Vandra i Kina. Bilder & info.

Hej.

Jag har lagt upp ett bildspel från 4 korta vandringar i Kina (26 bilder)...
http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=7625

Man kanske inte åker till Kina för att fjällvandra. Men om man är där på rundresa eller jobb och kan tänka sig att packa ner sin friluftsutrustning så finns det trevliga områden att besöka. Jag har sammanställt lite information från 4 turer...

Hua Shan Trek (bild 1-5):
Granitbergen Hua Shan ligger 12 mil från staden Xian där Terrakottaarmen finns. Området är litet och de flesta besöker bergen på 1-2 dagar. Jag stannade i 3 dagar men man kan stanna längre, speciellt om man gillar att fota. Det är fantastiskt vackert. Det finns tre varianter upp på berget. Buss och kabinbana, buss och leden Soldiers Path eller gå hela vägen från Hua Shan village. Soldiers Path har tidigare varit den lite coolare leden med svinbranta passager men dessa har nu ersatts med mildare partier. Så jag tycker att leden från Hua Shan village är aningen tuffare då den har mest höjdmeter. Det är trevligast att gå en led upp och den andra ner.

Soldiers path är 800 höjdmeter från busstoppet/starten av kabinbanan och upp till nordtoppen 1600 meter. Väl uppe på berget finns det en slinga som passerar de övriga 4 topparna. Den högsta punkten är Sydtoppen 2160 meter. Det tar en halv dag att gå runt till alla topparna om man pinar på. Så har man ont om tid kan man gå upp, besöka alla topparna och åka kabinbana ner på en dag. Men det är stressigt. Vandringen är nästan uteslutande på sten och stentrappor. Det finns flera bostadsalternativ på berget. Sovsalar som är billiga men packade med kineser som ligger och röker i sovsäckarna. Samt dubbelrum som kostar ca 200 kr/natt. Restauranger finns också.

Ett lämpligt upplägg är att dag 1 vandra upp och besöka några av topparna. Sova vid Dongfeng Binguan vid east peak. Dag 2 besök resterande toppar och gå ner. Alternativt gå ner dag 3. Det är 8 km och 1700 höjdmeter från sydtoppen ner till Hua Shan village. Området har tidigare varit ökänt för ett par mer eller mindre livfarliga klätterleder. När jag var där i december 2010 var dessa avstängda. Bästa säsong är höst och vår men det funkar nog året runt även om det kan bli väldigt kallt på vintern. I juli och augusti har kineserna semester och då är det galet med folk. Tillstånd krävs till nationalparken.

Emei Shan Trek (bild 6-11):
Berget Emei Shan 13 mil från Chengdu har länge varit ett populärt men lite udda vandringsmål. Från starten i Baoguo på 550 meters höjd är det 20,000 trappsteg och 2500 höjdmeter till vandringens högsta punkt, förtoppen på 3077 meter. Leden är stentrappor i urskog/djungel med stundtals mysiga vyer. Det är vanligt med dimma men trots det brukar utsikten från toppen vara storslagen. Man kan åka buss och kabinbana till toppen. Men att vandra är såklart en bättre upplevelse. Det finns två leder till toppen och det är lämpligt att välja olika på upp och nedvägen. Sträckan förbi Venerable Trees Terrace är den vackraste.

Det finns flera kloster och tempel på berget och några av dem är värda att besöka. Lite högre upp på berget finns också en hel del apor som kan vara eller snarare är aggressiva. Man bör inte förvara frukt eller vattenflaskor synligt. Och det är en klok ide att ha en vandringsstav eller pinne i högsta beredskap. Det finns flera bostadsalternativ och matställen längs lederna men man bör läsa på och ha en plan för var man har tänkt att äta och sova. Samt ha en reservplan då vissa ställen kan vara fulla eller stängda. Att gå uppför är jobbigt men har man bra ben så är det inga problem trots alla trappsteg. Att gå nedför är lätt men ger ofta en grym träningsvärk. På de kartor som finns över området står det att det är ca 4 mil från Baoguo till toppen. Men det kan inte stämma. Är man bra tränad kan man gå upp på en dag. Jag rekommenderar dock 4-5 dagar tur och retur om man gillar att vistas i vacker natur. Förslag på ett 4-dagars upplägg:

Dag 1. Baoguo 550 m - Elephant Bathing Pool 2070 m.
Dag 2. Elephant Bathing Pool 2070 m - Jinding Temple 3077 m - Jieyin Hall 2540 m.
Dag 3. Jieyin Hall 2540 m - Hongchun Ping (Venerable Trees Terrace) 1120 m.
Dag 4. Hongchun Ping (Venerable Trees Terrace) 1120 m - Baoguo 550 m.

Bergets högsta punkt är på 3099 meter och är man toppsugen så ska det gå att ta sig dit genom att gå på den gamla monorailbanan från strax under förtoppen. Det ska ta nån halvtimma enkel men det finns risk att eventuella vakter har synpunker på det. Bästa säsong är höst och vår. Som vanligt är det mest folk i juli och augusti. Sist gick jag i augusti 2011 och under ca halva sträckan var det enormt mycket folk som förde oväsen. Men resterande del var relativt lugn. Kineserna går vissa bitar och har bussar som kör dem däremellan. Vintern ska också funka men det kan bli ruskigt kallt på toppen. Tillstånd krävs och kontrolleras. Och glöm inte sovsäck.

Tiger Leaping Gorge Trek (bild 12-19):
Tiger Leaping Gorge Trek är en klassisk vandringsled och antagligen den populäraste bland turister i Kina. Canyonen är en av världens djupaste. Yangtzefloden i dalens botten rinner på 1750 meters höjd och omges av berg som är 5500 meter höga. En höjdskillnad på nästan 4 km. Och det är sannerligen vackert. Byn Qiaotou där vandringen börjar ligger 80 km norr om Lijiang. Normalt talas det om 2 leder. En övre och en nedre. Men den nedre är en bilväg där horder av kineser slussas runt i bussar. Ska man gå gäller den övre leden.

Slutet av leden är i den lilla byn Daju men det verkar som om de flesta numera nöjer sig med att gå till Walnut Garden. Jag har gått till Daju en gång och de sista timmarna kan man lika gärna avstå. Detta gör leden ganska kort och mojlig att gå på en dag om man har lite packning och bra fart. Stigen är bred och välprepparerad och det är relativt få höjdmeter. Vandringens högsta punkt är 2670 meter direkt efter backen "28 bends". Dock kan det bli väldigt varmt på sommaren och efter regn kan en del leriga backar vara riktigt hala.

Även om de flesta går leden på 2 dagar så rekommenderar jag 5. Om man kan tänka sig att vandra endast 2-3 timmar per dag. Detta för att kunna bo på de häpnadsväckande bra guesthouse som finns längs leden. Förslag:

Dag 1. Qiaotou village - Naxi Family Guesthouse.
Dag 2. Naxi Family Guesthouse - Tea Horse Guesthouse.
Dag 3. Tea Horse Guesthouse - Halfway Lodge.
Dag 4. Halfway Lodge - Tina's/Sean's/Walnut Garden.
Dag 5. Tina's/Sean's/Walnut Garden - Yangtzelfoden tur och retur. Buss till Qiaotou.

Sist gick jag i september 2011 och då såg man inte många själar längs leden. Men på kvällarna var guesthousen så gott som fullbokade. Jag vet inte hur mycket folk det är i juli och augsti. Eftersom kineserna i huvudsak åker buss kanske det inte är så farligt. Men säsongen är vår, sommar, höst. Jag antar att vintern inte är att föredra. Längs leden finns ett gäng väldigt påstridiga kineser som vill agera bärare eller att man ska rida häst. Och vid något ställe kostar det pengar att stanna och fotografera. Men dessa irritationsmoment smiter man undan med sunt förnuft. Kineserna har länge diskuterat att bygga en damm som kan påverka vandringen och canyonen. När och om det blir något med det vet jag inte. Entreavgift betalas i Qiaotou. Sovsäck behövs om man ska övernatta. Mat finns i stugorna.

Lantau Trail (bild 20-26):
Vandring är inte det första man tänker på när man talar om Hong Kong. Men det finns faktiskt några riktigt bra leder. Lantau Trail är 70 km och gör en rundslinga på ön Lantau med start och mål i byn Mui Wo. Boendealternativet är tält vilket är gratis och det finns flera campingplatser att välja mellan. De är obemannade och bra och det finns rinnande vatten vid dessa. Men reningstabletter/filter behövs. Var dock förberedd på att Hong Kong är enormt varmt och man behöver bära med sig en hel del vatten mellan byarna och campingplatserna. Det är också långt mellan restaurangerna så gas, kök och några paket nudlar bör man packa ner.

När man väl lyckats lista ut vart starten är så är leden mycket bra markerad. Man når som högst 934 meter över berget Lantau Peak. Det är dock inte Hong Kongs högsta topp. Man vandrar i berg, skog, genom en fiskeby, längs vattenlevador, på stränder och i djungel. En sträcka om 2 km längst bort på leden går genom tät djungel och när jag gick i oktober 2011 så var den biten inte iordninggjord. Det finns en liten stig och det är inte svårt att hitta men har man fobi mot ormar, getingar eller spindlar kan det bli jobbigt. Enorma spindlar är det man ser mest av längs hela leden. De hänger i stora nät både bredvid och ovanför stigen så man bör vara lite uppmärksam.

Det är glest med andra vandrare men på helgerna dyker det upp engelsmän/kvinnor som är ute och löptränar. Säsongen är året runt men havet och stränderna gör sig bäst på sommaren. Tyfoner är vanligast i juni till september så kolla upp väderprognosen innan start. Karta köps hos "The Map Publication Centre" på Kowloon. Jag gick leden på 3,5 dag och det var lite för snabbt. Fem dagar är nog lagom. Gillar man att bada eller tälta i anslutning till fina stränder så kan man stanna ännu längre. Utöver Lantau Trail i Hong Kong så finns också MacLehose Trail 100 km och Wilson Trail 78 km.

Mer information om dessa leder finns såklart på nätet. Wikipedia och wikitravel är bra. Samt att jag brukar använda Lonely Planets guideböcker. Förutom dessa områden så ska Huangshan (Yellow mountain) en bit från Hangzhou/Shanghai vara bra. Det ska vara ett av kinas vackraste bergsområden.

//Magnus H.
 
Boende?

En fråga:

Fanns det inga ställen att hyra en bädd på när du gjorde vandringen i Hongkong?

Jag åker till Hongkong ungefär vartannat år men har inte vandrat där än.

Tält har jag aldrig med mig dock.
 
Fanns det inga ställen att hyra en bädd på när du gjorde vandringen i Hongkong?

Inte vad jag känner till. Men leden passerar fiskebyn Tai O efter 3 mil eller så och där kanske det finns. Jag har dock ingen koll på det. Jag tror de flesta delar upp leden i dagsetapper över en längre tid då den är indelad i 12 delsträckor. Eller vandrar några etapper över helgen och bor en natt i tält.
 
Magnus, tack för en bra tråd och fina tips, ska bokmärkas!
Packar just nu ner hela livet i lådor och har -6 dagar till status "utlandssvensk", just i Kina.
Jättekul med trekkingtips, vardagarna blir nog inte så mycket mer än jobb, men helger och ledigheter ser vi fram emot att kunna frilufsa på!
 
Magnus, tack för en bra tråd och fina tips, ska bokmärkas!
Packar just nu ner hela livet i lådor och har -6 dagar till status "utlandssvensk", just i Kina.
Jättekul med trekkingtips, vardagarna blir nog inte så mycket mer än jobb, men helger och ledigheter ser vi fram emot att kunna frilufsa på!

Ah okej trevligt, tack. Det finns hur mycket som helst att se och göra i Kina. Det gäller bara att inte bli för lat på helgerna. Hoppas det blir roligt, lycka till.
 
Ett råd är att kolla upp vädret före vandring om möjligt. Jag var på Emeishan och Huangshan, men det var båda gångerna ganska molnigt. Hade jag planerat bättre (farit tidigare/senare från Chengdu till Emeishan) hade upplevelsen blivit klart bättre.

Huangshan verkade ha de bättre vyerna, men då hade jag lite bättre väder där.
 
Hong Kong, dagsturer?

Hong Kong!
Provar att fortsätta på denna gamla tråd lite, annars kanske jag startar en ny med tydligare rubrik för mitt syfte. Bor i Shanghai och vill se något som är mer kuperat snart!

Är lite nyfiken om det finns någon som kan berätta om de bästa dagsturerna i Hong Kong? Typ 2-3-4 st, gärna. Bra att ha några alternativ beroende på t ex väder eller kombinationer med andra aktiviteter.

Har kollat länken från "zzeezz":s inlägg, men tar gärna mot fler tips och förstahandsinformation! Typ anslutningar från "centrala staden", buss eller taxi, startplatser, bra att tänka på-tips, etc.

Tidpunkt som är tänkt, nu kring västerländsk jul 2012. Lite halvlat semesterpå 5-6 dagar med hotellboende och dagsturer, eller om rekommendationen är att verkligen göra en tält-trekk, så funkar det också!
 
December?

Hej Magnus och tack för intressant läsning! Tyckte första och andra leden du beskrev verkade riktigt härliga! Skulle du säga att den första leden är mest lik fjällandskap?

Det är lite det jag är ute efter nu när jag kanske ska till Kina och vandra...Ska resa med min sambo i sen nov och december så det ska helst inte vara för kallt så att hon håller humöret uppe.

Har någon i tråden några tips på sådana fjällvandringar i Kina under dec?

Hälsningar,
Martin Glans
 
Hej Magnus och tack för intressant läsning! Tyckte första och andra leden du beskrev verkade riktigt härliga! Skulle du säga att den första leden är mest lik fjällandskap?

Det är lite det jag är ute efter nu när jag kanske ska till Kina och vandra...Ska resa med min sambo i sen nov och december så det ska helst inte vara för kallt så att hon håller humöret uppe.

Har någon i tråden några tips på sådana fjällvandringar i Kina under dec?

Nja den led av dessa som påminner mest om fjällen är Tiger Leaping Gorge. Men jag har hört att december kan bli ruggigt kallt där. Den behagligaste av dessa i december bör vara Lantau Trail i Hong Kong. Även om badet kanske är i kyligaste laget.

När det gäller Hua Shan och Emei Shan så är naturen vild men själva lederna är i huvudsak på stentrappor. Så man får inte den där riktiga fjällkänslan även om det är vackert. Det ska gå att gå dessa leder i december men om vädret är dåligt så blir det kallt. Och på nätterna är det kallt oavsett. Men det är lite folk då och har man bra sovsäck så funkar det bara man har lite vana...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
martint Vandra i Alperna Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.