Premiärtur i sarek som ensam och oerfaren

Funderar på att ge mig ut på min första fjällvandring i sarek, ensam. Har ingen erfarenhet utav fjäll utöver att jag bestigit kebnekaise och galdhöpiggen.
Konditionen är det dock inget fel på, inte riskbedömningen heller.

Behöver man verkligen vara duktig på att navigera sig med hjälp utav karta och kompass för att kunna gå här?
Vad är det med sarek som gör att så många tycker att det inte lämpar sig som första vandring?
Största risken är väl att du kommer ha en tråkig upplevelse. Är vädret under din tur så som den ha varit de senaste 10 dagar här i Norrbotten i kombination med avsaknad av mörker så kommer det nog säkert bli en bra tur, men annars?
10 dagar gråmulet väder, regnigt, småkallt på dagen, kallt på natten, allt är blöt, tom underkläderna, oändliga vide- och enrissnår, kalla strömma jokkar, steniga blockfält som är jobbiga att gå på om man inte är van, stressen att hinna gå de där 2 mil som man har räknat med att kunna gå per dag, inga vackra vyer, endast djuphängande gråa moln, hitta ett lämpligt ställe att tälta innan det blir mörkt, kondensfukt inne i tältduken, duggregn utanför, 20 kg packning på ryggen ... Osv.
Visst även det kan ha sin tjusning och definitivt vara ett spännande äventyr, bara du vet vad du ge dig in på.

Din vandring kommer bli roligare om du har övat i skarpt läge på några vanliga svårigheter innan, enklast en svårighet i taget.
Fjällen kan vara underbara och lätta, men de kan också vara besvärliga och jobbiga. Underskatta inte kyla och väta i kombination med ensamhet och mörker.

Kebnekaise och Galdhöpiggen är upplevelseorter för storstadsmänniskor och kan inte anses vara "fjäll" på riktigt. Dra alltså inga slutsatser om din fjällduglighet bara för att du har bestigit två för stadsbor tillrättalagda toppar.

TS fråga påminner mig om en reportage om tyska alpina fjällräddningen som i vintras fick rädda två vandrare som hade gett sig ut till en alpsjö på högre höjd. De hade sett så fina bilder på sociala media som visade underbar skridskoåkning på sjöisen. Turen upp till sjön skulle även vara en enkel och kort, så att vandrarna inte tog med sig varma extrakläder, eftersom de tyckte att skridskorna var tunga nog att bära.
Problemet vara bara att "enkel och kort" är ett rätt tänjbart begrepp och att isen på sjön låg begravd under ett tre meters snötäcke så där långt inne i vintern.
...

Senast ändrad:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mitt enkla svar är att Lapplandsfjällen kan vara riktigt krävande, även sommartid.
Sällskap eller inte så bör man bygga upp erfarenhet innan man ger sig på Sarek -eller för den delen andra projekt där man inte har möjlighet att söka skydd eller få hjälp.
Det är väl ungefär vad som redan sagts mycket mer målande ovan…

Jag vet inte om det är mina inlägg du syftar på? Jag har försökt vara väldigt tydlig med att det GÅR att gå ensam i Sarek utan supermycket erfarenhet, men att det kanske finns andra vandringar som är mer givande i så fall.
Ja, kan man bara "tälta och ta hand om sig sjålv i sämre och kallare väder" så fixar man det. Problemet är bara att en nybörjare (förlåt TS, jag har ingen aning om din bakgrund och erfarenheter) knappast har tältat i regn tre dagar i rad. Särskilt inte med utrustning som är rimlig att bära med sig på en solovandring.

Det är klart att det (oftast) går ändå, men ärligt talat är det inte så himla kul. Jag tror helt enkelt att TS får ut mer av att känna på ensamvandring i fjällen någonstans där det lättare att bryta och SEN kommer till Sarek med några fler mil under kängorna.
"Inte livsfarligt" är inte samma sak som "kul".
Inte exakt eller enbart ditt inlägg utan läst flertal gånger om att gå i sällskap ath det ska vara säkrare. Sällskap är till för att ” peka ut var liket ligger”. Man går med egna ben och efter egen förmåga. Sällskapet kan bli farligt i vissa sammanhang, man tappar skarpan och kan även gå med på saker eller vägval man inte orkar med. Ensam kan man lyssna enbart till egna behov.
Sedan finns många som påstår att Sarek är något speciellt i vandringssammanhang, ”top of the line” Jag kan påstå att det finns värre områden att gå i till svårighetsgraden sett.

Det unika med Sareks nationalpark är att man är utlämnad till sig själv, och fattar besluten helt själv. Med det sagt behöver man ha ett ganska gott omdöme, där exempelvis avstånds- och tidsuppfattning kan vara avgörande för hur jobbig en fortsättning på dagen kan komma att bli, speciellt om det börjar skymma. Stanna i tid, Slå upp tält i tid. Finns mycket att säga om omdöme.

Jag vandrar själv ibland och jag har en Garmin InReach för säkerhets skull.

Om man stannar till och tänker på risk/konsekvens innan man gör någonting som kan bli farligt så kan risker i bästa fall minimeras.

Jag ska tillbaka till Sarek i höst hoppas jag, och ska se nya platser. Det blir en solovandring.

Hur som helst...hoppas TS får en fin vandring, oavsett var den blir.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips