Nikkaoulukta-Keb-Abisko i mitten av Juni. Tips!

Jag och två andra ska upp till Kebnekajse i mitten av juni. Vi har aldrig veckovandrat i fjällen förut och aldrig varit i fjällen vid den här tidpunkten på året. Är det något speciellt vi måste tänka på som t.ex. speciell utrustning? Är det snö på många ställen?
Vi kommer att ha 6 vandringsdagar på oss. Det bör vi väl hinna?

//Johannes
 
Kan vara väldigt mycket snö! Vilket håll ska ni gå ifrån? Det är alltid vanskligt att vandra i Kebnekaisefjällen så tidigt på året. Från Abisko och en bit söderut kan det säkert vara helt ok, men sedan är det förmodligen mycket snö (i bästa fall tar man sig fram genom att pulsa eller genom att använda snöskor) eller så har snön börjat smälta och då är det blött istället. Sedan är säkert Tjäktjapasset snötäckt och det kan vara osäkert om ni kommer fram. Hade ni tänkt er andra vägar än den "vanliga" är risken nog stor att det äf full vinter på vissa ställen.

Om ni kan skulle jag rekommendera att åka upp lite senare på året. Från slutet av juli och in i augusti har den mesta snön hunnit smälta undan och vädret är mer stabilt. Dessutom finns färre mygg.

/Per
 
Detta var enda veckan vi hade semester samtidigt så tågbiljetter är redan köpta. Tåget stannar i Kiruna. Har du/ni några andra tips på var man kan vandra i mitten på juni?

//Johannes
 
Fram och tillbaka

Hej!

Det är tidigt! I och för sig försvinner mycket snö i dessa dagar, men man kan aldrig lita på att fjällvåren fortsätter i den takt den nu har börjat. Det har också varit rätt mycket snö i området i år.

Men mitt förslag är att gå Nikkaluokta - Kebne - Singi - Neasketvaggi - Hukejaure - Cuhcavaggi - Singi - Kebne - Nikkaluokta.

För två år sedan gick jag i Padjelanta vid midsommartid. Södra delen. Det var torrt på lederna. Jättefint. Men trots det låg det snö på nivåer över 800 m. Mycket snö! Men den var hård och vandringsbar och innebar alltså inga problem. Så kan det också vara.

Mitt förslag ovan går i och för sig över 800 m, men rätt sydexponerat. Cuhcavaggi kan vara utsatt för slasklaviner på norra sidan av sjösystemet. Se upp med det!

Det är alltid lite lotteri att gå i mitten av juni och man får vara mycket beredd på att improvisera, ändra sig, vända. Men man kan också ligga still och göra sidoturer från en vacker basplats. Det borde tillämpas mer än det gör.

Från Singi kan man förstås också gå söderut mot Kaitum.

Det finns möjligheter. Det gäller bara att gripa tillfällena.

God tur!
Bert
 
Det var lite nedslående svar även för mig. Vi har också tänkt gå en bit på kungsleden runt midsommar (abisko-keb). Kan man kolla snöläget på något vis?
 
Runt Abisko

P_G; sa:
Det var lite nedslående svar även för mig. Vi har också tänkt gå en bit på kungsleden runt midsommar (abisko-keb). Kan man kolla snöläget på något vis?

Som det ser ut kring själva Abisko just nu, kommer det inte att vara några problem till midsommar, med undantag av Tjäktjapasset. Midsommar är ju inte heller direkt mitten av juni.

Efter förra veckans sommarvärme har mycket snö runnit bort redan.

Kolla t.ex. denna länk: http://212.181.20.125/view/view.shtml

Men, som sagt... saker kan ändra sig.
 
Enklaste och bästa sättet att skaffa sig en uppfattning, förutom att åka dit och titta efter, är nog att ringa till antingen Kebnekaise eller Abisko fjällstationer och höra efter. De brukar öppna någon gång i mitten av juni. Finns även webkameror att tillgå på Stfs hemsida, även om det ju ger en hyfsad lokal bild. Mitt tips är att åka dit och ta det som det kommer. Vissa ställen kanske inte är framkomliga, men det går alltid att hitta andra ställen att traska runt på!

Lycka till!
 
Nikkaloukta-Hukejaure- Nikkaloukta

När jag tittar på kartan över turen som du gav förslag på ser det ut som om det finns ett vad mellan Hukejaure och Cuhcavagge. Har jag rätt? Och i så fall, har du en aning om nivån på dessa? Vi har inte varit i fjällen förr (har dock god friluftsvana förövrigt) och vill därför inte ta vatten äver huvudet. Jag undrar också hur pass svår terrängen är där leden är omarkerad mellan Singi och Hukejaure? Och vad tror ni om framkomligheten vid Tjäktjavagge?

Tack på förhand!
/Sara
 

avslutad210712

Gäst
Re: Nikkaloukta-Hukejaure- Nikkaloukta

Sarala; sa:
Jag undrar också hur pass svår terrängen är där leden är omarkerad mellan Singi och Hukejaure?
/Sara

Har inte gått hela vägen utan gick från Singi till där man vadar och sedan vek vi av mot Sitasjaure men fram till dit är terrängen mycket lättvandrad. Vadet kan dock vara lite knixigt eftersom man får gå lite fram och tillbaka för att slippa ta av sig kängorna. Vi gick över där det är markerat med en järnstång i alla fall på ena sidan av vadet.
 
hej,
finns det något sätt att ta sig med kollektivtrafik från kiruna till nikaloukta i mitten på juni då turistbussen inte börjar gå förrän 19/6
 
Mer frågor

Jag skall upp den 16 Juni och tänker åka taxi från Kiruna till Nikkaloukta. Då vi är 4 st känns 800:- överkomligt. Annars verkar det som det bara går en buss per dag vid typ 16-tiden innan den 19 Juni då säsongen "sätter igång".

Är också intresserad av hur det brukar se ut i Ladtjovagge-området i mitten av Juni. Någon som vart där då? Skall utgå från Nikkaloukta och antagligen bege mig uppåt mot högplatån norr om den markerade leden som går mot Kebnakaise fjällstation. Låter det som en dum idé? Vi skall endast vara ute 4 dygn och sätta upp ett litet basläger uppe på platån för att mina reskamrater som inte är lika erfarna som jag skall få lite vyer. Eventuellt bestiga någon av de mer avrundade topparna och bara må gott.

Förutsättningarna är: Bra utrustning i form av hillebergtält (starta nu inte en diskussion ang. råd och röns tester ;)) och övrig utrustning i samma kaliber. Erfarenhet från ett stort antal fjällvanringar (gäller mig och en till i sällskapet). samt hyfsad kondition.

Lev väl
 
Re: Mer frågor

bjonil; sa:
Jag skall upp den 16 Juni och tänker åka taxi från Kiruna till Nikkaloukta. Då vi är 4 st känns 800:- överkomligt. Annars verkar det som det bara går en buss per dag vid typ 16-tiden innan den 19 Juni då säsongen "sätter igång".

Om jag söker resa till nikaloukta på resplus eller på
http://www.ltnbd.se/ (länstrafiken) så hittar jag ingen resa innan den 19/6 Är det någon annan tur som går vid 16-tiden?
Mycket tacksam för info kring detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.