Snabbaste tid upp för Kebnekaise?

Hej tänkte kolla vad det finns för rekordtider upp för berget.

Fjällstationen till sydtoppen då, inkl raster givetvis. Bara västra leden är av intresse, inte fuskleden "eliten" tävlar på ☺️

Har själv gått i vandrarkängor på 2h50min men känner att det finns mycket potential att förbättra så vill veta vad jag har att jobba mot.

Tack för ditt bidrag 👌
 
Vad jag vet är den enda förteckning som finns denna. Tur-och retur. https://fastestknowntime.com/route/kebnekaise-sweden

Vilken väg de tagit orkar jag inte riktigt mappa ut på en karta just nu, men om du inte är nöjd så får du väl lägga upp en ny rutt på fastestknowntime.com.

Har inte heller hittat någon annan. Tyvärr är det där östra. Har väl inget större behov av att skylta med namn och gör något officiellt. Mer kul att veta vad folk har, tävlar bara mot en själv ändå.
 
Snabbast upp enligt Strava är 1:35:56 osäker på om det är rekordet dock.

Upp och ner är rekordet på ca 2:45 och om jag inte minns fel hålls det rekordet av förra rekordinnehavaren på Östra leden som blev av med sitt rekord där nu i somras.
 
Snabbast upp enligt Strava är 1:35:56 osäker på om det är rekordet dock.

Upp och ner är rekordet på ca 2:45 och om jag inte minns fel hålls det rekordet av förra rekordinnehavaren på Östra leden som blev av med sitt rekord där nu i somras.

Jaha det finns en app för sånt där. Måste kolla in den, tack för tipset.
 
Synd att strava bara verkade röra löpning. Var mer intresserad av snabb vandring.

Får snöra på mig löpardojorna och joina nästa gång!
 
Frågan e hur gamla deltagarna/rekordhållarna varit. D bör väl tas me i beräkningen...? min pöjk var tre år när han besteg Sydtoppen första gången, själv. Nu igen för andra gången som 11-åring. Svårt att slå tycker jag ;). Om man bestiger toppen som 30-åring så har d ju tagit 30 år att ta sig dit, lixom. plus timmarna på västra leden.
 
Att en treåring bestigit Sydtoppen själv låter lite för osannolikt för att vara sant i mina öron, stämmer det verkligen?
 
Frågan e hur gamla deltagarna/rekordhållarna varit. D bör väl tas me i beräkningen...? min pöjk var tre år när han besteg Sydtoppen första gången, själv. Nu igen för andra gången som 11-åring. Svårt att slå tycker jag ;). Om man bestiger toppen som 30-åring så har d ju tagit 30 år att ta sig dit, lixom. plus timmarna på västra leden.

Det är därför man tävlar mot sig själv i slutändan, finns alltid något som skiljer oss åt 🙃 Dock intressant att höra vad andra har för tider.
 
Det är därför man tävlar mot sig själv i slutändan, finns alltid något som skiljer oss åt 🙃 Dock intressant att höra vad andra har för tider.

Jo, jag fattar. D va ba för att ge en liten funderare. När vi var där förra veckan så var tydligen den nya rekordhållaren oxå där (på fjällstationen) - dock stannade vi ej på fjällstationen då vi skulle vidare.

Förra gången, när 11-åringen var 3, tog det oss 3 dagar från Nikka till baslägret i Kitteldalen. Denna gången gjorde vi det på en dag.
 
Det måste vara en fantastisk naturupplevelse att besöka vår svenska vackra fjällvärld. Sätta sig ner och ta lite kaffe och begrunda tillvaron. Se renhjordarna på håll. Språka lite med andra vandrare och ge varandra tips. Småmysa vid en liten eld där fisket i tjärnen givit resultat,

Jag söker mig allt längre bort från storstaden som invaderat mina gamla stigar med cyklar som renskötarna snart vill rätt att få skjuta precis som lösa drivande jakthundar som inte låter sig infångas. Vissa man möter på stigen tror att de fortfarande kliver på spårvagnen, tunnelbanan, bussen, morgonflyget och stirrar utan att morsa. De som rusar förbi med en liten rygga undrar man om de är lössläppta från Lidingöloppet eller bara motsvarigheten till en vilsen strören.

Tillbaka till naturen. Låt oss förbjuda det som tyvärr måste förbjudas. Gör viss del av vår natur befriad från den moderna människas fysiska och mentala hets.
Värna naturen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
Vandrare Rapadalen, snabbaste vägen dit? Fjällvandring 5
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Aleggs Nikkaluokta - Kebnekaise hur lång tid? Fjällvandring 9
kutmsta Hur lång tid kan det ta? Fjällvandring 0
everest4ever kebnekaise tid? Fjällvandring 10
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Mackan99 Tid för vandring Fjällvandring 2
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
Joakim Ambrosson Keb +tid? Fjällvandring 8
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5
jesper.holst Hur lång tid tar det? Fjällvandring 2
crilleus Vinter tid Fjällvandring 2
kmike Hur lång tid tar det? Fjällvandring 7
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
UteMats Fjälljägarna och fjällräddningen teamar upp Fjällvandring 1
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 14
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
Trottoarbonn Vägar upp på Kebnekaise?? Fjällvandring 4
såg bila upp till fjälls. Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Totteman Sarek, upp på toppen? Fjällvandring 4
fowwe Upp på Kanalberget? Fjällvandring 7
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.