Lättaste vägen upp för Kebnekaise?

Jasså? Det alternativet sågades ovan. Men du är av annan uppfattning?

Jag har gjort Durlings led, en bra väg upp. Dessa 6 timmar som skrevs om undrar jag varför. Men tälta nere i Singivagge, stora platta ängar- sen följer ni bara dalen upp till Kaffedalen och ansluter till Västra leden där. Kortare, färre höjdmeter, inget gå över Rullevaara.
 
Kebnekaise har fortfarande de två högsta topparna i Sverige, oavsett vilken av dem som för stunden är högst. Den två senaste åren när höjden har mätts i september (då sydtoppen är som lägst) har den legat 1,2 respektive 0,8 meter under nordtoppens höjd. Nordtoppen mäter 2096,8 m.ö.h., och näst högsta fjället är Sarektjåkkå, där stortoppen mäter 2089 m.ö.h.

Om man har Kebnekaise som mål enbart för att det är Sveriges högsta berg borde man hoppa över det nuförtiden om man inte ska gå upp på nordtoppen. Men som tango nämner i inlägg #7 så är Kebnekaises nordtopp inte samma promenad som sydtoppen. Kanske inte mycket svårare, men mer exponerat och högre risk. Rekommenderas inte på egen hand om man inte har erfarenhet av att använda stegjärn/isyxa.

Jag håller för övrigt med Consultra i inlägg #5. Mycket mindre folk i Tarfala än vid överbefolkade Kebne-stationen, lättare vandring och nästan samma höjd.

Edit: stavning

Tycker nog inte stegjärn och isyxa för självräddning är tillräckligt för den traversen, jag tycker att gå i replag också ska finnas i repertoaren, men var och en väljer sin risknivå, nu är det några år sedan jag var där men som jag minns det är det långt ner åt båda hållen av traversen och inte direkt flackt.

/Patrik
 
Kebnekaise har fortfarande de två högsta topparna i Sverige, oavsett vilken av dem som för stunden är högst. Den två senaste åren när höjden har mätts i september (då sydtoppen är som lägst) har den legat 1,2 respektive 0,8 meter under nordtoppens höjd. Nordtoppen mäter 2096,8 m.ö.h., och näst högsta fjället är Sarektjåkkå, där stortoppen mäter 2089 m.ö.h.

Om man har Kebnekaise som mål enbart för att det är Sveriges högsta berg borde man hoppa över det nuförtiden om man inte ska gå upp på nordtoppen. Men som tango nämner i inlägg #7 så är Kebnekaises nordtopp inte samma promenad som sydtoppen. Kanske inte mycket svårare, men mer exponerat och högre risk. Rekommenderas inte på egen hand om man inte har erfarenhet av att använda stegjärn/isyxa.

Jag håller för övrigt med Consultra i inlägg #5. Mycket mindre folk i Tarfala än vid överbefolkade Kebne-stationen, lättare vandring och nästan samma höjd.

Edit: stavning

Sydtoppen är alltid högre i början av säsongen, så går man i juni/juli är sydtoppen högst. Sen börjar det smälta på bra och nordtoppen blir högre. Om några år kommer det nog se annorlunda ut.
 
För att besvara frågan så hade jag helt klart valt västra leden och att tälta vid kittelbäcken ovanför bron, då är 4 km av 9 km avklarade. Ta en dag eller två där och ha som basläger och vila upp er.
 
Kebnekaise har fortfarande de två högsta topparna i Sverige, oavsett vilken av dem som för stunden är högst. Den två senaste åren när höjden har mätts i september (då sydtoppen är som lägst) har den legat 1,2 respektive 0,8 meter under nordtoppens höjd. Nordtoppen mäter 2096,8 m.ö.h., och näst högsta fjället är Sarektjåkkå, där stortoppen mäter 2089 m.ö.h.

Om man har Kebnekaise som mål enbart för att det är Sveriges högsta berg borde man hoppa över det nuförtiden om man inte ska gå upp på nordtoppen. Men som tango nämner i inlägg #7 så är Kebnekaises nordtopp inte samma promenad som sydtoppen. Kanske inte mycket svårare, men mer exponerat och högre risk. Rekommenderas inte på egen hand om man inte har erfarenhet av att använda stegjärn/isyxa.

Jag håller för övrigt med Consultra i inlägg #5. Mycket mindre folk i Tarfala än vid överbefolkade Kebne-stationen, lättare vandring och nästan samma höjd.

Edit: stavning

Om dom får d så fel i artikeln så kan man avfärda den direkt. Med det vill jag inte säga att allt artikeln säger är fel, eller att Stockholms Universitet e ute o cyklar. Nordtoppen har sen länge varit känt att vara 2097,3m, och den består av berg så den varierar inte och kan därmed inte krympa, enl artikeln till 2096,8 m.
Det är ingen som vet hur tjock glaciären under sydtoppen är. Det spekuleras i tjocklek från 30-50m. Vilket med standardmått inte ens klassar som glaciär.

Åter till TS. Kitteldalen är enda stället där det är bekvämt att tälta. Jag var där 2012 och 2020. Tältmöjligheterna hade förändrats. 2020 hade vi svårt att hitta en plats som var bekväm att tälta på. År 2012 var det fler än vi som hade basläger där och tältmöjligheterna var fler.
 
För att besvara frågan så hade jag helt klart valt västra leden och att tälta vid kittelbäcken ovanför bron, då är 4 km av 9 km avklarade. Ta en dag eller två där och ha som basläger och vila upp er.
Det stämmer inte heller.
Avståndet från Fjällstationen till Sydtoppen är 11 km. Jag påpekade detta felet i information för fjällstationen år 2012, och de svarade att de visste om det men att kännedomen om 9 km e så utspritt och att det ändå redan är en så tung vandring, så var de inte intresserade av att göra något åt informationen.
I somras, 2020, så nämnde jag detta till några uppe vid toppstugan (den nya). De kollade sina appar (stegmätare) o kunde själva fatta att 9 km inte stämde.
 
Om dom får d så fel i artikeln så kan man avfärda den direkt. Med det vill jag inte säga att allt artikeln säger är fel, eller att Stockholms Universitet e ute o cyklar. Nordtoppen har sen länge varit känt att vara 2097,3m, och den består av berg så den varierar inte och kan därmed inte krympa, enl artikeln till 2096,8 m.
Det är ingen som vet hur tjock glaciären under sydtoppen är. Det spekuleras i tjocklek från 30-50m. Vilket med standardmått inte ens klassar som glaciär.

Åter till TS. Kitteldalen är enda stället där det är bekvämt att tälta. Jag var där 2012 och 2020. Tältmöjligheterna hade förändrats. 2020 hade vi svårt att hitta en plats som var bekväm att tälta på. År 2012 var det fler än vi som hade basläger där och tältmöjligheterna var fler.

Ursäkta off-topic, men du får gärna förtydliga vad du menar. Vilken artikel syftar du till? Jag har inte hänvisat till någon artikel. Och var har du källa (som enligt dig är korrekt) på att nordtoppen är 2097,3 meter?

Visst kan även en topp som består av berg krympa. Men i detta fall, och en skillnad på 0,5 meter så är det snarare inom felmarginalen för mätmetoder som använts. Alla aktuella angivelser jag hittar säger dock 2096,8 meter.

För övrigt är väl definitionen av en glaciär snarare att det är en ismassa som rör på sig av sin egen tyngd än något särskilt tjockleksmått. Även med denna definition så är dock sydtoppen en "död" is som är för liten för att den skall flyta nedåt.
 
Ytterligare ett alternativ är att tälta öster om sjö 955 i Singivaggi och gå upp efter jokken mellan Singibaktti och Vierranvarri. Blir ungefär lika långt som från tält i Kitteldalen, fördel är att slipper höjdmetrarna över Vierranvarri.
Bör dock undvikas i dåligt väder eller risk för höjdrädsla.
Vi gick upp där för ca 20 år sen i regn och dimma men tordes inte gå ned samma väg utan fick gå Kaffedalen runt Singibaktti till tältet vid 955. En omväg på några timmar men inte var det 6 timmar som nån skrev.

Jag har inget minne av att Kaffedalen var svårgådd trots regn och blöta stenar. Blockig terräng ja, men inte svårgått.
 
Senast ändrad:
Det stämmer inte heller.
Avståndet från Fjällstationen till Sydtoppen är 11 km. Jag påpekade detta felet i information för fjällstationen år 2012, och de svarade att de visste om det men att kännedomen om 9 km e så utspritt och att det ändå redan är en så tung vandring, så var de inte intresserade av att göra något åt informationen.
I somras, 2020, så nämnde jag detta till några uppe vid toppstugan (den nya). De kollade sina appar (stegmätare) o kunde själva fatta att 9 km inte stämde.

Beror på var man mäter och hur man går. Från skylten ovanför fjällstation är det 9-9,3 km till sydtoppen. Från själva fjällstationen är det 9,7-10 km till sydtoppen. Du får tänka på att mycket har hänt sedan 2012, det har tillkommit både trappor och bro.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Keb lättaste vägen ! Fjällvandring 17
ilisen Lättaste Sarekvandringen? Fjällvandring 20
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Merckx smidigaste vägen Fjällvandring 4
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
H.W Vägen ut till Ritsem Fjällvandring 8
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
hepar vägen porjus-vietas Fjällvandring 9
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
Hasse_70 Vägen till Ljungris? Fjällvandring 1
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
petho Vackraste vägen Narvik-Keb? Fjällvandring 7
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
Vandrare Rapadalen, snabbaste vägen dit? Fjällvandring 5
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.