Tips om vandring till Kebnekaise

Hej blev lite nyfiken då jag är en rookie själv i sammanhanget och kommer ta en tur solo med hojen i juli (om vädret tillåter) för att bestiga kebnekaise.

Tack för informationen och om det finns intresse så finns det en till här som tänker likadant.
Förstår om det är du och din tjej men tänkte iallafall fråga:)

Vart kör man med hojen på bästa sätt för att ta sig till fjällstationen? pengarna är inget problem för mig så det enklaste är väl att hyra en helikopter???

Är det ens rimligt att åka med hoj upp nu i juli med tanke på väder???

MVH/Joel

Hej Joel!

Vi är i Jokkmokk nu och har redan varit ute på resan i 4 dagar nu. Vi har tänkt bestiga Kebnekaise redan i helgen (vilket är väl inte när du tänkt göra det?) och vår plan har slutligen blivit att åka med hoj till Nikkaloukta, parkera på långtidsparkeringen (20:-/dygn) samt lämna allt överflödigt i bagageförvaringen de har där. Sedan tänker vi faktiskt gå alla de 19 km till fjällstationen samt ta med tält. Blir nog två nätters övernattning till toppen och tillbaka. Om det blir tält eller i nödfall stuga/skjul visar sig.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
;)Läste tydligen inte hela inlägget tillräckigt noga eller kanske inte alls .... med hoj till Kebnekaise och ända fram dit .För mig är en hoj en vanlig trampcykel.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips