Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta

Sommarens vandring var planerad längs Nordkalottleden Kipisjärvi-Absio och eventuella reservdagar spenderas i abiskofjällen. Jag hade först planerat rutten Treriksröset-Pältastugan-Rostahytta. Men några här på forumet lovprisades Isdalen, så istället planerar jag rutten Treriksröset-Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta.

Problemet är att min guidebok om Nordkalottleden inte behandlar denna sträcka. En ledbeskrivning på DNT beskrev sträckan som "mycket krävande", vilket fick mig att höja på ögonbrynen. Finns det några svåra vad Gappohytta-Rostahytta? Hur är det med tältplatser? Eftersom sträckan Goldahytta-Gappohytta endast är 13 km hade jag planerat att tälta mellan Gappohytta och Rostahytta. Är den nya sträckan mycket vackrare än den gamla?
 
Jag gick Rosta-Gappo-Golda en dag och tycker inte det var väldigt krävande. Det är ju nästan 500hm klättring oavsett vilken riktning man går etappen, men att starta vid Rosta är nog värre eftersom all stigning kommer på en gång.
Jag minns att jag kom över Njearrelahku utan att vada men i år går nog inte det.
I Isdalen tror jag det var lite skralt med tältplatser, iofs inte omöjligt att hitta något. Minns att jag såg någon som tältade vid riksgränsen norr om dalen. Annars är kartan ärlig, är det platt på kartan så är det platt på marken. Har inte tältat mellan Golda och Rostahytta, men däremot längs Rostaelva. Så länge man var över 600hm där så fanns det väldigt många tältplatser. Problemet var väl hellre att finna något som var skyddat för vind, vilket kan vara värre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.