Tältplatser Nikka-Keb-Vakko

Tja!

Vi tänkte knata Kungsleden från Nikka via Kebne och Singi och sen söderut mot Sjöfallet och Vakkotavare. Vi tänker fritälta utan att använda fjällstationerna. Det finns en del uppgifter om bra tältplatser mellan Nikka och Keb här på utsidan, men finns det nån som har bra tips på resten av turen? Eller är det så gott om dem så att det inte är vettigt att räkna opp dem?

Hur är det med vandringstider? Vi är två 30-åriga skojter så vi har hyfsad kraft i benen. Om vi kommer till Nikka 15.40, så hinner vi en bit mot Keb. Dag 2 hinner vi nog halvvägs mellan Keb och Singi. Dag 3 nästan till Kaitumjaure och dag 4 kanske får bli en kortis till Teusajaure, för att få skjuts över sjön på morgonen dag 5 och sen gå resten till Vakkotavare. Summa 4,5 dagar.

Det känns som om mittendagarna (3-4) är lite korta, så kanske kommer vi gå in en dag, speciellt om man kan få skjuts över sjön vid Teusajaure även andra tider än morgon, eller vad tros? Vi vill ju boka tåget så att det passar, men inte gärna komma för sent.

Några synpunkter?
 
Gick den för två år sedan och det fanns rätt bra med tältplatser när man väl lämnat keb (var fjällräven classic samtidigt så det var minst sagt fullt överallt). Ni borde hinna turen på 4 dagar, vi gick på 5 dagar men då hade jag min gamla mor med mig.

Ni har inte funderat på att skippa att gå till Singi och istället gå upp och via Unnas Jiertas. Är väldigt vackert där uppe och betydligt mindre mygg (iaf när vi var där). Dock lite ont om bra vatten så det kan vara bra att ta med lite extra upp.
 
leden från Singi till Vakkotavare är mycket lättgången, så ni lär ha gott om tid att göra avstickare eller bara njuta av livet (vilket ju inte är fy skam) med de etapper du föreslår.
 
Jag gick också den leden för ett par år sen, var inga större problem att hitta tältplats vad jag kommer ihåg! Vi gick aldrig upp till singistugorna utan gick en annan lite kortare väg över en dal som var riktigt fin! Kom sen ut på kungsleden igen, har inte kartorna här så kan inte helt säga vad det hette, men har för mig att den var utmärkt på kartan :)
 
Hej!

Jag har gått sträckan och visst finns det tältplatser men bitvis är det inte så gott om dem. Ger här några tips om fina platser:

Vid Keb:
Finaste platserna en bit bortom fjällstationen och ner mot dalen. De syns från leden och ligger nära vattendragen (tycker man om att ligga nära fjällstationen känns dessa långt bort, klarar man sig ändå är de perfekta). Det går även att tälta innan fjällstationen, bra platser finns efter bron över Darfalajohka och fram mot station. Finns dock lite färre vattendrag där än efter stationen. Vill man sova nära stationen är tipset att ta sig en bit ovanför stationen.

Vid Singi:
Ont om bra tältplatser och vatten. Mycket sten. Alternativen är att stanna innan Singi (innan Liddunjunnji passeras) eller gå vidare mot Kaitum. Vägen som beskrivs ovan, så man går på södra sidan Unna Jiertas kan vara ett snabbare alternativ. Bra tältplatser finns längs kungsleden när man nästan passerat Stuor Jierta (ungefär mitt emot Sanarvaggi i väster) och sedan framåt på sandängarna tills det bär uppåt mot bron över Tjäktjajåkka. Efter det går det att hitta platser fram mot Kaitum men inte lika många.

Vid Kaitum:
Mycket björkskog kring stugan och sedan väldigt stenigt när man går längs Kaitumjåkka. När man svänger uppåt så möter man många fina platser och sedan uppe på platån finns fina platser.

Teusa:
Vid Teusa stugorna finns inga platser utom de vid stugan, tälta bör man göra innan man går ner för backen eller på andra sidan sjön. Finns fina platser i stigningen men inte så många, men när man kommit upp på kalfjäll igen kan man tälta nästan vart som helst (är dock lite blött här och var)

Vakko:
En bit innan man går nerför finns platser i massor. Inga problem att hitta någonstans att sova, men efter backen går det i princip inte att tälta (om man inte har mycket vilja förstås).

Hoppas du fått lite tips. Jag har skrivit en liten berättelse om min vandring från Vakkotavare till Abisko (går ju förbi Keb) om ni vill läsa mer om sträckan Vakkotavare - Singi.

Lycka till i sommar! //Malin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
Karolina P Arg japan försvunnen från Nikka... Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.