Keb - Abisko

Hej har planer i sommar på att gå från keb fjällstation upp till abisko. Antingen tar jag en extra dag på mig att vandra upp till Abisko eller (om jag får önska) en extra dag för dagsturer vid antingen Nissunvaggi eller vid Mårma. Vill gärna höra vad ni tycker, säga vart det är värt att ta en extra lugn stund, bra tält platser, samt om det är lätt att hitta/gå. Är ganska erfaren vandrare med god fysik. Min tur som jag planerat än så länge är:

Dag 1: Nikkaluokta - keb fjällstation.
Dag 2: Keb fjällstation - Kaskavagge
Dag 3: Kaskavagge - Vassasjärvi (dalen) alternativt Mårmastugan.
Dag 4: Vassasjärvi - jag vet inte riktigt? Klarar man av att gå till Nissunvaggi utan för mycket ansträngning? Kom med förslag på övernattning!
Dag 6: Nissunvaggi - Abisko.

Hoppa över en dag pga att jag vill gärna ha en dag till dagsturer. Säg vad ni tycker och tror!
 
Du kommer att få en fin tur!

Men från Vássajávri ska du inte gå till Nissonvággi på en dag, alldeles för långt och jobbigt enligt min mening. Tältplatser finns lite här och var så snart du kommit ett par kilometer förbi Mårmastugan. Men tälta innan du går ner i björkskogen vid Aliseatnu, där är blött och besvärligt. Alternativt bör du passera björk- och videområdet innan du slår läger.

Den här sträckningen har diskuterats här på Utsidan flera gånger. Jag själv brukar förorda att man från Aliseatnu går rakt upp på fjällsluttningen från renvaktarstugan, viker sen av mot väster och går in i Siellavágge (namnet saknas på kartan), alltså mellan Siellacohkka och Hongá, sen tvärdalen in i Ballinvágge och ner på Kungsleden vid Tältlägret. Det är en lättgången sträcka och du slipper traggla den långa vägen genom videt österut.

Det är bra om man har sikt från Mårmapasset! Dels för utsiktens skull, den är magnifik, men också för att hitta en bra nedfart på norra sidan. Sluttningen är bitvis för brant, så du får vara beredd på att testa flera platser. Det är enklare om man kommer norrifrån och kan överblicka branten nerifrån.

Ett annant tips som brukar ges i det här sammanhanget är att vid uppstigningen mot Mårmapasset söderifrån göra en krok österut för att undvika det värsta stenröset. Jag vill minnas att blocken annars är av samma storleksordning som bilar........

Lycka till önskar Pelle
 

avslutad210712

Gäst
...Men från Vássajávri ska du inte gå till Nissonvággi på en dag, alldeles för långt och jobbigt enligt min mening.....

Håller med - alldeles för långt enligt min mening

...Jag själv brukar förorda att man från Aliseatnu går rakt upp på fjällsluttningen från renvaktarstugan, viker sen av mot väster och går in i Siellavágge (namnet saknas på kartan), alltså mellan Siellacohkka och Hongá, sen tvärdalen in i Ballinvágge och ner på Kungsleden vid Tältlägret.....

Fortsätt förbi renvaktarstugan och följ jåkken upp på berget tills du ser att du är ovanför vidjet. Har gått här två gånger. Den första längre västerut och där var vidjet inte skoj. Sista gången kom jag uppifrån men vek av för tidigt ner mot renvaktarstugan och vidjet där var inte heller roligt så gå upp ordentligt. Du skal llika upp på höjd om du vill gå på platån. Följ inte stigen som är ritad på kartan.

...Ett annant tips som brukar ges i det här sammanhanget är att vid uppstigningen mot Mårmapasset söderifrån göra en krok österut för att undvika det värsta stenröset....

Har själv gått längre österut och då får man visserligen hoppa lite mellan gräs/hed-tungorna men garanterat roligare än blockterrängen längre in i dalen.
 
Men från Vássajávri ska du inte gå till Nissonvággi på en dag, alldeles för långt och jobbigt enligt min mening. Tältplatser finns lite här och var så snart du kommit ett par kilometer förbi Mårmastugan. Men tälta innan du går ner i björkskogen vid Aliseatnu, där är blött och besvärligt. Alternativt bör du passera björk- och videområdet innan du slår läger.
Då skippar jag de. Kan tänka mig att det blir för långt att gå.

Den här sträckningen har diskuterats här på Utsidan flera gånger. Jag själv brukar förorda att man från Aliseatnu går rakt upp på fjällsluttningen från renvaktarstugan, viker sen av mot väster och går in i Siellavágge (namnet saknas på kartan), alltså mellan Siellacohkka och Hongá, sen tvärdalen in i Ballinvágge och ner på Kungsleden vid Tältlägret. Det är en lättgången sträcka och du slipper traggla den långa vägen genom videt österut.
Det jag egentligen ute efter är ju vacker natur och känslan av ödslighet. Så frågan är om det är värt att ta den traggliga vägen österut?

Det är bra om man har sikt från Mårmapasset! Dels för utsiktens skull, den är magnifik, men också för att hitta en bra nedfart på norra sidan. Sluttningen är bitvis för brant, så du får vara beredd på att testa flera platser. Det är enklare om man kommer norrifrån och kan överblicka branten nerifrån.

Ett annant tips som brukar ges i det här sammanhanget är att vid uppstigningen mot Mårmapasset söderifrån göra en krok österut för att undvika det värsta stenröset. Jag vill minnas att blocken annars är av samma storleksordning som bilar........
Riktigt bra tips! Tackar
 

avslutad210712

Gäst
Då skippar jag de. Kan tänka mig att det blir för långt att gå.


Det jag egentligen ute efter är ju vacker natur och känslan av ödslighet. Så frågan är om det är värt att ta den traggliga vägen österut?


Riktigt bra tips! Tackar

Det är utan tvekan värt att ta vägen västerut. Österut har jag aldrig gått just därför att vidje inte står speciellt högt på min önskelista.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
Abisko-keb-nikkaluokta Fjällvandring 2
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
ErikBergm Fjällvandring Abisko-keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 16
LarssonMik Löptur keb-abisko Fjällvandring 6
ErikThorsell Varierande vandring Abisko-Keb Fjällvandring 6
thomalin Vattenflöden Abisko-keb? Fjällvandring 2
Peppis Abisko - Keb (väder) Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
svanbom Nikkaoulukta-Keb-Abisko i mitten av Juni. Tips! Fjällvandring 14
Jonik Myggsituation mellan Abisko och Keb? Fjällvandring 4
pedhan Abisko - Keb nästa vecka Fjällvandring 3
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5
Con Vector Abisko-Keb i mitten av september? Fjällvandring 1
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
andersericsson Abisko - Keb eller ... Fjällvandring 16
nippe_n Abisko - Keb i Juli Fjällvandring 24
madir Abisko-Keb. alternativa vägar ??? Fjällvandring 2
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.