Vägar upp på Kebnekaise??

Hej! Undrar om någon har gått olika vägar upp på Kebnekaise och kan ge mig lite råd. Kommer såklart prata mer med folk på plats, ex vid fjällstationen. Jag och flickvännen har rört oss en del i fjällmiljö och är hyfsat i kondition, men är absolut inget man skulle kunna kalla bergsklättrare. Kommer röra oss runt Kebnekaise i sommar och undrar vilka vägar man kan ta sig upp utan alltför brant klättring som kräver lina och utrustning?? Tidsåtgång är ju också relevant då det behövs klaras av på en dag.

Utöver den vanliga vägen (oguidad) längs leden undrar jag om man kan då längs "kammen" norrifrån till nordtoppen? Hur är det med vägar västerifrån? Kan man följa den västra glaciärkanten och leta sig upp den vägen?

Tacksam för svar! :)
 
Förtydligande är att vi alltså kan utgå från vilken sida som helst av berget. Var vi har "basecamp" är alltså anpassningbart.
 
Well, den enda hyfsat etablerade leden norrifrån är väl vargkammen med start i firnpasset på kebnepaktes västra kam. Man kan definitivt gå utan rep (och utan stor ryggsäck) men det behövs ändå lite klättererfarenhet i mitt tycke. Är brant på sina ställen, sök runt på nätet och kolla efter bilder för att bilda dig din egen upfattning vad ni klarar eller inte.

Västerifrån har ni ju durlings led som är en variant av västra. Sen finns det direkta linjer från rabots glaciär men då behöver ni definitivt mer klättererfarenhet.

Halspasset är ju approach från öster, samma med nygrens led om ni går över Kebnetjåkka. Annars söderifrån precis som västa och östra leden.

Mvh,
Axel
 

Bilagor

  • 18261.jpg
    18261.jpg
    157.1 KB · Visningar: 1,600
Hej! Undrar om någon har gått olika vägar upp på Kebnekaise och kan ge mig lite råd. Kommer såklart prata mer med folk på plats, ex vid fjällstationen. Jag och flickvännen har rört oss en del i fjällmiljö och är hyfsat i kondition, men är absolut inget man skulle kunna kalla bergsklättrare. Kommer röra oss runt Kebnekaise i sommar och undrar vilka vägar man kan ta sig upp utan alltför brant klättring som kräver lina och utrustning?? Tidsåtgång är ju också relevant då det behövs klaras av på en dag.

Utöver den vanliga vägen (oguidad) längs leden undrar jag om man kan då längs "kammen" norrifrån till nordtoppen? Hur är det med vägar västerifrån? Kan man följa den västra glaciärkanten och leta sig upp den vägen?

Tacksam för svar! :)

Hej!

Om ni vill upp på Kebnekaises sydtopp utan klättring så finns det två huvudalternativ och en (två) variant(-er).

Västra leden. Från fjällstationen upp till Kitteldalen, upp över Vierranvarre till Kaffedalen och därifrån upp till toppen.

Dürlings led. Från Tjäktjavagge in en liten bit i Singivagge och därifrån längs dalen mellan Kuoperatjåkka och Singipakte till Kaffedalen, där man ansluter till Västra leden.

Björlings led (nr II, den västra). Från en punkt längre in i Singivagge tar man sig upp genom den successivt brantare ravinen mellan Singipakte och Vierranvarre och som ansluter till Dürlings led strax innan man kommer till Kaffedalen.

Därtill kan jag tänka mig att det går att göra en bestigning via Kebnekaises rygg åt väster. Börja som Dürlings led men ta dig upp på Kouperatjåkka i dalens "krök". Följ ryggen hela vägen till Kebnekaises sydtopp. Detta är en variant av Rabots led, som har sin början i Kuopervagge istället.

Vägen norrifrån via Vargryggen (Kebnepakte-Kebnekaise nordtopp-Kebnekaise sydtopp) kräver repsäkring. För en tid sedan diskuterades detta i en annan tråd i samma forum.


Mvh Filip
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keb2020 Alternativa vägar tidigt på säsongen? Fjällvandring 9
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
cloud76 Lapplandsfjällen/Kaitumområdet - vägar ut i terrängen Fjällvandring 5
Ollebolle Andra vägar till Sylarna? Fjällvandring 6
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
madir Abisko-Keb. alternativa vägar ??? Fjällvandring 2
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
UteMats Fjälljägarna och fjällräddningen teamar upp Fjällvandring 1
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 14
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
såg bila upp till fjälls. Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Totteman Sarek, upp på toppen? Fjällvandring 4
fowwe Upp på Kanalberget? Fjällvandring 7
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
Lämmeldoft Upp på Predikstolen? Fjällvandring 5
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
Lämmeldoft Ammarfjället, upp- och nergångar Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
deadnine Vandra upp på Gaustatoppen ifrån rjukan by Fjällvandring 0
brigas Tur från kvikkjokk upp på pårtetjåkko och observatorie Fjällvandring 15
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
brigas stigen upp på Kaskaivo Fjällvandring 0
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
MultiAnnelie Alpinkurs/guide upp på Kebenekaise? Fjällvandring 1
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.