Reagera innan "Europas Sista Vildmark" är saga all!

  • Trådstartare erinor-7@student.luth.se (Erik)
  • Start datum

erinor-7@student.luth.se (Erik)

Gäst
Jag skriver detta mail med anledning av samernas ansökan om att få bygga vindkraftverk i Gällivare- och Jokkmokksfjällen. Om tidigare motortrafik med snöskoter har uppfattats som störande för oss friluftsmänniskor i en känslig miljö, vad ska då inte 100-tals vindkraftverk, uppförda längs Nationalparksgränser medföra. Jo, antagligen en fjällmiljö som under uppbyggnad helt förstörs, ett aldrig tystnande ljud från vindkraftverken som hörs milsvida omkring, säkert ända till Kebnekaise med rätt vind, och en fjällmiljö som mest liknar ett industriområde.


Att samerna som kallar sig naturmänniskor kommer med en sådan här ansökan är också anmärkningsvärt. Ena gången är deras fjällmiljö så ömtålig att de vill ha fjällen för sig själva, och nästa gång gör man vad som helst för pengar.


Med detta mail vill jag väcka en debatt för att förhindra denna våldtäkt av fjällmiljön, och speciellt i dessa angränsande områden till Nationalparker, där
fjällen kring Stora Sjöfallet (ännu) kallas Europas Sista Vildmark.
För hur länge?


mvh Erik
 
Vindkraft i fjällen

Det vore synd om man byggde ut i den omfattning som en del samer talat om, jag är dock skeptisk till att detta händer.


Såvitt jag vet så har man ännu satt upp ETT vindkraftverk i Stora sjöfallet, som en testanläggning. Men har ännu inte kommit någon vart med mer konkreta planer på att bygga fler. En del önskemål och 'visioner' har uttalats, men det är väl allt.


En del närliggande information finns i ett pressmeddelande från naturvårdsverket. Det berör inte Stora Sjöfallet men belyser verkets inställning till vindkraft i fjällmiljö.


http://www.environ.se/index.php3?main=/dokument/press/2000/april/p000428.htm


mvh Christian
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.