Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut?

I sommar tänkte jag solovandra Kvikkjokk - Abisko. Alternativt Abisko - Kvikkjokk vilket som nu är enklast mht logistiken. När jag läser på nätet och i dom vanliga böckerna verkar det enklast att starta i Abisko för att slippa ro själv och slippa sitta på en strand och vänta på överfart. Jag föredrar att vandra norrut men vill kunna gå på i raskt tempo utan strul med att korsa vattendragen. Vill gärna höra från er med erfarenhet av Teusa - Kvikkjokk!
 
Hej,
Jag tycker det känns mer naturligt att starta i Abisko, vad jag minns så är det brant ner till Teusajaure och även sista biten till Vaktotavarre. Från Teusa erbjuds båtskjuts fram till slutet av augusti sedan vet jag inte. Sedan kan det vara skönt att avsluta hela vandringen med en god middag i Saltoluokta.
Hälsningar Veni
 
I sommar tänkte jag solovandra Kvikkjokk - Abisko. Alternativt Abisko - Kvikkjokk vilket som nu är enklast mht logistiken. När jag läser på nätet och i dom vanliga böckerna verkar det enklast att starta i Abisko för att slippa ro själv och slippa sitta på en strand och vänta på överfart. Jag föredrar att vandra norrut men vill kunna gå på i raskt tempo utan strul med att korsa vattendragen. Vill gärna höra från er med erfarenhet av Teusa - Kvikkjokk!

I Teusajaure är det stugvärden som har hand om båtskjutsen. Fick skjuts av honom efter överenskommelse när jag var på plats. Möjlighet att ro över själv finns också.
I Kebnats är det en färja som enligt tidtabell kör till Saltoluokta.
Nästa överfart blir i Sitojaure till Svine, där är det en same, Anders Åstock som kör en över när som helst, åtminstone fick jag det intrycket. Han bjöd på kaffe och en pratstund innan han skjutsade mig.

I Aktse är det Lennart Länta som enligt tidtabell skjutsar en över Laitaure. Länta har många transporter 6 dagar av sju på sommaren kan kanske vara svårt att förmå honom om en extratur.
Mitt tips är att det är mer praktiskt att vandra Kungsleden med start i Abisko och avsluta i Kvikkjokk. Just med tanke på att det blir lättare att få kontakt med de som sköter transporterna.
God Tur!
Lars Östlin
 

Bilagor

  • Tidtabell Aktse.jpg
    Tidtabell Aktse.jpg
    61.2 KB · Visningar: 2,594
Hej,

Jag vandrade Abisko-Kvikkjokk i somras och började i Abisko. Eftersom Kvikkjokk är lägsta punkten på sträckningen kändes det bättre så då min kondition inte är god nog att njuta lika mycket av stigningarna som övriga partier.

Båttransporterna är nog inget större problem även från "fel håll" förutsatt att man inte har bråttom. Eftersom det är vanligare att gå norr till söder borde det vara fullt möjligt att åka med "vändande trafik" på de flesta turerna.

Vill man ro så borde det rent av vara bättre att gå söder-norr eftersom risken att behöva ro tre turer minskar.

//Thomas
 
Kvikkjokk -Abisko

Hej!
Har gått leden från Abisko ett flertal gånger.
2010 startade jag istället i Kvikkjokk och gick norrut,
slutade i Abisko.
De backar som nämns, vid Teusa och Vakkotavare, de har man ju som start
på morgonen då man är utvilad.
Inga bekymmer alls tyckte jag, men jag känner ju till leden rätt bra.
Är man förberedd upplever man dessa backar som ett mindre bekymmer tror jag.
Båtskjutsarna fungerade som förväntat, nästan.
Vill man ha omväxling och ändå gå längs leder kan det ju vara ett nog så gott alternativ att gå från motsatt håll.
I Abiskojaure gjorde jag en liten avvikelse från Kungsleden.
Gick mot Kårsavagge och därifrån mot Abisko via Njulla.
Årets stugvärd i Abiskojaure var till god hjälp med att beskriva just
den biten.
Just denna bit mot Kårsavagge där mötte jag ingen alls,
vilket var precis vad jag hoppades på.
Lycka till!
Yvonne
 
I somras gick jag kvikkjokk - salto, är ingen jätte erfaren fjällvandrare, men jag tror att skogspartierna innan kvikkjokk skulle kännas som ett grymt antiklimax på en fjällvandring. Jag föredrar att forcera sån terräng i början och sen njuta av öppna kalfjäll... Fast jag vet iofs inte hur det ser ut upp mot abisko, men det är min erfarenhet av sträckan kvikkjokk - salto i alla fall

Det två båtfärder som finns på den sträckan fungerade smidigt.
 
Hej!
Vilken härlig tur du har framför dig. Jag gjorde själv en solovandring i juli från Abisko till Saltoluokta. Så från norr till söder kan jag helt klart rekommendera att vandra men åt andra hållet blir säkert också bra :)
Vilket håll du än vandrar rekommenderar jag verkligen att unna dig en god middag i Saltoluokta. Maten var värd varenda krona. Sedan är det även lyxigt och riktigt härligt att det finns bastu vid många av stugorna.
Att ro över vid de olika ställena är ju alltid ett alternativ. Har man otur och det bara är en båt på den sidan man ror från blir det dock jobbigt eftersom man då måste ro sträckan tre gånger för att bogsera över en båt så att det alltid är minst en på varje sida. Båtskjutsen vid Aktse går som sagt inte lika ofta längre, iaf inte i somras.

Hoppas att du får en mycket trevlig vandring!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.