Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön

Hej,

Har lite planer på att vandra toppen av Kebnekaise nu till sommaren men skulle gärna även se Tarfalasjön. På bilder ser passagen mellan syd och nordtoppen och vidare ner mot sjön ganska smal och brant ut, tror ni det är möjligt utan klätterutrustning och några större erfarenheter från vandring/klättring?

Bild på färdväg som enligt ser enklast ut enligt eniros höjdlinjer:
Keb.jpg


Mvh
 
Hej!
Gick mellan nord och sydtoppen för 1,5 år sedan (Nygrens led). Man går inte den sträckan utan stegjärn, isyxa, inknuten i replag och åtminstone en i gruppen som kan leda. Har inte gått resten av sträckan men enligt de jag pratat med är det scrambling så rep gäller men framför allt kunskap.
Skulle gärna gå sträckan själv, Nygrens var en trevlig upplevelse. Om du känner att du har förutsättningarna så kör hårt!
Mvh/Bosse
 
Nord till syd

Här är passagen mellan Nord och sydtoppen på vintern, bred och lättfången (på vintern) men luftig men lite rutin vill man nog ha. den brukar vara betydligt läskigare på sommaren...

67fceb305b6f98c48a6589ebd235d293.jpg


som en fransk bergsguide sa "it's not difficult, but dangerous"

Nån gång jag var uppe var det en stor vinddriiva på toppen som någon hade gått på så att man såg ett hål ner genom vinddrivan på björings glaciär, spännande;-)
 

avslutad210712

Gäst
Borde gå att gå ner östra leden och över Björlings glaciär och sen snedda bort mot Tarfaladalen och ner där. Har i alla fall funderat på att gå den vägen själv fast i motsatt riktining och eventuellt tor. Östra leden kräver inte klättersele eller Via-Ferrata-slinga men jag skulle inte gå där utan det. Björlings glaciär skall du i så fall enbart passera över i samma spår som STF's grupp går. Du skall absolut inte ge dig ut och försöka gena ute på den.

Den väg du ritat skulle jag aldrig ens fundera på att gå utan erfarenhet av både det ena och andra och absolut inte ensam precis som redan tidigare nämts. Personligen skulle jag aldrig ens fundera på att gå den för ryggen över till Nordtoppen är respektingivande när man ser den i klart väder. Den väg jag nämde skall du inte heller gå om du är det minsta lilla osäker och östra leden är betydligt svårare att gå nerför än uppför på klätterpartiet.
 
Denna tur brukar kallas vargryggen. Sök på det så hittar du en del info, inte minst på utsidan.

Det är en alpin tur som kräver kunskap, lite utrustning och inte minst en eller två kompisar som man litar på!
 
Som redan konstaterats kan nog en färdplanering utifrån eniros kartor och ingen erfarenhet i övrigt leda till att promenaden blir ett verkligt äventyr, i så måtto att potentialen för "oförutsedda" händelser och upplevelser är mycket stor.

Även om det inte handlar om klättring som i klättersvårighetsgrad skulle framstå som direkt imponerande så är detta inget att fundera på utan erfarenheter av klättring eller fjällvandring.

Att gå Östra leden med rätt utrustning, och guide, eller åtminstone helt aktualiserade anvisningar från "sporten" på Keb, vore troligen ett mycket trevligt företag, och så spännande och krävande att vem som helst med begränsad fjällvandlringserfarenhet skulle bli mycket nöjd.
 
Om syftet bara är att ta sig från Sydtoppen till Tarfala utan att gå ner till fjällstationen, så föreslår jag att du går ner Östra leden, tillbaka över glaciären, och sedan knatar rakt över blockmarken bort till Storglaciärens nedersta spets. Jag har gått den biten utan större besvär.

Men man missar ju all den fina utsikten.
 
Annars kan du ju anlita en bergsguide och köra det hela som en kurs. Guiden kan garanterat anpassa det mesta efter dina önskemål. Jag själv har gått upp till Sydtoppen från Tarfala över Storglaciären, Björlings glaciär och därefter Via ferrata-sträckan på Östra leden upp till toppen. Men då är det bra med erfarenhet och kunskaper om glaciärsäkerhet och räddning. Storglaciären är lite läskig när den går upp mot Björlings glaciär. Dessutom är Björlings glaciär opålitlig i den änden. Om ni är ett gäng tycker jag verkligen ni ska hyra en bergsguide som går med.
 
Om det bara handlar om att se tarfala med sjön osv. och inte utmaningen att ta vargryggen så har jag ett bra alternativ.

Det är att ni tar en alternativ väg från Nikkaloukta till Kebnekaise (dvs om ni startar där) och får se hela Kebnekaisemassivet med glaciärer och Tarfaladalen från andra sidan dalen. Är vädret bra är detta förmodligen en av de mest spektakulära utsikter man kan få i fjällvärlden, och dramatiken kommer mycket plötsligt då man ser allt först när man kommer upp på krönet (tro mig, bilden gör inte scenariot rättvisa .... alls). Det är en fin tur i bra väder och det är enkelt att ta sig ner i tarfaladalen och vidare till Kebnekaisestationen för andra toppturer.
 

Bilagor

  • tarfala.jpg
    tarfala.jpg
    20.1 KB · Visningar: 1,257
  • DSC_2482.jpg
    DSC_2482.jpg
    41.5 KB · Visningar: 1,422
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.