Student vandring

Hej
Jag är en 19 årig kille som ska ut på min långa trekking som jag planerat att jag ska göra. Jag gör denna resa som en slags student resa. Jag gör den även för att utmana mig och se mina verkliga gränser. Innan har jag som barn varit på dem klassiska topparna Galdhøpiggen, kebnekaise och Besseggen samt vandringar på 2-3 dagar men har aldrig gjort en längre trek. Planen är att gå från Stockholm och sedan vandra på en rutt (som inte är satt än) till sollefteå. Jag har 21 dagar på mig att slutföra den vilket blir 3-3,5 mil per dag. Tanken är att skicka förre frystorkat till utlämningsställen och köra så lätt packning som möjligt. Runt 15 kilo alltså (utan bränsle och mat) men jag har börjat tänka om det är en resa som ens kommer bli rolig? Varför ska jag genomföra 3 hårda mil i 21 dagar streck och då måste jag komma ihåg att det är ifall allt går som det ska. Jag vill därför be er med erfarenhet om vägledning. Är det en vandring som man bör avstå ifrån såhär färsk som jag är och istället ta en lika utmanande vandring men under en kortare period. Kom ihåg att jag aldrig gått mer än 3 dagar streck ensam. Tack på förhand!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Det kan man nog bara svara på själv. Varför då ? Själv tycker jag att sådana aktiviteter ska påbörjas lite lugnt, och om man sen gillar det och känner sig motiverad kan man göra mer och längre nästa gång. Gäller tex cykling, segling, löpning, vandring, osv. Men bara om man gillar det själv, inte för att impa på någon el dyl.
Det kanske är något man vill hålla på med under flera år ? Då är det ju dumt att satsa på max direkt.

Eller någon av många låglandsleder.

Du kan säkert vandra länge om du är normaltränad, har väl ingångna skor som dina fötter trivs i, och inte har särskilda problem med knän, rygg eller annat. En provtur i hemmaskogen är alltid bra för att testa detta, och få chansen att upptäcka/åtgärda små och stora förtretligheter, som annars kan förstöra humöret på turen.

Men... varför inte välja lite mer "upplevelsetäta" (dramatiska, vackra, exotiska, utmanande... välj själv) landskap och rutter? Jag brukar visserligen hävda att ALLA vägar man tar kan vara intressanta bara man har ett öppet sinne, och visst finns det spännande platser mellan Stockholm och Sollefteå (särskilt om man är intresserad av stads- landskaps- och kulturhistoria), men "upplevelsetätheten" längs den sträckan blir mer rimlig i förflyttningshastigheten av en bilresa (eller kanske långcykling), än en långvandring i 5 km/timmen. Såvida du nu inte vill "utmana dig själv" i rena tålamodet att långharva i timmar och dagar längs enformiga transportsträckor.

Om fjällnaturen och vyerna från Galdhöpiggen, Besseggen etc väckte din lust och glädje, så ligger det väl närmare till hands att du förlägger din vandring till svenska och/eller norska fjäll? Du kan få ditt lystmäte av att "utmana dig själv", men du slipper ha tråkigt.

Väljer du ändå en låglandsvandring i så pass befolkade trakter, så behöver du ju inte lägga upp depåer av frystorkad mat? Med en gnutta planering kan du njuta av färsk och nyköpt. Däremot (men det beror på dina vägval) kan det finnas större anledning att ta med någon sorts vattenrening/vattenfilter.
På en fjällvandring blir det tvärtom - man får planera/torka/effektivisera mat, men slipper bära på nämnvärda mängder vatten - det kan man njuta av i varje fjällbäck.

I inget av dessa alternativ ska du dock behöva bära på 15 kg utöver mat, vatten och bränsle. Lastar du på så mycket när du vil gå så länge, kommer det inte att sluta bra för dina senor och leder, såvida du inte specialtränat just detta inför turen.

Denna fasta del av packningen brukar kallas "basvkt". Min egen ligger på strax under 4 kg för en fullt autonom sommarvandring med tält, oberoende av vandringens längd. De flesta hamnar kanske lite högre, men långt från dina 15 kg - och din målsättning är ju " så lätt packning som möjligt".

Du kan få rikligt med inspiration om hur man packar lätt, om du läser folks packlistor i denna tråd. Att det inte behöver handla om avancerade svindyra prylar, och vad man minst klarar sig med på just en låglandsvandring, utreds av några nördiga entusiaster i denna tråd (hoppa över lite urspårningar i bägge).

Spontant skulle jag väl råda dig att i varje fall börja med lite kortare turer (typ en vecka tio dagar), men i mer spännande/utmanande landskap. Då kan du bygga upp din erfarenhet, ringa in dina personliga utrustningspreferenser, effektivisera din mat- och övrig packvikt, få in fungerande rutiner för hur man håller sig torr och varm i skitväder, med mycket mera. Får du blodad tand, kanske det slutar med månadslånga turer :)

Men lycka till vad du än bestämmer, och återkom gärna med mer specifika frågor, när dina planer fått lite fastare konturer.

Senast ändrad:
Hej
Jag är en 19 årig kille som ska ut på min långa trekking som jag planerat att jag ska göra. Jag gör denna resa som en slags student resa. Jag gör den även för att utmana mig och se mina verkliga gränser. Innan har jag som barn varit på dem klassiska topparna Galdhøpiggen, kebnekaise och Besseggen samt vandringar på 2-3 dagar men har aldrig gjort en längre trek. Planen är att gå från Stockholm och sedan vandra på en rutt (som inte är satt än) till sollefteå. Jag har 21 dagar på mig att slutföra den vilket blir 3-3,5 mil per dag. Tanken är att skicka förre frystorkat till utlämningsställen och köra så lätt packning som möjligt. Runt 15 kilo alltså (utan bränsle och mat) men jag har börjat tänka om det är en resa som ens kommer bli rolig? Varför ska jag genomföra 3 hårda mil i 21 dagar streck och då måste jag komma ihåg att det är ifall allt går som det ska. Jag vill därför be er med erfarenhet om vägledning. Är det en vandring som man bör avstå ifrån såhär färsk som jag är och istället ta en lika utmanande vandring men under en kortare period. Kom ihåg att jag aldrig gått mer än 3 dagar streck ensam. Tack på förhand!
Hej,
jag skulle vandra Sörmlandsleden som utgår från Stockholm. Huvudleden är ungefär 600 km lång. Den är omväxlingsrik och allt från lätt till ganska ansträngande.
Periodvis behöver du inte bära mycket mat eftersom man passerar en del samhällen. Det går bra att tälta eller sova i vindskydd.
Kolla gärna in deras hemsida, www.sormlandsleden.se
Vidare tycker jag att du har en relativ tung packning. 10 kilo i totalvikt brukar jag ha vid vandring på Sörmlandsleden (eller annan) inklusive mat för 4 dagar. Och då har jag även en stol med mig.
Så kollar om du inte kan lämna hemma något😊.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips