Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag

Hej på er!

Är ganska ny inom friluftslivet i allmänhet och fjällvandring i synnerhet men planerar i dagsläget en vandring till Kebnekaises sydtopp i vår/sommar och har såklart några frågor :) Av det jag kunnat utläsa av de andra trådarna här på utsidan gällande Kebnekaise har jag lagt upp en rutt som jag tycker låter intressant, har dock ingen uppfattning om hur det egentligen ser ut däruppe och undrar därför om denna rutt är genomförbar.

Jag vill från Keb fjällstation först ta mig till Singivagge och sedan därifrån förbi Silverfallet vidare till Durlings led. Jag vill sedan följa den tills den möter västra leden och därifrån ta mig vidare mot sydtoppen. Är detta en rimlig väg att ta?

Vi som vandrar är i dagsläget 4 st killar i bra form med hyfsad natur/orienteringsvana, om det spelar in på ruttförslaget :) Är det förresten någon som VET (verkar som att alla hävdar olika) när det är bäst chans för bra väder/vindförhållanden är givetvis sådan information till stor nytta!


Ha det!
 
Hej,

det jag skulle invända mot är att ta sig förbi Silverfallet. Jag tror de flesta snarare tar och vandrar Ladtjovagge västerut och går upp i Singivagge från väster. Jag har läst om någon som gått in eller ut i Singivagge via Silverfallet men det hör nog till undantagen. Ni kan ju gå upp och titta och ser det för brant/blött/halkigt/otäckt ut så har ni en plan B.

Jag, sambo och hund ska ta den väg jag föreslår andra halvan av juli någon gång, vi kanske ses.

Lycka till
Peter
 
Silverfallet - är det inte det man brukar kalla vattenfallet som rinner längst österut i Singivagge... Det ska vara rätt ruskiga områden att ta sig igenom vad jag har hört - genomförbart, men det är väldigt brant, särskilt för en färd nerför... men nu ska ni ju uppför.

Första passagen upp till kaffedalen sen, alltså mellan vierramvarri och toppen 1614, verkade lite väl brant för en passage när jag tittade nerför i somras, det är säkert möjligt men nervöst. Fortsätter ni framåt och går förbi Singijavvrit för att sedan vika av uppför är leden en barnlek - dock rätt stenigt precis innan kaffedalen.
 
Silverfallet - är det inte det man brukar kalla vattenfallet som rinner längst österut i Singivagge... Det ska vara rätt ruskiga områden att ta sig igenom vad jag har hört - genomförbart, men det är väldigt brant, särskilt för en färd nerför... men nu ska ni ju uppför.

Första passagen upp till kaffedalen sen, alltså mellan vierramvarri och toppen 1614, verkade lite väl brant för en passage när jag tittade nerför i somras, det är säkert möjligt men nervöst. Fortsätter ni framåt och går förbi Singijavvrit för att sedan vika av uppför är leden en barnlek - dock rätt stenigt precis innan kaffedalen.

Hej!

Kan bara instämma med föregående talare. Silverfallet är inget skojigt att ta sig förbi med full packning. Jag har gjort det, så jag vet. När det är som brantast på skrå får man kravla på smala "stigar" med löst underlag och försöka luta inåt så att tyngdpunkten inte hamnar åt fel håll. Jag drömde mardrömmar i två nätter efter att jag hade gjort passagen.

Första ravinen upp, den mellan Vierranvarri och Singipakte, är görbar men ganska brant de sista 15 meterna över kanten längst upp. Om det regnar är den ingen hit, eftersom nämnda kant förvandlas till ett brett vattenfall med halkiga klipphällar.

Ett mycket bättre alternativ är att gå Ladtjovagge västerut och runda Singitjåkka. Det finns fina gräsplättar i Singivagges västra delar, men även en bit upp längs Durings led. Tälta där och gör toppbestigningen som en dagstur med lätt packning. Antagligen den mest behagliga varianten.

Någon gång skulle jag själv vilja testa att tälta på det stället och ta mig upp på bergsryggen som är Kebnekaises västra utlöpare och få en fin kamvandring hela vägen till toppen.

Ha en fin tur!

/ Filiokus
 
tack

Får tack för era synpunkter! får kanske och omvärdera vissa delar av rutten :)

När jag ändå är här, vilken storlek på ryggsäck är vanlig att man behöver vid en liknande tur? Förstår givetvis att det är individuellt och beror på vad man har med sig :) har tänkt 40-50L, räcker det/låter det överdrivet?
 
Hej på er!

Är ganska ny inom friluftslivet i allmänhet och fjällvandring i synnerhet men planerar i dagsläget en vandring till Kebnekaises sydtopp i vår/sommar

Om du med "vår" menar maj-juni så ska du nog snarare tänka på skidåkning än på vandring. Bara som ett tips... Snön kan mycket väl ligga djup en bra bit in i juni på vissa ställen.
 
Får tack för era synpunkter! får kanske och omvärdera vissa delar av rutten :)

När jag ändå är här, vilken storlek på ryggsäck är vanlig att man behöver vid en liknande tur? Förstår givetvis att det är individuellt och beror på vad man har med sig :) har tänkt 40-50L, räcker det/låter det överdrivet?

Det beror på om ni skall tälta eller ej. Skall ni inte det är 40-50 liter lagom. Har ni tält är det i minsta laget. Jag har en 70-liters, då får allt plats inuti säcken (om inte barnen är med och jag måste bära litet av deras grejer också :) )
 

avslutad210712

Gäst
Någon gång skulle jag själv vilja testa att tälta på det stället och ta mig upp på bergsryggen som är Kebnekaises västra utlöpare och få en fin kamvandring hela vägen till toppen.

Om (när....) du gör det så lägg ut det här på utsidan. Har tittat på den biten flera gånger och är mycket sugen på den vandringen. Kollade dock i sommar från Virrenvarre och tyckte att det såg ut som en hyfsad brant att ta sig /uppför/nerför/förbi ungefär där Durlings led börjar stiga upp mot Kaffedalen men det kan tänkas att det inte är så farligt när man väl står där.
 
Om (när....) du gör det så lägg ut det här på utsidan. Har tittat på den biten flera gånger och är mycket sugen på den vandringen. Kollade dock i sommar från Virrenvarre och tyckte att det såg ut som en hyfsad brant att ta sig /uppför/nerför/förbi ungefär där Durlings led börjar stiga upp mot Kaffedalen men det kan tänkas att det inte är så farligt när man väl står där.

Jag såg flera som gick uppe på ryggen när vi tältade i Kaffedalens västra del. så det är nog inte helt ogörbart precis. Tror de branchade av från Durlings.
 
Jag har också tänkt bege mig upp till kebbes sydtopp i sommar. Och funderar på vilken led man ska välja. Jag har en karta som jag köpte inför förra årets vandring i området. Men jag har lite svårt att urskilja vilken led som är vilken. Eller jag vet ju vilken som är den västra leden respektive östra. Men sen finns det en prickad led som ansluter sig till den västra delen reletivt högt upp. Är det den som nämnts i tidigare svar och är svår och brant? Vill gärna undvika silverfallet. Leden går från sinnijohka.
 
Jag har också tänkt bege mig upp till kebbes sydtopp i sommar. Och funderar på vilken led man ska välja. Jag har en karta som jag köpte inför förra årets vandring i området. Men jag har lite svårt att urskilja vilken led som är vilken. Eller jag vet ju vilken som är den västra leden respektive östra. Men sen finns det en prickad led som ansluter sig till den västra delen reletivt högt upp. Är det den som nämnts i tidigare svar och är svår och brant? Vill gärna undvika silverfallet. Leden går från sinnijohka.

Hej!

Den prickade leden som ansluter till västra leden i Kaffedalen kallas Durings led, kanske vanligast använd för vinterbestigningar. Man går in i Singivagge västerifrån och det är inga som helst problem med det. Silverfallet finns i Singivagges östra mynning, mellan Singitjåkka och Tuolpagorni.

häpp / Filiokus
 
Jaha okey. Men då är det alltså inga direkta problem att gå den under sommartid antar jag. Tackar och bockar för upplysningen! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
seon Bestigning Snasahögarna Fjällvandring 4
mortenb Bestigning af Kebnekaise Fjällvandring 6
Julius Kramer Bestigning av Hvannadalshnúkur (Islands högsta)? Fjällvandring 1
Thavox Jotunheimen med bestigning av Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 5
jonil152 Bestigning av Akka Fjällvandring 4
-- Bestigning av Sarektjåkka Fjällvandring 2
Culex pipiens Bestigning av Nallo Fjällvandring 4
chreng Bestigning av Sarektjåkka Stortopp Fjällvandring 3
nima84 Bestigning av Suliskongen Fjällvandring 1
zeromaker Bestigning i Jämtland Fjällvandring 5
Bestigning av Pyramiden Fjällvandring 1
Tips för bestigning av Kebnekaise önskas.... Fjällvandring 3
Bestigning av Sarektjåkkå Fjällvandring 2
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.