotbad istället.

Den bästa orienteringsbild jag har är:

IMG_1874.b.jpg

Men den säger ju inte så mycket mer än att det är en liten bit från utloppet, men inte om det är 50 eller 250 meter.

Jag minns inget om någon förfallen kåta, men i Google Earth ser en tydlig stig från samebyn ut i vattnet, det är troligtvis det optimala stället att gå över. Eftersom det (då och där) inte var någon dramatik inblandad så är det inget vad som har etsat sig fast i mitt minne, så det här är nog ungefär så långt jag kommer ihåg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.