Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti

Jag har varit på väg ett tag, men nu är det närmare än någonsin..
Köpt tågbiljetten tur och retur (Göteborg - Abisko och sen Gällivare - Göteborg)

Planera rutten då.. dumt att inte ha en reservdag ? Tänkte sick-sacka lite och gå via både Unna och Vistas/Nallo, men då har jag inte dendär extra dagen för oförutsett.
Gissar att etapperna gör sig rätt bra, men det kanske går bra att stånga på lite mellan Vistas och Singi om man halkat efter innan ?

Inte beroende av stugorna mer än för påfyllda av förråd, då jag tänker tälta..

Tips och tankar alltid välkomna :)
Glad vandring på er !!

Skärmavbild 2023-04-03 kl. 17.12.26.png
 
Spännande planer, förstår att det kittlar sinnet.
Jag själv skulle planera för två extradagar för en sådan tur. Beredd på det värsta, hoppas på det bästa.
 
Det låter som den kloka planen, jag hade från början inte med Unna i planen, och det är nog dumt att baka in för mycket.. Nallo-turen lockar dock så den får jag nog allt ha med :D

Tack för tips !
 
Fin tur. Tror inte alls du behöver tänka på extradagar, det är ju mestadels mycket måttliga distanser och det finns plats för en vilodag redan.
 
Enda egentliga osäkerhetsmomentet är Teusajaure där det kan bli stopp i kraftig vind som omöjliggör passage över sjön (något jag själv har erfarenhet av).
 
Ej gått mer än första stäckan men du går på kungsleden och om normalt väder kan du gå över 20 km dag ett och gå kortare 2 vandringsdagen men beroende på vilket tåg och ev förseningar.
Jag var ute i 16 d då 2 reserv men troligen äldre än du och lite kassa knän och en vad.
9 d ger mindre behov av reservdagar och man kan ju ev gå på natten eller iaf 2 pass dygn pga ljuset man behöver ej sova tex 8h för att orka gå
2021 var mitt tåg 6h försenat och åker nu och tillsv till S Norge ist med 1/3 del restid lägre resekostnad fler och bättre stugor/fjällhotell med ev middag om man vill.
Största nackdel med S.N. är att det är mörkt/skumt på natten och du kan behöva gå 10-12h då för att ta igen dagar men köper ej ifs återresa samtidigt som ut och lägger in någon reservdag efter hemresa ist hemma.
Största misstaget var att ej ha fysisk karta utan på telefon då jag planerade tur runt Keb men ändrade tur på väg upp pga sämre väder oftast bättre runt och N om Abisko.
Nu har jag en GPS och tel och utskrivna kartblad då jag ej varit på vandring i N utan tid. i SV fjällen.
Med ninnimal packvikt så klararade sig knän bättre 2022 och end 12 d.
 
Senast ändrad:
Det ser ut som en jättefin tur och jag tycker inte alls att det ser stressigt ut. Tvärtom, beräknar du 10-15 km per dag på led är det bäddat för en lugn tur med utrymme för utflykter. Jag planerar att gå nåt liknande i sommar fast från Ritsem och till Kateratt. Vi har räknat med flera dagsutflykter i vår planering, och känner också att vi har utrymme för att ändra planer om det blir snöstorm och elände.
 
Toppen ! Tack :)

Vill absolut inte ha bråttom.. hur gott är det om tältplatser om man inte håller sig exakt till "fasta etapper", om man traskar på lite som man känner och stannar när man har lust menar jag.. är det risk att man inte hittar en plats på flera timmar ?
 
Fin tur, och generellt sett inga problem med tiden. Men... du har det enda riktiga "kruxet" sist på turen. Om det är skitväder kanske du inte kommer över Teusajaure, precis som smux skrev, så en extra dag där är kanske nåt att lägga in ? Tältplatser finns det gott om längs hela sträckan, om du bara går en bit vid sidan om leden.
Jag håller för övrigt med om att hellre gå förbi Nallo än Unna Allakas om du måste välja.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
erito Abisko till Alesjaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
Chili36 Få paket utdelade till Abisko Turiststation. Fjällvandring 3
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
Bulingen Från Abisko till Grövelsjön Fjällvandring 1
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
Charlotte_L Abisko till Nikaloutka Fjällvandring 3
pergit Vandringsvägar från Abisko till Mårmastugan? Fjällvandring 12
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.