Keb sista veckan i juni?

Hej!
Jag och en kompis funderar på att gå upp på sydtoppen på Keb sista veckan i juni. Hur är det ned väder och snö? Några erfarenheter? Vad bör vi tänka på? Fjällstationerna har ju haft öppet 1-2 veckor då så det borde väl funka att vandra så "tidigt"?
 
Tänk på att det blir kallt på toppen trots sommar, jag rekommenderar att ni tar med kök så ni kan äta varm lunch där uppe (Om ni nu inte planerar att ta med er all packning) + att ni hyr stegjärn.
 
(...) + att ni hyr stegjärn.
...plus isyxa (eller till nöds vandringsstavar?), och förutsatt att ni vet hur man använder dem, eller åtminstone får en snabbkurs vid fjällstationen i samband med uthyrningen.
Bli inte sura på mig om detta är självklarheter för er, men för ev. mindre erfarna trådläsares skull vill jag gärna skriva detta: ett fall med stegjärn på fötterna, utan att man övat in hur man skall vända sig, hålla undan stegjärnen från snön och bromsa fallet (med och utan isyxa), kan vara fullständigt livsfarligt.
 
...plus isyxa (eller till nöds vandringsstavar?), och förutsatt att ni vet hur man använder dem, eller åtminstone får en snabbkurs vid fjällstationen i samband med uthyrningen.
Bli inte sura på mig om detta är självklarheter för er, men för ev. mindre erfarna trådläsares skull vill jag gärna skriva detta: ett fall med stegjärn på fötterna, utan att man övat in hur man skall vända sig, hålla undan stegjärnen från snön och bromsa fallet (med och utan isyxa), kan vara fullständigt livsfarligt.

Hmm, det var intressant Joanna, det visste jag inte om. Vi hade varken stavar eller isyxor när vi var upp, och jag har då inget minne av att de sa något när vi hyrde stegjärnen heller. Men vi gjorde så att vi kröp upp på alla fyra, så långt vi vågade, var inte så bra väder.
 
Jag är jätteförvånad över att man tydligen hyr ut stegjärn på fjjällstationen utan ett ord om detta.

Vill inte alls låta som någon besserwisser eller moraltant, men är lite överkänslig efter att ha bevittnat några riktigt otäcka fall i mina egna "hemmaberg" Tatra. Stegjärn verkar så tryggt och effektivt så länge man står på benen, men sitter inte "self-arrest"-tekniken i ryggmärgen när man faller i brant/svår terräng (och det gör man förr eller senare), så är risken stor, att man skadar sig själv och/eller andra, fr a för att man "normalt" reflexmässigt försöker bromsa med benen. Vilket ofelbart leder till att man vänds med huvudet ner i fallet, som då blir omöjligt att kontrollera - för att inte tala om risken att "bromsa" med huvudet mot en sten eller isklump. En lindrig olycksvariant jag sett är hur en, som bara snubblade till, satte sig på huk så olyckligt, att han fick alla taggarna i baken... En svårare var ett öppet, multipelt ben- och bäckenbrott, efter att den fallande i hög fart tvärfastnat med det stegjärnsbestyckade benet.

Att krypa på alla fyra känns som en farlig lösning i sammanhanget, man får mindre vikt på benen som lättare sticker iväg under dig, och allmänt sämre kontroll.
Jag har själv gått mycket med stegjärn och fått lära mig tekniken från grunden, men försöker trots det minimera användningen under "vanlig" vandring.
 
Senast ändrad:
Är Durlings led måhända bra mycket lättare om man vill gå så tidigt på säsongen och undvika ett berg utav utrustning? Västran är ju under några korta stycken brant scrambling - vägen ner via Durlingsled upplevde jag inte som direkt brant någonstans... bara tuff vandring
 
Det borde vara lugnt

Jag och min sambo + hund gick upp på sydtoppen för ett par år sedan. Det var under midsommarveckan. Alltså rätt så tidigt. Det var ju snö i stort sett hela vägen och ibland sjönk man ju ner lite men det var ingen fara. Vi gick den vanliga västra leden. Jag såg ingen som hade stegjärn eller annat. Kängor, lite matsäck och ett gott humör gjorde att alla kom upp den dagen. Det otroligt fina vädret gjorde väl sitt till också. Jag var på toppen i t-shirt. Lite kylslaget blev det kanske men inte ska man klaga när man hade den utsikten utan ett moln på himlen.

Dagen innan var det total dimma runt toppen och den syntes inte alls från den topp vi var på då.

Det säkraste är nog att kolla vädret på stationen på dagen innan och på morgonen när ni ska iväg. Då kan ni ju få ett hum om hur mycket kläder, mat etc. ni kan tänkas behöva.

Vi hade en liten ryggsäck med lite förstärkningsplagg + kök och mat. Men det var snarare så att vi fick ta av oss kläder än ta på oss. Även om vädret hade slagit om och blivit dåligt tror jag att vi hade klarat oss rätt bra med det vi hade.

Detta betyder ju inte att ni ska underskatta förutsättningarna. Som sagt, kolla när ni kommer dit och prata med dom som jobbar på stället. Dom har ju oftast varit uppe och kollat olika leder själva och vet hur mycket snö och sånt som finns på olika ställen.

Vem vet, vi kanske syns där uppe. Vi ska dit i krokarna igen v 25-26
 
Att krypa på alla fyra tyckte jag tvärtom gick väldigt bra, sparkade fast foten och gick upp med nästa.

Men vädret på toppen kan ju slå om på en femöring, när vi var dit mötte vi ett gäng med guide som sa att hade vi varit en timma tidigare så hade det varit klart väder. Och av vad jag hört så är det sällan klart på toppen, inte för att det är ett recept på kyla.

Jag har en liten historia som min bror berättade när han och ett gäng kompisar var upp. De vet och klä sig så det var inga problem, när de skulle ner stannade de i toppstugan och fikade och åt, och såg då att det rörde sig under några filtar i sängarna där. Då var det två tyskar i shorts och tennisdojjor som inte tydligen visste att klä sig (det var allt de hade haft med sig, plus lite vatten). De gav dem mat och erbjöd sig att hjälpa dem ner men de ville de inte så då for de vidare ner... Så än en gång, tänk på att det kan bli kallt på toppen.
 

avslutad210712

Gäst
Är Durlings led måhända bra mycket lättare om man vill gå så tidigt på säsongen och undvika ett berg utav utrustning? Västran är ju under några korta stycken brant scrambling - vägen ner via Durlingsled upplevde jag inte som direkt brant någonstans... bara tuff vandring

Om man med Durlings led menar vägen nedanför branten ner till Kaffedalen så kan man knappast kalla den för tuff vandring utan den vandringen är rätt lätt förutom att man får gå en hel del på sten men går man så pass tidigt som slutet av juni så byter man ut stenvandring till att gå på snö till mycket stor del så självklaret är Durlings led mycket lättare än västra leden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.