Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl

Hej!

Just hemkommen från vandring Ramundberget-Helagstoppen-Ljungdalen och läser om stängningen av Keb fjällstation.

Nu är det 11 år sedan jag pluggade min master i infektionssjukdomar och epidemiologi, som jag knappt använt i yrket, men tror ni verkligen det är "magsjuka" (calici- noro, rotavirus)? Dvs de sorter som går på förskolor mm. Jag tycker beskrivningarna talar mycket mer för livsmedelsburna förgiftningar? Som ej smittar människa till människa via kontakt eller kontaminerade ytor i tex badrum som nämnda virus gör, utan via tex förorenat dricksvatten. De senare har oftare akut insjuknande med kraftiga symptom, som sedan läker ut på ett dygn eller lite mer, vilket de insjuknanden på Kebnekaise som beskrivs i artiklarna låter som.

Jag blev själv extremt dålig på vägen hem från Ljungdalen till Uppsala igår efter att ha vandrat sista sträckan på morgonen - illamående, ingen aptit, hög feber, och idag är jag trött men feberfri och kan äta igen. Min sambo blev inte sjuk, vilket talar mot magsjuka (kräksjukevirus), då skillnaden i vårt intag senaste dygnen är att vi hällde kokande vatten i hans vattenflaska till thé igår morse, men inte i min - vilket kan ha dödat eventuella gastroenteritbakterier om vi fått dem från samma jokk.

Jag har läst att flera personer blivit sjuka längs lederna kring Abisko utan att ha varit i någon kontakt med Keb fjällstation eller nån person som vistats där. Isolering av sjuka med livsmedelsburen förgiftning är meningslöst, varför jag tycker stängningen är intressant. Kanske har de fått odlingssvar eller PCRsvar att det ÄR vanligt kräksjukevirus, det ska bli mycket intressant att se.

Nån mer som har några tankar kring detta?
 
Sofia, jag tycker dina funderingar är intressanta. Två gånger har jag drabbats av magsjuka på fjällvandring och ingen av gångerna smittades någon annan i gänget. Den andra gången, för två år sedan, kan det ha varit dåligt vatten eller möjligen en köttprodukt som orsakade problemet. Trötthet, magen fullständigt i olag men ingen feber någon av gångerna. Aptiten var relativt okej också, men så klart blev det då fart på magen så toalett behövde uppsökas nu och då.
 
Norovirus sprids väl i mat och vatten också? Finns ju exempel där massvis med människor insjuknat efter att ha badat i samma sjö. Och det sprider sig snabbt på ställen med mat bufféer där alla går och tallar på samma slevar osv.

Sen kräks man väl ofta av norovirus. Vet inte om folk gjort det här.

Här smittades över hundra personer efter att ha badat på samma ställe:

 
Efter vad jag läst på nätet och hört på Sveriges radio så kan utbrottet på Kebnekakse fjällstation och i fjällstugorna mellan Abiskojaure och Singi stämma bra med Calici och liknande virus. Det är ännu inte labbekräftat men provtagning pågår. Vandrare rör sig både norrut och söderut längs Kungsleden så epidemiologin stämmer så vitt jag kan förstå. Vore också tänkbart att smittspridning skett på tåg eller flyg på vägen upp till Lappland. Däremot är det en handfull olika vattendrag utmed sträckan varför ett enda drabbat vattendrag inte stämmer så bra.

Stämmer också bra med utbrottet vintertid där uppe, tror det var typ 2012. Då var jag själv i området men vi var informerade om problematiken och undvek Kebnekaise via färdvägen Nikka Tarfala Singi Sälka och in i Norge, men noterade att det fanns isolerade sjuka i Singi.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag kan bakterier och virus för dåligt i detalj men en smittskyddsläkare uttalade sig i SVT aktuellt (2100-sändningen i tablån) igår 7 aug och hade en teori om att det kunde vara även luftburet i trånga utrymmen ( t ex på en bajamaja) men minns inte vilken bakterie han hänvisade till.
Om någon missat det så förstördes Keb fjällstatiaons pumphus för vatten och avlopp tidigare i år pga översvämmning och det har varit stor del provisoriska lösningar, t ex bajamajor där i sommar. Antar att hygienen därmed blivit lite lidande.

/Patrik
 
Jag kan bakterier och virus för dåligt i detalj men en smittskyddsläkare uttalade sig i SVT aktuellt (2100-sändningen i tablån) igår 7 aug och hade en teori om att det kunde vara även luftburet i trånga utrymmen ( t ex på en bajamaja) men minns inte vilken bakterie han hänvisade till.
Om någon missat det så förstördes Keb fjällstatiaons pumphus för vatten och avlopp tidigare i år pga översvämmning och det har varit stor del provisoriska lösningar, t ex bajamajor där i sommar. Antar att hygienen därmed blivit lite lidande.

/Patrik
Jag hörde också den intervjun, och han syftade på någon form av vinterkräksjukevirus som kan smitta luftburet. Det kan även förklara varför smittan verkar ha tagit sig vidare till andra fjällstugor utmed Kungsleden, dvs smittade personer vistas i samma luftutrymme inomhus eller på dass som friska personer besöker.
 
Man tror att det är Noro-viruset som härjat/härjar, alltså typ vinterkräksjukan. Baja-majjorna är troligen källa till spridning och nu sprids det vidare med vandrare längs lederna. Nu på torsdag räknar man med att öppna Keb-stationen igen om jag minns rätt.
 
Precis som jag trodde var det alltså avsaknad av hygien vid toabesök som var boven i dramat. Läskigt att vi inte kommit längre när det kommer till hygien....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.