Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg?

Hej. Håller på att knåpa ihop en tur i Sarek och upp till Kebnekaise (med hopp om några toppturer) för augusti i år och tänkte höra om ni har några synpunkter på hur rimligt schemat är.

Turen följer:

Saltoluokta fjällstation - Slugga - Guhkesvagge (ung. Sarekjávrávsj) - Akka - Akkastugorna - Ritsem (båt) - Vakkotavare (buss) - Teusajaure - Kaitumjaure - Singi - Kebnekaise Fjällstn. (via toppen) - Nikkaluokta

Första vandringsdagen är tänkt att starta eftermiddagen den 20:e augusti och tåget hem från Kiruna går eftermiddagen den 30:e augusti. Med detta i åtanke bör vi räkna med att vara i Nikkaluokta senast kvällen den 29:e augusti.

Jag har ritat upp rutten. Kapitlet i Sarek följer Claes Grundstens tur 13 och 18 i boken På Fjälltur - Sarek. De utsatta datumpunkterna visar på ungefär vart vi är tänkta att befinna oss på kvällen gällande datum.
Upplägget är gjort utefter relativt optimala förhållanden, varför dagarna 28:e och 29:e inte är uppmärkta, och kan användas som marginal.

Förhoppningen är att om möjligt hinna med en topptur till Sarektjåkkås nordtopp och Akkas stortopp på glaciärfri "väg", och sist Kebnekaises sydtopp. (De två första är utmärkta med lila färg på kartan nedan)

33yg9yo.jpg


Några synpunkter på hur realistisk planeringen är?

Tack på förhand!
 
Jag har inte gått aktuell sträcka så har väl egentligen inga starka synpunkter. Men det är planerat för högt tempo och långa dagar?
 
Jag har inte gått turen genom Sarek, så jag låter andra kommentera den. Däremot sträckan Vakkotavaare-Nikkaloukta rekommenderar jag 5 dagar vandring för, lägg på en dag för toppturen på Kebnekaise. Räkna även med att vädret kan ställa till spratt i Kebnekaise, och ni inte kommer upp den dag som ni planerat.
Jag kan se att ni planerat Teusajaure-Singi på en dag, vilket är en ganska lång tur. Ni kan spara lite sträcka genom att inte ta er ner till Singistugorna utan hålla höjd och gena in i Ladjovagge söderifrån (har jag inte kartan framför mig just nu). Räkna även med att ni tappar en del tid på att ta er över Akkajaure och bussen till Vakkotavare.
Mitt tips är att passa morgonbåten till Ritsem vilket innebär att ni bör kunna starta norrut från Vakkotavare på em samma dag och slå läger på sträckan några km söder om Teusajaure. Därefter tar ni er till Kaitumjaure på nästa etapp.

Jag kan även notera att ni inte har några extra dagar planerade på turen, själv hade jag inkluderat 2-3 dagar extra på en så lång vandring för väder och oförutsedda händelser.

Kan även notera att ni planerar er tur ganska sent i Augusti vilket kan innebära nysnö på topparna ni tänkt gå upp på.
 
Bestigningserfarenheter...

Jag vill minnas att man var ganska trött efter att ha varit uppe på Sarektjåkkå. Vi valde visserligan att gå ner på andra sidan och runda tillbaka men jag tycker det är synd/dumt att stressa över glaciärerna för att man ska hinna flytta lägret också samma dag.
I övrigt är min åsikt om bestigningari Sarek att man funderar där hemma över vad man vill upp på, väljer en väg som tar en förbi dessa toppar, tar med sig en guidebok, går sin tur - och när det råkar bli fint väder en dag går man upp på det berg som ligger bäst till.
 
Jag har inte gått aktuell sträcka så har väl egentligen inga starka synpunkter. Men det är planerat för högt tempo och långa dagar?

Tack för synpunkten. Vi är medvetna om att det kan komma att krävas, och vi tänkte börja i denna ändan, det vill säga med vad vi gärna vill få med under turen, och efter en utvärdering av rutten i förhållande till tid avgöra om tempot och vandringstiden är lämplig.

Jag har inte gått turen genom Sarek, så jag låter andra kommentera den. Däremot sträckan Vakkotavaare-Nikkaloukta rekommenderar jag 5 dagar vandring för, lägg på en dag för toppturen på Kebnekaise. Räkna även med att vädret kan ställa till spratt i Kebnekaise, och ni inte kommer upp den dag som ni planerat.
Jag kan se att ni planerat Teusajaure-Singi på en dag, vilket är en ganska lång tur. Ni kan spara lite sträcka genom att inte ta er ner till Singistugorna utan hålla höjd och gena in i Ladjovagge söderifrån (har jag inte kartan framför mig just nu). Räkna även med att ni tappar en del tid på att ta er över Akkajaure och bussen till Vakkotavare.
Mitt tips är att passa morgonbåten till Ritsem vilket innebär att ni bör kunna starta norrut från Vakkotavare på em samma dag och slå läger på sträckan några km söder om Teusajaure. Därefter tar ni er till Kaitumjaure på nästa etapp.

Jag kan även notera att ni inte har några extra dagar planerade på turen, själv hade jag inkluderat 2-3 dagar extra på en så lång vandring för väder och oförutsedda händelser.

Kan även notera att ni planerar er tur ganska sent i Augusti vilket kan innebära nysnö på topparna ni tänkt gå upp på.

Tack. Vi har två extradagar planerade, vilka inte är utskrivna på tur-kartan (vårt tåg går hem den 30:e vilket innebär att om vi skulle följt planeringen till punkt och pricka så har vi två dagar kvar på slutet, vilket förhoppningsvis ger lite spelrum för exempelvis Kebnekaise)
Jag har inte lyckats lista ut hur båttiderna mellan Akkastugorna och Ritsem ser ut, och anledningen till att punkten "23 aug" är placerad just där är för att komma över så tidigt som möjligt och därefter vidare till Vakkotavare för att hinna med lite vandring samma dag. Hur länge vi kan behöva vänta på buss mellan Ritsem och Vakkotavare har jag inte heller lyckats gissa då inga tidtabeller verkar finnas tillgängliga än.

Tiden mellan Vakkotavare och Singi är baserad på cirkatider från Grundstens bok Kungsleden (totalt 11-14 timmar normalkrävande vandringstid), men jag är helt med på vad du säger och ska fundera på om vi behöver mer tid för den sträckan. Toppturen på Kebnekaise har vi såklart avsatt en egen dag åt (26:e aug), vilket under optimala förhållanden skulle innebära att vi börjar i området kring Singi på morgonen och når Kebnekaise Fjällstation på kvällen.

Tack för tipsen!

Jag vill minnas att man var ganska trött efter att ha varit uppe på Sarektjåkkå. Vi valde visserligan att gå ner på andra sidan och runda tillbaka men jag tycker det är synd/dumt att stressa över glaciärerna för att man ska hinna flytta lägret också samma dag.
I övrigt är min åsikt om bestigningari Sarek att man funderar där hemma över vad man vill upp på, väljer en väg som tar en förbi dessa toppar, tar med sig en guidebok, går sin tur - och när det råkar bli fint väder en dag går man upp på det berg som ligger bäst till.

Tack för tipset. Det är ungefär så jag har tänkt också - att planera rutten och vandringen i första hand, och på plats avgöra om toppturerna är rimliga sett till väder, tid och fysiskt skick. I vårt fall blir det visserligen inga glaciärvandringar men principen gäller ju fortfarande.
 
Finns det någon särskild anledning till att kombinera dessa två områden? Är det möjligheten till toppturer som lockar så är det bättre att fokusera på ett av dessa områden så slipper ni ödsla tid på transport. Titta på toppar kring 1900 m så ser ni att det finns massor att välja på, om det inte är just 2000 m-ettiketten som lockar.

Sarektjåkkå från nordsidan innebär väl ett moment av klättring vill jag minnas? Brant är det i alla fall.

Om jag ska hålla mig till ursprungsfrågan så tror jag det är möjligt, med undantag som sagt för Sarektjåkkå, -och med förbehåll för vädret.
 
Allt beror på vandringsvana/erfarenhet.
10 dagar innebär hög vikt om du inte packar lätt eller ultralätt. Därmed är frågan vad ni vill få ut av vandringen. Avslappning eller prestationsångest.
T ex om det regnar en dag förlorar ni en del tid då allt blir bökigare (matlagning, packa läger, osv). Regnar det flera dagar får ni ytterligare problem med att utrustningen/kläder inte torkar p g a kylan och luftfuktigheten. Detta är särskilt besvärande med skor: att vandra med våta skor ger både skavsår och fotsvamp. I värsta fall kan ni få djungelfot eller vad du nu heter (röta i foten).
Packar ni lätt och har erfarenhet och/eller konditionen så blir det så klart en skön upplevelse: tillfredställande och avslappnande, som ett långt träningspass.
10 kg packning eller 20-25 kg är stooor skillnad i så många dagar. Packar ni ultralätt så fixar ni det med 7-8 kg per man.
 
Finns det någon särskild anledning till att kombinera dessa två områden? Är det möjligheten till toppturer som lockar så är det bättre att fokusera på ett av dessa områden så slipper ni ödsla tid på transport. Titta på toppar kring 1900 m så ser ni att det finns massor att välja på, om det inte är just 2000 m-ettiketten som lockar.

Sarektjåkkå från nordsidan innebär väl ett moment av klättring vill jag minnas? Brant är det i alla fall.

Om jag ska hålla mig till ursprungsfrågan så tror jag det är möjligt, med undantag som sagt för Sarektjåkkå, -och med förbehåll för vädret.

Jag håller med om att i det på något sätt vore mer logiskt att tilldela dessa båda områden varsitt projekt, och eftersom det är områdena i sig som lockar är det svårt att ersätta med något annat. När man väl har börjat planera så är det väldigt svårt att släppa någon av delarna för kanske ett eller ett par år framöver, särskilt när det är andra äventyr som lockar. Dessutom har rutten i sig kommit att bli en del av poängen på något sätt. Jag kan nog dessvärre inte beskriva det bättre än så :D

För mig personligen är förhoppningen om några av 2000-meterstopparna en stor del av det hela, även om jag är fullt beredd på att väder, tid och ork kan komma att omöjliggöra det hela. Men att åtminstone ge det ett försök är viktigt för mig. Det är däremot inte tänkt att ta överhanden över hela vandringen.

Sarektjåkkås nordtopp från ska kunna nås från nordöst utan klättring eller glaciärvandring, liksom Akka från sydsidan. Brant och tungt skulle det nog absolut bli dock.
 
Hej. Håller på att knåpa ihop en tur i Sarek och upp till Kebnekaise (med hopp om några toppturer) för augusti i år och tänkte höra om ni har några synpunkter på hur rimligt schemat är.

Turen följer:

Saltoluokta fjällstation - Slugga - Guhkesvagge (ung. Sarekjávrávsj) - Akka - Akkastugorna - Ritsem (båt) - Vakkotavare (buss) - Teusajaure - Kaitumjaure - Singi - Kebnekaise Fjällstn. (via toppen) - Nikkaluokta

Första vandringsdagen är tänkt att starta eftermiddagen den 20:e augusti och tåget hem från Kiruna går eftermiddagen den 30:e augusti. Med detta i åtanke bör vi räkna med att vara i Nikkaluokta senast kvällen den 29:e augusti.

Jag har ritat upp rutten. Kapitlet i Sarek följer Claes Grundstens tur 13 och 18 i boken På Fjälltur - Sarek. De utsatta datumpunkterna visar på ungefär vart vi är tänkta att befinna oss på kvällen gällande datum.
Upplägget är gjort utefter relativt optimala förhållanden, varför dagarna 28:e och 29:e inte är uppmärkta, och kan användas som marginal.

Förhoppningen är att om möjligt hinna med en topptur till Sarektjåkkås nordtopp och Akkas stortopp på glaciärfri "väg", och sist Kebnekaises sydtopp. (De två första är utmärkta med lila färg på kartan nedan)

33yg9yo.jpg


Några synpunkter på hur realistisk planeringen är?

Tack på förhand!

Har gjort Ahkka glaciärfritt. Visst, man slipper glaciär men du får istället ganska många höjmeter extra om du tänker följa kammen. Mycket upp och ner. Tuff tur. Tog oss ca 20 h från bäckravinen-kammen-Borgtoppen-Båda Ahkkatopparna ink haket-bäckravinen igen. Skrivet lite om det här: http://www.utsidan.se/cldoc/kebnekaise-kaskasatjakka-och-ahkka_12714.htm
Men Ahkka är magiskt.
 
OK, nordtoppen, jag läste lite snabbt där.

Tja, jag har all respekt för att när man har föreställt sig ett projekt så är det svårt att släppa. Och det har alla möjligheter att bli en tur full av upplevelser!
 
Ett par andra varianter att nå läger nedanför sarektjåkkås nordtopp som jag gjort, och skulle tro är lite snabbare och finare, är att gå från sourva. Då kan man gå "normalvägen" genom skogen. Eller ännu bättre; att gå i princip rakt mot nordtoppen från sourva. Jag har inte kartan framför mig, men man går en uppförsbacke strax norr om dämningen och upp på högfjället direkt. Mycket fin utsikt över Akka. Tar ca 1,5-2 dagar att nå kammen och man kan då sätta upp camp en bit upp mot nordtoppen.
 
Har inte själv gjort de sträckorna men har gjort en del andra vandringar och med den inställningen som ni verkar ha ska det inte vara några problem.
Ni har två extra dagar inplanerade, ni planerar för ev toppturer OM det är möjligt och lämpligt utifrån rådande omständigheter och ni verkar dessutom medvetna om att det kan komma att bli långa tunga dagspass.
Det är bara att köra på för om ni inte gör det kommer ni nog ångra att ni inte försökte er på det projekt som ni planerat.
Det värsta som kan hända (bortsett från ev olyckor...) är ju egentligen att ni missar ert tåg i Kiruna och det kan man ju leva med...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wilde Sau Sarek & Keb juli-08; kamvandring på film mm Fjällvandring 8
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
kjegoreri Keb verses Sarek Fjällvandring 8
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.