Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk

Har tänkt mig en vecka eller så med start och slut i nikkaloukta.
Tiden är slutet juli/ tidigt augusti.

Tanken är att dag ett gå in till keb fjällstation eller dess närhet. Om vädret är bra så en topptur, om inte så dagstur, tarfala eller annan riktning i syfte att få fler chanser till topptur.
Om det blir topptur direkt så funderar jag på att därefter fortsätta mot alesjaurestugorna. Räknar med 2 dagsetapper från keb och dit.
Därefter via vistasvaggi tillbaka ner till nikkaloukta, räknar med ytterligare två dagar den sträckan.

Är min tidsuppskattning på dessa två sträckor rimlig, optimistisk eller överdriven?

Jag har mycket tid i skog och mark, inklusive långa vandringar och tält mm. Dock är min enda fjällerfarenhet nikk-keb-tarfala-nikk, därav tidsfrågan.


Mvh K
 
Hej!
Utan att veta så mycket om din fysiska förmåga så tycker jag att det låter lite (väldigt) svettigt. Nikk keb är inte mycket att säga om, men vidare från keb har du 4 etapper på ca 25 km. Inte mycket som får gå fel. Det är iaf inga vad att tala om. Ett kortare alternativ är att gå från Sälka genom Stuor Reaiddavaggi. Den är inte dum alls. Ytterligare äventyr om du strax före Nallo går Unna Reaiddavadde upp mot Unna Räita och sen fortsätter ner mot Vistasvagge.
 
Varför inte vända på turen?

Om du går Vistasvagge från direkt Nikkaloukta så har du bästa utsikten framför dig istället för bakom dig samtidigt som dalen blir bättre och bättre ju längre du kommer.

Då är du samtidigt mer flexibel med tiden, den borde räcka, i värsta fall får du mindre tid vid fjällstationen än du tänkt dig i stället för att missa hemresan.

Även om du är i god form är det trist att gå i fjällen med tidsnöd.
 
Låter som att du är van vid att gå så jag tycker din tidsplan låter fullt rimlig. Är ju inga vad eller större stigningar på vägen som kostar tid och kraft.
 
Jag gjorde nästan samma tur 2012, men i motsatt riktning och över Nallo istället för Alesjaure. Nackdelen med Vistasdalen är att stäckan Nikkaloukta-Vistasstugan är två dagsetapper så man behöver ta med tält, trots att det finns stugor resten av vägen. Nallostugan ligger mycket fint i en smal dal med höga väggar.

Ha en reservdag för bestigningen av Kebnekaise. Är man där så vill man upp och vädret kan vara för dåligt. Tarfala är fint som dagstur men inget slår att bestiga Sveriges högsta berg.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fyra-personer-fast-pa-kebnekaise/
 
Tack för inputsen! Tanken med att börja med keb-sidan var just att ha reservtid för topp-dag vid dåligt väder och i värsta fall stryka vistasdalen. Men jag ska ta mig en funderare och förmodligen vända på slingan.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Tycker själv att man får finaste vyerna både från Tjäkta och Vistasdalen om man börjar turen med Keb. Dessutom tar man den något enformiga nedre delen av vistas med lätt rygga och "utförsbacke"

Enda anledningen jag ser att vända på turen är att det är skönt att ta en bastu och dricka lite öl vid Keb efter några dagar på fjället.
 
Hej. Jag och min då 13-årige bror vandrade i området för en massa år sedan. Målet var att ta oss upp på toppen. Väder och "fotstatus" gjorde dock att vi planerade om något. Vi fick en jättefin tur och kunde ändå vänta någon dag vid Keb x2 på bättre väder. Tyvärr var det duggregn och dimma så vi kom aldrig upp...

Vi började i Nikka, lyxade till med med båten och gick fram till bron över drafallajohka. Där konsaterade vi sämre väder men låg kvar ett dygn. Tog en "dagsutflykt" till stationen men även guidade turer var inställda. Då vandrade vi vidare till Tarfalla. Därifrån vidare till Svarta sjön och ner i Guobirvaggi. Sen valde vi att gå till Sälka för där hade jag aldrig varit, men man skulle kunna ha valt att gå till Singi direkt. Därifrån kan man vandra in i Singivaggi men vi vandrade tillbaka till Kebs fjällstation. Så låg vi två blöta nätter och väntade vi stationen, innan "tiden var ute" och vi återvände till Nikka.

Kom inte ihåg om du skulle gå med tält. Vi gjorde det och det var bra eftersom vi råkade ut för en kortare snöstorm (skiftet juli/augusti) vid Svarta sjön. Orken tröt och vi slog läger längst upp i Guobirvaggi.

Tyckte den rundan var mycket bra, bjöd på lättvandring + alpint + äventyr. Kommer ta med mig barnen upp när de blir stora nog...

Alltså: Nikka- nästan Keb stn - Tarfalla - Svarta sjön - Sälka - Singi - Keb stn - Nikka.

Två bilder ur fotoalbummet...
 

Bilagor

  • IMG_0512.jpg
    IMG_0512.jpg
    54.8 KB · Visningar: 276
  • IMG_0513.jpg
    IMG_0513.jpg
    61.1 KB · Visningar: 275
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
Guck Abi-Nikk i september. väder-/tältfrågor. Fjällvandring 6
marcusleyon Sovsäck för abisko-nikk? Fjällvandring 1
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.