Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala

Hur är nedgången från Siellavaggi mot Alisvaggi, när man kommer ut från Siellavaggi? Har läst olika vägar ner. Någon som har bra tips. Någonstans nämndes att öster om Lulip Hogganjira o ner skulle vara bra. Även förbi den o lite mer öster, i höjd med bron och sedan ner.
Någon som har några bra tips?

Hur är nedgången från Siellavaggi mot Alisvaggi, när man kommer ut från Siellavaggi? Har läst olika vägar ner. Någon som har bra tips. Någonstans nämndes att öster om Lulip Hogganjira o ner skulle vara bra. Även förbi den o lite mer öster, i höjd med bron och sedan ner.
Någon som har några bra tips?

Själv följde jag råden i tråden https://www.utsidan.se/forum/thread...vistas-tarfala-cevrralahku-nikkaluokta.90058/ och gick ner öster om jokken som leder ned till bron och minns det som en rätt oproblematisk väg

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej! Fin (lång) tur du skissar. Början (Abisko till Alesätno /ursäkta gamla stavningen/) är jättefin, både upplevelsen av den mörka Z-formade dalen innan Siellavaggi öppnar sig måt Alesätno med dess meanderslingor. Jag beskriver den i en av mina Fjällsmultronböcker, bland annat hur man undviker den blötna nedgången mot Alesätno.

Fortsättningen fin också. Efter Mårmastugan har jag alltid valt att följa glaciärens kant, som alltid har varit sprickfri. Därigenom undviker man stenskravelvandringen upp. Man kan lätt gå upp till toppen 1838 med väldig utsikt in mot Kebnekaise.

Mårmaområdet är väldigt väldigt spännande och kan utforskas. Jag beskriver en del dagsturer och övergång till Vistasvaggis allra översta del i Fjällsmultronböckerna också. En dagstur tillbaka till Mårmastugan lär dock inte gå nu pga minskande is.

Tar mig friheten att göra nämna dem www.bokverket.com/fjallbocker/ , förlåts nog :) De kom ut för 25 år sen men läses än och det mesta håller. Det kommersiella syftet är minimalt.

Göran Fagerström

PS. Jag tänkte skriva ett inlägg om Ballinvággi på min Facebooksida. Framför allt den första biten från Abisko till f.d. Tältlägret och en bit in i dalen, där jag minns fantastisk rödorange mossa. Är det någon som har ett foto tex ned mot Torneträsk som skulle vilja låta mig ta med i inlägget?

PS. Jag tänkte skriva ett inlägg om Ballinvággi på min Facebooksida. Framför allt den första biten från Abisko till f.d. Tältlägret och en bit in i dalen, där jag minns fantastisk rödorange mossa. Är det någon som har ett foto tex ned mot Torneträsk som skulle vilja låta mig ta med i inlägget?

Inget ned mot träsket, men här är början av Balinvaggi med Torne träsk ned åt höger.

1750706554644.png

Och in mot Balinvaggi:

1750706685228.png

Och grodperspektiv åt andra hållet:

1750706797913.png

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips