10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå?

Jag och en kompis tänkte fjällvandra med våra två tioåringar i sommar.
Finns det någon som har erfarenhet av att vandra långt med barn i den
åldern?
Vi har pratat om två alternativ, är det någon som gått dessa
sträckor med barn som vill dela med sig av erfarenheter? Barnen har
fjällvandrat tidigare, men då har vi bara gjort dagsturer. Undrar också om
någon vet var det går att få tag på vandringskängor i storlek 34.

De alternativ vi pratat om är:

Måndag 4 ank Nikkaluokta 12-tiden. Gå hela vägen till Kebnekaise ca 13 km
+ 6km båt
Tis 5 Vara på Kebnekaise
Ons 6 Gå Keb-Tarfala
Tors 7 Vara på Tarfala
Fre 8 Gå Tarfala-Keb
Lö 9 Vara på Kebnekaise
Sö 10 Gå hela Keb- Nikkaluokta, avgång från N vid 17-tiden

Eller också att gå söderifrån (men det här tror vi eg är för långt för barnen)

Må 4 ank Vakkotavare 12.55. Gå 16 km till Teusajaure
Ti 5 Gå Teusajaure - Kaitumjaure 9 km
Ons 6 Gå Kaitumjaure- Singi 13 km
Tors 7 stanna i Singi
Fre 8 Gå Singi - Kebnekaise 14 km
Lö 9 Kebnekaise
Sö 10 Gå Kebnekaise-Nikkaluokta, avgång från N vid 17-tiden
 
http://www.expressen.se/nyheter/1.1147693/orjan-6-var-yngst-att-bestiga-berget

Tore Abrahamsson med söner, den yngsta sex år =)

Beror nog på hur motiverade de är att vandra, jag har gått, mer eller mindre, sen jag var ungf. 8 år, första året var ju inte så roligt vad jag minns (vädret framförallt) sedan dess har det bara blivit roligare.

Man kan ju planera mycket, men då ska man vara beredd att vända. Kanske inte vid första klagolåten, eller andra, eller tredje, men man ska ju inte göra barn immuna mot fjällbaciller :)

Tror folk på forumet har bättre tips, åsikter och ideer än jag om detta ämne , lycka till!

(själv traskade jag i gummistövlar, det funkade finfint)
 
Ta alternativ 1. Inte för längden på sträckorna, utan för att det är mer "spännande" vid Keb och Tarfala. Att ha kortare "basläger" ger utrymme för utflykter/äventyr. (Förutom att det ger spelutrymme med tid ifall vädret skulle vara mindre bra eller något av barnen kinkar.)

Vill du lägga ut en peng så vet jag att Lundhags syr på måttbeställning (har själv fått ett par kängor "skräddarsydda" till symboliska +100kr från ursprungsmodellen). Men de kängorna är ganska så dyra.

Här på forumet diskuteras det just nu kängor kontra stabila skor. Använd sökfunktionen. Stabila skor behöver inte vara fel (och är så mycket billigare till barnfötter som fortfarande växer!).

Har ett gäng förslag och tips ifall du vill ha. Maila mig...
 
Jag tror och hoppas dom orkar...........jag ska själv gå upp på Keb juli-aug med mina tjejer
som är 11 och 12 :)

Jag köpte Graning kängor till minstingen för 169 kr som var små 36:eek:r ca 34-35 som har funkat jättebra.
 
Jag var uppe med min son förra sommaren, han var då 8 år. Hur mycket han orkade gå berodde på vädret och spänningen. Regn och motvind gjorde dag 1 till bara några km lång. Dag 3 var energin på topp: från lägret, upp på Syltoppen och tillbaka, och sedan ville han upp på en topp till, och hade fortfarande energi kvar. Dag 4 gjorde vi både dag 1 och 2:s sträckor i ett svep, bastu och cola resp pilsner i Nedalshytta väntade.

Choklad är ett bra sätt att få etapperna att bli lite längre. Att stanna och ge kidsen tid att leka i snöfält eller dyl. ökar energin.

Mitt mest allmänna tips är att satsa på en rundtur som man lätt kan korta av om vädret eller humöret strular. Jag tror inte på att vara tvungen att forcera bara för att hinna med bussen/tåget. Nu till sommaren ska jag upp med lillasystern, då blir det Abisko, upp på Nuolja och en rundtur.

Gällande skor så vill jag ha tag på SealSkinz el motsv i stl 33-34...
 
har själv inte vandrat med barn men vandrade mkt som barn.. har mött barn i den åldern o yngre och sett både nöjda och mindre nöjda. men att gå i ösregn med dåliga regnkläder när föräldrarna har topputrustning gör nog ingen glad.
Den sträcka du planerar (alt 1) är oxå väldigt lättvandrad och hittar du inga kängor kolla med rejäla treckingskor. men nog lär det finnas kängor ner till 34-35 om man vill. att tänka på är att hålla sig torr då håller man humöret uppe.
 
Min dotter gick upp på toppen vid nio års ålder, i stadiga gummistövlar. I den åldern kan man gå ca 15 km per dag, men det beror ju också på väder och vind, som sagt.

Om ni inte till varje pris vill vandra långt och just kring Keb, så finns en familjevecka i Ljungdalen där vi provar på allt möjligt, både vandring, toppbestigning på Helags, paddling, mountainbikecykling mm. Passar alla åldrar. Kolla http://www.fjalltur.se/?handle=122

EvaMärta
 
Jag hade med mig 2 tioåringar på sträckan Abisko – Kebne – vakkatotavare – Salto, utan några som helst problem. Turen tog 14 dagar. Deras packning var naturligtvis lätt, egna regnplagg, egen sovutrustning samt lite mat och godis.

Vandringen kombinerades med att hitta olika växter, hitta olika fåglar, leta spår, osv.
När vi mötte vandrare tittade vi på deras spår som då var färska och så spårade vi dem bakåt och såg hur de förändrades med tiden på både våt och torr mark. Det lärde dem att avgöra hur gamla spåren var. När vi sedan hittade andra spår diskuterade vi hur gamla de var.

Vi höll dem sysselsatta mentalt så att säga, även medan de vandrade. De fick göra upp eld när vi rastade och de blev intresserade av hur man kryddar frystorkad mat så att den smakar godare (mycket experiment, en del med oätligt resultat). De letade Kvanne och åt som godis liksom Jobmo (fjällsyra) som blev efterrätt några gånger med lite torrmjölk och socker.

Jag studerade deras kroppsspråk mer noga än vad jag brukar med de jag vandrar med och så fort jag märkte att de var trötta så rastade vi – innan det blev jobbigt för dem. Under rasterna pratade vi om allt möjligt, såg till att de luftade sina fötter och torkade strumpor så att de inte fick skavsår.

Några vilodagar inlagda på lämpliga platser med små turer runtomkring tältet för att leta spår, fåglar, växter, osv.

Lite godis så att de snabbt fick upp blodsocker när så behövdes. Måltider före längre stigningar, vattenflaska så att de kunde dricka när de behövde.

Det blev en trevlig vandring, killarna trivdes och tyckte att det var spännande och de lärde sig mycket. Ingen av dem tyckte att det var tråkigt.

Thomas
 
Vi har gått hela kungsleden Hemavan-Abisko med våra barn. Det tog oss fem somrar. Barnen var 6 och 8 år när vi började. De gick i stadiga gummistövlar. Skönt att kunna leka i alla små bäckar och så uppskattade de alla små broar där de kunde dingla med benen i vattnet och kyla av fötterna.
Barn orkar mer än man tror. Vi har gått mellan 9km och 23 km, (lång lunchpaus), med dem.

Russin, choklad och godis är bra att ha nära till hands. Dessutom viktigt att äta något när man närmar sig dagsetappens mål för att inte vara helt slut framme vid tältplats/stuga. Barnen bar just ingenting de första åren men sen sovutrustning och egna kläder, godis och anteckningsmaterial. Vi har bott i stugor om de varit öppna, det har barnen önska. Vi har haft tält med ifall de inte skulle orka hela dagsetappen. Nästan varje år har vi även sovit en natt i tält.

Lycka till!
 
Jag har hört en tumregel som säger att 1.2x barnets ålder är en bekväm dagssträcka. Det tycker jag utifrån min erfarehet stämmer förvånansvärt bra. På en stugtur förra året (12-14 km dagsturer) med mina två äldsta, då 8 och 10, kroknade 8-åringen efter ca en mil, och sen var det lock och pock, medan 10 åringen klarade det mycket bättre. Allt går naturligtvis med tillräckligt långa dagar, godis, osv, -men man ska ju ha lite tid i stugorna och softa också.

Av dom två alternativen skulle jag satsa på att gå söderifrån -utan att ha gått där själv- men är inte det lite mer varierat och barnvänligt? Kebnekaise är ett dåligt ställe som basläger tycker jag, långa avstånd till allt för ett barn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 69
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.