Abisko - Keb i Juli

Jag skall ta med mig min flickvän på hennes första fjällvandring och tänkte starta i Abisko och gå ner mot keb (kanske ta sig upp också om omstänigheterna tillåter) och sen via Nikkaluokta tillbaks till verkligheten.

Området är nytt för mig, så jag tänkte höra om ni har lite tips på hur man kan lägga rutten, grymma tältplatser och sånt.

Tacksam för alla tips som hjälper mig i planeringen!

/Nippe
 
Med tält

Hallå igen!

Bör tilläggas att vi tänkte tälta, det var lite luddigt i förra inlägget :)

//Nippe igen
 
enklaste lösningen förmodligen den bästa

Jag skulle tro att du får svårt att komma på något bättre alternativ än att följa de färdiga lederna, d.v.s. börja gå Kungsleden söderut för att sedan vika av mot Kebnekaise. Fjällkartan (och terrängen) har ju tydliga ledmarkeringar så man behöver egentligen inte detaljplanera sträckningen mer än så. Jag förutsätter att ni tänker stanna ett par dar vid fjällstationen vid Kebnekaise för att göra dagsutfärder, men det finns folk som kan ge goda råd på plats.
 
Sälka

Jag håller med om att Kungsleden är den enklaste lösningen. Men jag tycker att området kring Sälka är mycket bättre för dagsturer. Och det går utmärkt att hitta tältplatser överallt i det området.

/mats
 
Över Mårma

Jag kan rekommendera att ta vägen över Mårma. På det sättet går man ju lite parallellt med Kungsleden och får vara mer på egen hand. Ni kan börja vandringen med att gå genom Lapporten. Gå sedan ner till Tarfala norrifrån. Skaplig vy. Halvjobbig terräng ibland, men väl värt det.

MVH Peter
 
Håller med om att även Mårma alternativet är mycket bra. Jo-jo leden kan iofs vara ganska mastig men är ni i hyfsat skick så ska den inte vara något problem (viss reservation eftersom det är hennes första fjällvandring). Annars kan man ju vika av efter Nallo och gå mot Sälka för att följa Kungsleden mot Keb.

/mats
 
Vistas alternativet

Jag har gått alla alternativ som de andra föreslår. Jag är tveksam om vägen via Mårma är en väg för förstagångsvandrare. När jag gick där sist den 26 juli 1995 var det - 5 i passet och hård blåst. Det ryktades om 25 sek/m i Tarfala. En i vårt sällskap hade ett North Face tält vars bågar kraschade i blåsten. Nåväl "vinterväder" kan slå till när som helst på sommarfjället.
Annars är Mårma en fin "väg".

Ett intressant alternativ och relativt oexponerat för vädrets makter är att följa Kungsleden till Alesjaure. Sedan in i övre Vistasvagge och över bron vid Vistasstugan.
Ni kommer att få uppleva att ni har topparna 1400 m över Er. En mer dramatisk och intressant miljö än om Ni strikt följer Kungsleden.
Vik sedan av mot Nallo. Ni får möjlighet att lämna utrustningen och göra en dagstur upp i Unnna Räitavagge. Forsätt sedan mot Sälka och Ni är åter på Kungsleden. Det är ca 2 dagar längre än den "vanliga vägen" men betydligt mer dramatisk omgivning.
Får Ni oväntade problem så finns STF stugorna att tillgå inom rimliga avstånd.

Mvh Björn
 
Övre Vistasdalen=kanon !!

Jag gillar liksom Björn K övre Vistasdalen skarpt !

Jag gick Abisko-Keb ensam aug-98 och försökte då undvika de överbefolkade stråken litegrann. En höjdare var att vika av mot Vistasdalen när jag var i Alesjaure. Fast det var fjällens högsäsong mötte jag högst en handfull vandrare per dag.

Övre Vistasdalen är helt enormt vacker med gröna fotbollsplaner och lodräta bergväggar. Går man norrifrån så är det en enorm känsla att passera tröskeln och få mer och mer inblick neröver.Gillar man kontraster så har man kommit rätt !
Klar konkurrent till Rapadalen i vissa avseenden !

En underbar tältplats (som jag passerade fel tid på dagen) är när man passerat tröskeln från den södra sjön och kommer ner på "fotbollsplanen" invid bron över Mårmajåkken.Där vill jag tälta nästa gång.

Vid regn så vill jag varna för risk för lervälling närmare Vistasstugan.Har man damasker och dubbla teleskopstavar så underlättar det.

Vid Nallostugan är det en fin tur upp på toppen 1997 m.ö.h (som heter Sielmatjåkka).Se upp för bristande snö när du passerar nära de högt belägna sjöarna (1235 m.ö.h om jag minns rätt)

(standard)Vägen söderut från Alesjaure via Tjäktja mot Sälka har jag inte gått, men den verkar tråkig.

MVH Mats, Umeå
 
Kungsleden

Håller med Mats Frank om att vägen kan vara tråkig.
Första biten till Abiskojaure kan vara ok ifall man som jag gillar att sitta och fika (och sola) på stenarna längs jokken. Dessutom får man hoppas på lite sällskap, dvs flygkryp.

Efter det så blir den inte rolig förrän man passerat Tjäktjapasset. Men sedan har man ett rätt trevligt landskap att vandra i (IMO). Framför allt är det lättgånget (nedförsbacke). Känns skönt efter 3-4 dagars vandring :)

/mats
 
Knappast tråkigt första gången

Jag håller med om att Kungsledsbiten är tråkig om man är allergisk mot folk eller om man har gått den många gånger, men man behöver ju knappast variera sig redan första gången. Jag tycker tvärtom att den verkar utmärkt om man ska ta med sig någon som aldrig har varit i fjällen förut.

En viktig aspekt är vilken utrustning den oerfarna medvandraren har. Jag skulle t.ex. hålla mig nära leder med gott om spångar om medvandraren hade ganska dåliga skor, vilket många förstagångsvandrare har. Man behöver ju inte plaska speciellt mycket i vatten för att bli blöt om fötterna med dåliga kängor, halvsank ljungmark räcker. Min poäng är alltså att det är lite väl lätt att glömma hur löjligt begränsad man blir av dålig utrustning om man själv har vettiga kängor o.s.v.
 
svar till Rudolf

Jag tror inte det är nån skillnad underlagsmässigt att vandra Alesjaure-Vistas-Nallo-sälka som att vandra den vanliga vägen via Tjäktjapasset. Terrängen är inte svårare eller att det är fler vad. Det är bra spångat i Vistasdalen.

Genom övre vistsdalen passar även nybörjare, och tillgången på stugor är lika bra som den vanliga sträckan via Tjäktjapasset. Landskapet 1000 ggr mer spännande.

MVH Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
Abisko-keb-nikkaluokta Fjällvandring 2
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
ErikBergm Fjällvandring Abisko-keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 16
LarssonMik Löptur keb-abisko Fjällvandring 6
ErikThorsell Varierande vandring Abisko-Keb Fjällvandring 6
thomalin Vattenflöden Abisko-keb? Fjällvandring 2
Peppis Abisko - Keb (väder) Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
svanbom Nikkaoulukta-Keb-Abisko i mitten av Juni. Tips! Fjällvandring 14
Jonik Myggsituation mellan Abisko och Keb? Fjällvandring 4
pedhan Abisko - Keb nästa vecka Fjällvandring 3
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5
Con Vector Abisko-Keb i mitten av september? Fjällvandring 1
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
andersericsson Abisko - Keb eller ... Fjällvandring 16
madir Abisko-Keb. alternativa vägar ??? Fjällvandring 2
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.