Lättaste vägen upp för Kebnekaise?

Det stämmer att mätnoggrannheten kan ha blivit bättre. Tidigare än ca 2019/2018 stod det 2097,3m överallt för Nordtoppen, alla gånger jag sökte någonstans.
Avståndet är längre än 10 km från fjällstationen, inkl bro i Kitteldalen. De personer som vi pratade med i toppstugan försökte få siffrorna att gå ihop på 9-10 km men d var omöjligt för dom.
Jag mätte inte själv, o har inget intresse av att mäta. Bryr mig inte så mycket om d e 9 eller 11 km. Jag vet att det har mätts med gps och att det mättes till 11 km, och inte 9. Oavsett 9 eller 11 så e poängen att det känns betydligt längre än distansen pga terrängen.

Is bör ha viss tjocklek för att kallas glaciär. Det kan du kolla upp själv på internet. Det man vet om Sydtoppen så har jag för mig att den inte bör klassas som glaciär längre. Detsamma gäller Helagsglaciären (som Sveriges sydligaste glaciär).
Global uppvärmning is fo reels, jao.
 
Det stämmer att mätnoggrannheten kan ha blivit bättre. Tidigare än ca 2019/2018 stod det 2097,3m överallt för Nordtoppen, alla gånger jag sökte någonstans.
Avståndet är längre än 10 km från fjällstationen, inkl bro i Kitteldalen. De personer som vi pratade med i toppstugan försökte få siffrorna att gå ihop på 9-10 km men d var omöjligt för dom.
Jag mätte inte själv, o har inget intresse av att mäta. Bryr mig inte så mycket om d e 9 eller 11 km. Jag vet att det har mätts med gps och att det mättes till 11 km, och inte 9. Oavsett 9 eller 11 så e poängen att det känns betydligt längre än distansen pga terrängen.

Is bör ha viss tjocklek för att kallas glaciär. Det kan du kolla upp själv på internet. Det man vet om Sydtoppen så har jag för mig att den inte bör klassas som glaciär längre. Detsamma gäller Helagsglaciären (som Sveriges sydligaste glaciär).
Global uppvärmning is fo reels, jao.

Om man sticker ut hakan bör man ha på fötterna :) Kolla upp definitionen av glaciär igen. Exempelvis Wikipedia:

En glaciär, [...], definieras som en årligen ackumulerad och omsatt massa av is och snö som har börjat röra sig, av sin egen tyngd.

Att sydtoppen inte är en glaciär längre är vi nog överens om, men det beror alltså på att den har tappat så mycket massa att den inte "flyter" ned för berget längre.
 
Senast ändrad:
Det stämmer att mätnoggrannheten kan ha blivit bättre. Tidigare än ca 2019/2018 stod det 2097,3m överallt för Nordtoppen, alla gånger jag sökte någonstans.
Avståndet är längre än 10 km från fjällstationen, inkl bro i Kitteldalen. De personer som vi pratade med i toppstugan försökte få siffrorna att gå ihop på 9-10 km men d var omöjligt för dom.
Jag mätte inte själv, o har inget intresse av att mäta. Bryr mig inte så mycket om d e 9 eller 11 km. Jag vet att det har mätts med gps och att det mättes till 11 km, och inte 9. Oavsett 9 eller 11 så e poängen att det känns betydligt längre än distansen pga terrängen.

Is bör ha viss tjocklek för att kallas glaciär. Det kan du kolla upp själv på internet. Det man vet om Sydtoppen så har jag för mig att den inte bör klassas som glaciär längre. Detsamma gäller Helagsglaciären (som Sveriges sydligaste glaciär).
Global uppvärmning is fo reels, jao.

Du kan kolla på exempelvis Strava så ser du att det är som jag säger. Det är inte över 10 km enkel väg. Mer höjdmeter än terräng skulle jag säga.
 
Om man sticker ut hakan bör man ha på fötterna :) Kolla upp definitionen av glaciär igen. Exempelvis Wikipedia:

En glaciär, [...], definieras som en årligen ackumulerad och omsatt massa av is och snö som har börjat röra sig, av sin egen tyngd.

Att sydtoppen inte är en glaciär längre är vi nog överens om, men det beror alltså på att den har tappat så mycket massa att den inte "flyter" ned för berget längre.

Mmm. Att argumentera mot svensk standard e ju annorlunda visserligen. I Sverige är Norges högsta topp en annan än i Norge.
 
Jag noterar att man vid Stockholms Universitet benämner det som ligger ovanpå berget som glaciär.

Kebnekaises sydtopp fortsätter att smälta
Det kan ha att göra med tradition, att det, så länge man känt till, alltid varit en glaciär och man tänker på det som en glaciär. Ett av kriterierna för definition av glaciär är att den ska röra sig. Pga Kebneglaciärens tjocklek så kan den inte uppnå denna rörelse längre, den är för tunn. Men som jag sa, det kan vara så att man i Sverige saknar definition eller att definitionen är annorlunda än i andra länder. E junte så viktigt egentligen. Jag kommer varken må bättre eller sämre om jag e ute o cyklar eller har rätt. Försöker bara dela info. Dessutom, det är ju bara en tunn liten spets som sticker upp från "glaciären" som är toppen. Måste isf vara Sveriges smalaste glaciär :ROFLMAO:. Undra när det första året utan den spetsen blir? Kommer den kunna bli till om isen smälter bort helt?
Bör noteras att Nordtoppen hade glaciär som va högre än Sydtoppen så sent som 1922, eller nåt år därikring.

Ang källor. Enligt engelska Wikipedia är det 18 km till toppen via Västra Leden :-D.
 
Mmm. Att argumentera mot svensk standard e ju annorlunda visserligen. I Sverige är Norges högsta topp en annan än i Norge.

Du kan nog fråga vilken glaciolog som helst - norsk, svensk, fransk eller japansk spelar ingen roll - och de kommer ge samma definition som jag gav. Du får gärna presentera någon källa om du vill hävda att jag har fel.
 
Du kan nog fråga vilken glaciolog som helst - norsk, svensk, fransk eller japansk spelar ingen roll - och de kommer ge samma definition som jag gav. Du får gärna presentera någon källa om du vill hävda att jag har fel.

D va nog bara jag som felciterade. Eller e lite trött o inte läste det du skrev ordentligt. Du säger ju ungefär som jag :), att sydtoppen inte e en glaciär längre.
 
Att sydtoppen inte är en glaciär längre är vi nog överens om, men det beror alltså på att den har tappat så mycket massa att den inte "flyter" ned för berget längre.
Hur vet ni att den inte flyter längre? Finns någon trovärdig referens? Så länge årssnö ligger kvar på toppen lär ismassorna väl vandra?
 
Hur vet ni att den inte flyter längre? Finns någon trovärdig referens? Så länge årssnö ligger kvar på toppen lär ismassorna väl vandra?
Det har att göra med att is får annan konsistens när den är över ca 50 m tjock. Den beter sig på ett annat sätt. På glaciärer mäts detta från ytan på glaciären. 50 m neråt så beter sig is som den du har i frysen. Över 50 m djup/tjock så beter sig isen mer som en deg.
 
Hur vet ni att den inte flyter längre? Finns någon trovärdig referens? Så länge årssnö ligger kvar på toppen lär ismassorna väl vandra?

Svårt att hitta någon referens på nätet som säger det. Jag vill dock minnas att jag för första gången fick höra det under en kurs i Tarfala då frågan togs upp med en av forskarna där. Han hävdade att sydtoppen en gång i tiden hade varit en glaciär, men att den sedan dess krympt så mycket att dess tyngd inte längre förmår flytta på den.

Jag håller med om att det inte är världens bästa källa :LOL: Jag blir gärna rättad om det är fel. Men det låter ändå rimligt, och jag har inte hört någon som hävdar motsatsen (alltså att isen rör på sig nuförtiden). Det Kogoyo säger i inlägg #35 ligger i linje med vad jag kommer ihåg från glaciologin.

@Kogoyo, ja det verkar som att vi är överens till slut :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Keb lättaste vägen ! Fjällvandring 17
ilisen Lättaste Sarekvandringen? Fjällvandring 20
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Merckx smidigaste vägen Fjällvandring 4
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
H.W Vägen ut till Ritsem Fjällvandring 8
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
hepar vägen porjus-vietas Fjällvandring 9
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
Hasse_70 Vägen till Ljungris? Fjällvandring 1
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
petho Vackraste vägen Narvik-Keb? Fjällvandring 7
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
Vandrare Rapadalen, snabbaste vägen dit? Fjällvandring 5
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.