Största risken är väl att du kommer ha en tråkig upplevelse. Är vädret under din tur så som den ha varit de senaste 10 dagar här i Norrbotten i kombination med avsaknad av mörker så kommer det nog säkert bli en bra tur, men annars?Funderar på att ge mig ut på min första fjällvandring i sarek, ensam. Har ingen erfarenhet utav fjäll utöver att jag bestigit kebnekaise och galdhöpiggen.
Konditionen är det dock inget fel på, inte riskbedömningen heller.
Behöver man verkligen vara duktig på att navigera sig med hjälp utav karta och kompass för att kunna gå här?
Vad är det med sarek som gör att så många tycker att det inte lämpar sig som första vandring?
10 dagar gråmulet väder, regnigt, småkallt på dagen, kallt på natten, allt är blöt, tom underkläderna, oändliga vide- och enrissnår, kalla strömma jokkar, steniga blockfält som är jobbiga att gå på om man inte är van, stressen att hinna gå de där 2 mil som man har räknat med att kunna gå per dag, inga vackra vyer, endast djuphängande gråa moln, hitta ett lämpligt ställe att tälta innan det blir mörkt, kondensfukt inne i tältduken, duggregn utanför, 20 kg packning på ryggen ... Osv.
Visst även det kan ha sin tjusning och definitivt vara ett spännande äventyr, bara du vet vad du ge dig in på.
Din vandring kommer bli roligare om du har övat i skarpt läge på några vanliga svårigheter innan, enklast en svårighet i taget.
Fjällen kan vara underbara och lätta, men de kan också vara besvärliga och jobbiga. Underskatta inte kyla och väta i kombination med ensamhet och mörker.
Kebnekaise och Galdhöpiggen är upplevelseorter för storstadsmänniskor och kan inte anses vara "fjäll" på riktigt. Dra alltså inga slutsatser om din fjällduglighet bara för att du har bestigit två för stadsbor tillrättalagda toppar.