Snabbaste tid upp för Kebnekaise?

Hej tänkte kolla vad det finns för rekordtider upp för berget.

Fjällstationen till sydtoppen då, inkl raster givetvis. Bara västra leden är av intresse, inte fuskleden "eliten" tävlar på ☺️

Har själv gått i vandrarkängor på 2h50min men känner att det finns mycket potential att förbättra så vill veta vad jag har att jobba mot.

Tack för ditt bidrag 👌

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad jag vet är den enda förteckning som finns denna. Tur-och retur. https://fastestknowntime.com/route/kebnekaise-sweden

Vilken väg de tagit orkar jag inte riktigt mappa ut på en karta just nu, men om du inte är nöjd så får du väl lägga upp en ny rutt på fastestknowntime.com.

Har inte heller hittat någon annan. Tyvärr är det där östra. Har väl inget större behov av att skylta med namn och gör något officiellt. Mer kul att veta vad folk har, tävlar bara mot en själv ändå.

Snabbast upp enligt Strava är 1:35:56 osäker på om det är rekordet dock.

Upp och ner är rekordet på ca 2:45 och om jag inte minns fel hålls det rekordet av förra rekordinnehavaren på Östra leden som blev av med sitt rekord där nu i somras.

Snabbast upp enligt Strava är 1:35:56 osäker på om det är rekordet dock.

Upp och ner är rekordet på ca 2:45 och om jag inte minns fel hålls det rekordet av förra rekordinnehavaren på Östra leden som blev av med sitt rekord där nu i somras.

Jaha det finns en app för sånt där. Måste kolla in den, tack för tipset.

Synd att strava bara verkade röra löpning. Var mer intresserad av snabb vandring.

Får snöra på mig löpardojorna och joina nästa gång!

Frågan e hur gamla deltagarna/rekordhållarna varit. D bör väl tas me i beräkningen...? min pöjk var tre år när han besteg Sydtoppen första gången, själv. Nu igen för andra gången som 11-åring. Svårt att slå tycker jag ;). Om man bestiger toppen som 30-åring så har d ju tagit 30 år att ta sig dit, lixom. plus timmarna på västra leden.

Att en treåring bestigit Sydtoppen själv låter lite för osannolikt för att vara sant i mina öron, stämmer det verkligen?

Frågan e hur gamla deltagarna/rekordhållarna varit. D bör väl tas me i beräkningen...? min pöjk var tre år när han besteg Sydtoppen första gången, själv. Nu igen för andra gången som 11-åring. Svårt att slå tycker jag ;). Om man bestiger toppen som 30-åring så har d ju tagit 30 år att ta sig dit, lixom. plus timmarna på västra leden.

Det är därför man tävlar mot sig själv i slutändan, finns alltid något som skiljer oss åt 🙃 Dock intressant att höra vad andra har för tider.

Det är därför man tävlar mot sig själv i slutändan, finns alltid något som skiljer oss åt 🙃 Dock intressant att höra vad andra har för tider.

Jo, jag fattar. D va ba för att ge en liten funderare. När vi var där förra veckan så var tydligen den nya rekordhållaren oxå där (på fjällstationen) - dock stannade vi ej på fjällstationen då vi skulle vidare.

Förra gången, när 11-åringen var 3, tog det oss 3 dagar från Nikka till baslägret i Kitteldalen. Denna gången gjorde vi det på en dag.

Det måste vara en fantastisk naturupplevelse att besöka vår svenska vackra fjällvärld. Sätta sig ner och ta lite kaffe och begrunda tillvaron. Se renhjordarna på håll. Språka lite med andra vandrare och ge varandra tips. Småmysa vid en liten eld där fisket i tjärnen givit resultat,

Jag söker mig allt längre bort från storstaden som invaderat mina gamla stigar med cyklar som renskötarna snart vill rätt att få skjuta precis som lösa drivande jakthundar som inte låter sig infångas. Vissa man möter på stigen tror att de fortfarande kliver på spårvagnen, tunnelbanan, bussen, morgonflyget och stirrar utan att morsa. De som rusar förbi med en liten rygga undrar man om de är lössläppta från Lidingöloppet eller bara motsvarigheten till en vilsen strören.

Tillbaka till naturen. Låt oss förbjuda det som tyvärr måste förbjudas. Gör viss del av vår natur befriad från den moderna människas fysiska och mentala hets.
Värna naturen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips