Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen?

Hej!

I mitten av Juli går jag och flickvän + hund runt Keb. Det är hennes första riktiga fjällvandring och jag vill att det ska bli en bra upplevelse så det här bara är första av många vandringar :)

Jag har tänkt den här rutten:

Nikkaluokta med båt upp i Vistas.

Vandring: Upp genom Vistas -> Vistasstugan -> Nallo -> Sälka - > Alt 1 över Duolbanjunecohkka / Alt 2 Längs Drakryggen -> Tarfalastugorna -> Kebnekaise fjällstation.

Båt från Kebnekaise fjällstation till Nikkaluokta.

Gå över Duolbanjunecohkka eller längs Dragryggen?
Min största fråga här är vilken väg man ska ta från Sälka till Tarfala?

Vistas - Keb.jpg


Alternativ 1: Vika av 2,6 söder om Sälka vid broarna där och följa leden österut som går mellan topparna Gaskkasnjunni / Duolbanjunecohkka och sedan ta leden som korsa över Duolbanjunecohkka och ner mot dalen mellan Duolbanjunecohkka och Drakryggen.

Alternativ 2: Från Sälka fortsätter man en bit ner och går genom dalen "Guobirvaggi" mellan Duolbanjunecohkka och Drakryggen.

Vilken rutt där är att föredra? Är det någon som vet hur avancerad passagen över Duolbanjunecohkka och ner mot Drakryggen är? Det verkar ju vara en led som går där?

Hur många dagar bör vi räkna med?
På ett ungefär är det 65 Km totalt. Men hur avancerad är vandringen? (För min hund är det inga problem, det är som är ostoppbar och uttröttlig). Vi gillar ju att knata på men vi vill ogärna stressa och kunna stanna då vi vill. Räknar man på 15km per dag så blir det lite drygt 5 dagar. Verkar det rimligt?

Vad är det för terräng på de olika sträckorna?
Är det någon som gått den här turen och kan ge mig tips vad vi kan förvänta oss, tips på läsvärda artiklar eller fina platser att stanna på så är det mycket välkommet! :)
 
Senast ändrad:
För en första fjällvandring så skulle jag undvika övre delarna av Kaskasavagge och Kuopervagge, Röd/Grön. Det är bara blockterräng och stenar, och sen en svår & trixig passage över till Tarfalla. Fortsätt till Singisstugorna och Keb istället...
 
Det är riktigt mkt sten mellan Kaskasavagge och Kuopervagge men inte svårt. Nedgången till Tarfala varnas det för numera. Troligen enklare att gå åt andra hållet.

Går ni söderut från Sälka har ni möjlighet gå den enklare Durlings led upp på Kebnekaises sydtopp.

Thure
 
Angående nedgången till Tarfala beror det mycket på om det finns snö eller ej på glaciären t.e.x. i juli 2020 var det lätt att ta sig ner. Vet någon hur det ser ut i år?
 
Hej!

Tack för svar!

Har läst runt lite. Verkar finnas väldigt lite skrivet om Guobirvaggi (Guobirvagge?) Vad räknas som "svår terräng"? Har tidigare gått två turer oledat i ingenmansland mellan Svenska/Norska fjällen genom sumpmark / stenblock / toppar och fann det njutbart :) - då var jag dock i sällskap av två erfarna vandrare.

Förstår att nedfarten till Tarfala är lite knölig. Men hur är terrängen längs Guobirvagge? En dagsetapp som börjar söder om Sälka vid ingången till Guobirvaggi och slutar i Tarfala skulle vara runt 14-15 Km. Hur lång tid får man räkna på själva nedgången mot Tarfala? Är det en rimlig dagsetapp?

Den etappen ser ju annars väldigt tilltalande ut. Lagom lång och äventyrligt med högalpin miljö. Den kräver lite tur med vädret för att vara fullt njutbar. Kan säkert snabbt bli avancerad om man ger sig ut i dåliga förhållanden.

Är vädret ostabilt är det såklart ett alternativt att fortsätta runt Kebnekaise men det ser jag som en sista utväg, jag vill gärna hålla mig från Kungsleden och "folkmassorna".
 
Fem dagar är väl rimligt men kan vara lite för en nybörjare. Blir inte så mycket reservdagar för vila eller dåligt väder.

Det är uppför nästan hela sträckan fram till en bit efter Nallo. Sedan uppför igen från Sälka ända fram till moränryggen ner mot Tarfala. Mycket blockstensten som nämnts (se bilderna). Första biten i Vistasdalen fram till efter stugorna är rätt snårig, går mycket zick zack och tar längre tid än man tror. Båten går inte hela vägen från Kebnekaise fjällstation så där är ytterligare 15 km att gå.

Nedgången till Tarfala tar ungefär 1.5-2 timmar om man är van vandrare. 3-4 timmar från Guobirvaggipasset till Tarfala.

Tänk på att det kan slita mycket på hundens tassar att gå på blocksten så det är bra att ha någon lösning för det.

Övre delarna av Vistas är väldigt fina och Nallo likaså. Har ni tid över gör en utflykt till Unna Räita efter Nallo (t.ex. dag 1 till Vistasstugan, dag 2 lämna tung packning i Nallo och gå till Unna Räita och tillbaka). Från Drakryggen och ner till Tarfaladalen är det väldigt vackert.

Från Kebnekaise fjällstation kan man göra dagstur till Jättegrytorna och på vägen se utsikten över Ladjuvaggi, Tolpagorni, västra leden och sydtoppen på Kebnekaise från bergsryggen som sticker upp där mitt i dalen.

Kaskasavagge
1624978302663.png


Passet mellan Kaskasavagge och Guobirvaggi
1624978375168.png


Guobirvaggi (till höger i bild, sett från nordöst)
1624979397299.png


Passet från Guobirvaggi mot Tarfala
1624978611273.png


Moränryggen ner mot Tarfala
1624978708726.png

1624978746221.png

1624979025597.png
 
Angående nedgången till Tarfala beror det mycket på om det finns snö eller ej på glaciären t.e.x. i juli 2020 var det lätt att ta sig ner. Vet någon hur det ser ut i år?
Jag hänger på denna tråd. Vet någon hur det ser ut med snö intill Kebnepakteglaciären söder om moränryggen upp från Tarfala? Vi ska gå upp där på måndag 26 juli och har fått några rapporter om att det ska se bra ut med snö. Var upp på Tarfalapakte 2 juli och då såg det bra ut vad jag förstår. Har aldrig gått upp denna väg, vi ska vidare mot Kaskasavagge. Får så olika bilder när jag läser olika trådar. Allt ifrån att det inte är någon sak, man har byggt rösen och rensat leden till att någon haft nära döden upplevelser...
 

Bilagor

  • IMG_2646.jpg
    IMG_2646.jpg
    751.1 KB · Visningar: 117
Jag hänger på denna tråd. Vet någon hur det ser ut med snö intill Kebnepakteglaciären söder om moränryggen upp från Tarfala? Vi ska gå upp där på måndag 26 juli och har fått några rapporter om att det ska se bra ut med snö. Var upp på Tarfalapakte 2 juli och då såg det bra ut vad jag förstår. Har aldrig gått upp denna väg, vi ska vidare mot Kaskasavagge. Får så olika bilder när jag läser olika trådar. Allt ifrån att det inte är någon sak, man har byggt rösen och rensat leden till att någon haft nära döden upplevelser...

Uppdatering! Gick passet upp från Tarfala den 27 juli 2021 och det var riktigt bra/lätt! Ordentligt med snö och den var rätt mjuk. Inga som helst problem, var lite orolig innan pga alla kommentarer på olika forum. Det var mer av en lagom brant backe uppför. Hade det varit ishalt och hårt hade jag inte satt min fot där. Mycket bättre att gå uppför än utför, då är det lätt att avbryta om snön saknas eller är för hårt. Kollade även in färdvägen på klippan och den såg ganska odramatisk ut uppifrån, svårare att gå nerifrån och veta var man ska gå, såg inte riktigt vägen upp på klippan nerifrån. Så snöfältet upp och klippan ner om inte snön är mjuk eller om den inte finns. Det ser nog lite värre ut än det egentligen är, tappar man fästet får man åka kana en bit ner och det är ju inte så bra kanske med tanke på att det finns en glaciär där under men jag tror dock att man absolut får stopp innan själva glaciären där det inte finns snö. Men ta det försiktigt och gå absolut inte på snön om den inte är rätt mjuk så man kan sparka in kängorna. Stavar underlättar betydligt.
 
Bilder från 27 juli. Tarfala upp till Svarta sjön.
1. Vägen upp i snön, gå upp så sent som möjligt, följ moränryggen till klippan
2. Vandrare på väg upp
3. Insteget till snöfältet uppifrån, gå rakt till höger vid röset (en liten bit ovanför)
4. Röset som markerar vägen på klippan
5. Vägen ner för klippan, om jag förstått det rätt, ser hyfsat enkelt ut att hasa sig ner för, troligen svårare uppför? Man riskerar aldrig att ramla nå längre, någon meter till snöfältet
6. Vy nerifrån Tarfala som visar vad man ska titta efter, finns det snö som på bilden så är det troligen ok, bara den inte är för hård, troligen ok mitten juli till mitten av augusti om det är normalvarmt, varierar troligen en hel del
 

Bilagor

  • vägen upp i snö.jpg
    vägen upp i snö.jpg
    909.3 KB · Visningar: 158
  • people upp snow.jpg
    people upp snow.jpg
    628.6 KB · Visningar: 147
  • ner till snön.jpg
    ner till snön.jpg
    833 KB · Visningar: 153
  • röse.jpg
    röse.jpg
    3.3 MB · Visningar: 159
  • vägen ner klippa.jpg
    vägen ner klippa.jpg
    3.5 MB · Visningar: 166
  • passet.JPG
    passet.JPG
    161.9 KB · Visningar: 191
Angående nedgången till Tarfala beror det mycket på om det finns snö eller ej på glaciären t.e.x. i juli 2020 var det lätt att ta sig ner. Vet någon hur det ser ut i år?
Ser bra ut slutet juli och troligen en bit in i augusti, gick där i veckan, se svaret på inlägget i denna tråd
 
Bild från 6 augusti då jag och tre andra passerade glaciären på väg mot Tarfala. Det var då ganska lite snö kvar på glaciären och randsprickan mot klippan vid leden var någon decimeter bred. Tre av oss gick ca 100 meter på snö/glaciärä medan jag klättrade på klippan. Jag fick hålla i minnesskylt för att finns grep vid ett tillfälle. Det känns osäkert både med snö/glaciär-passagen samt klättring.

BE03008B-B707-48A4-9399-A28EACF26457.jpeg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
Morgan Runt Keb Fjällvandring 25
plaskdaja Snöläge i Keb runt 14 juli Fjällvandring 2
Extrem_skiing Info om fjälläget runt Keb -> söderut Fjällvandring 9
Michel.B Mobiltelefontäckning runt Keb? Fjällvandring 6
thomalin Vandring runt keb Fjällvandring 13
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.