kebnekaise - nybörjare, några frågor

avslutad210712

Gäst
Trådskaparen är antingen ett troll eller ytterligare en av dessa curling skadade individerna.

Inte ens en alvedon - nej det bär man med sig.

Nödtelefon i toppstugorna - får inte fjällräddningen hämta nog många som inte orkar upp och ner.

Hela Kebnekaise kryllar för f*n av människor utan mat, kläder eller förstånd och det står jag för.
 
Haha, kändes verkligen som någon söndercurlad individ. Man borde fan ha internet och TV på toppen också :)
 
Haha, kändes verkligen som någon söndercurlad individ. Man borde fan ha internet och TV på toppen också :)

En lärarare på universitet jag hade, idag närmare 65 år gammal? berättade att han var uppvuxen i ett litet samhälle i mellansverige, och att det skulle komma en tv till byn. Många personer vallfärdade till platsen där de skulle få se en tv, som av någon anledning var högst upp på en kulle. Tyvärr så regnade det denna dag så det gick inte att sätta på tvn. Min lärare gick tillbaka hem mycket nöjd, han hade ändå trots att sett en tv, något hans föräldrar och syskon inte hade gjort, även om tvn var avstängd så förstod han att i den lådan skulle rymmas mycket intressant.


Det får mig att tänka på att vara på toppen av ett högt berg utan utsikt, man kanske är nöjd ändå, trots all dimma så förstår man att just där man är skulle det finnas en mycket trevlig utsikt.
 
Hej!

Tänkte åka till kebnekaise som nybörjare i slutet av juli eller i början av augusti. Har valt att ta tåg från skåne till kiruna, och därefter buss till Nikkaulauokta, sedan gå cirka 2 mil till fjällstationen.

Vill även uttrycka min förakt mot miljöpartiet och deras ständiga skitsnack om att vi ska åka tåg för det är vänligare mot miljön samt ett billigt transport medel. Hur i helvete är det billigt att ta ett tåg från skåne till kiruna i 2:a klass (tur och retur) för strax under 2000kr??? Jag har flygit för 300kr till london tur och retur för några år sedan. Eftersom jag är 28 år gammal, så kan jag inte utnyttja "sista minuten" eftersom någon idiot på sj har beslutat att är man över 26 så kan man glömma sista minuten bokningar.

Det blir ju lite konstigt om du jämför äpplen med päron, den billigaste resan med ett annat färdsätt , bolag, sträcka och en helt annan konkurrens med normalpris på en resa som är dubbelt så lång med liten/ingen konkurrens på en inte så speciellt lönsam sträcka. Dessutom, vad kostar inte Malmö-Kiruna med bil i bensinkostnader om du jämför det med tåget?

Malmö-London tar drygt 1,5-2 timmar med flyg och Malmö-Kiruna tar 20-23 timmar. Malmö-London flygvägen är drygt 90 mil och Malmö-Kiruna säkerligen minst dubbelt så långt.

Det är som att jämföra högsta pris med SAS Malmö-Kiruna med billigaste biljetten med British Airways Köpenhamn-New York...det är ju inte samma sak. Allt handlar om efterfrågan och tillgång, därför kan det kosta dubbelt så mycket att flyga samma avstånd till två olika städer beroende på konkurrens/efterfrågan på aktuella sträckan.
 
Jag tror att det skulle underlätta för dig om du läser på lite och ändrar inställning också.

100 kr för en dusch!? - Nej 100 kr i dagavgift för att få tillgång till hela anläggningen. Vad tror du att det kostar att driva en fjällstation mitt ute på fjället med infrastruktur och transporter?

Ingen sjukvård och ingen Alvedon!? Om du inte har den grundläggande sjukvårdskunskapen själv och inte heller en karta Alvedon med dig så bör du nog inte ge dig ut på fjället. Vad händer om du skadar dig/blir sjuk utom räckhåll från fjällstationen?

Ingen nödtelefon!? - Nä just det. Tänk på vad och hur du gör. Vandra i sällskap med andra.

SJ!? Okej - där håller jag med dig. Men resan blev i alla fall gratis för dig.

Med detta vill jag inte säga att du ska hålla dig ifrån fjället. Men fördjupa dina kunskaper lite till nästa gång genom att läsa på själv vad som gäller för olika vandringsrutter och faciliteter.

Håller med om allt du skrev, bra synpunkter/tips :)
 
du har eventuellt telia? fler än 2/3 har inte det, jag kastar varken ros eller ris över nödtelefonen

Alla kan ringa 112 via vilket bolag som helst. Ett tips kan vara att leta i sina skåp hemma och se om det inte ligger någon gamal telefon där, från den tiden ett batteri räckte en vecka eller två :) . Det behöver inte vara något simkort i den, är tom en fördel utan då den kopplar upp fortare.
 
du har eventuellt telia? fler än 2/3 har inte det, jag kastar varken ros eller ris över nödtelefonen däremot då den kommer att användas mer än i "nödfall" om denna nu tas i bruk...

Telia ja, men är det dock motiverat att ha en nödtelefon där uppe? På en mycket trafikerad led.

Går man upp under vintern när det är mindre folk, kanske man kan meddela fjällstationen sin färdväg. Och avviker man stort kan dom ringa efter eftersök?

Jag tror att den telefonen kommer bli mycket populär att använda för personer som borde ha vänt tidigare annars. Utmattning är nog den största "nöden" på Kebnekaise.
 
Telia ja, men är det dock motiverat att ha en nödtelefon där uppe? På en mycket trafikerad led.

Går man upp under vintern när det är mindre folk, kanske man kan meddela fjällstationen sin färdväg. Och avviker man stort kan dom ringa efter eftersök?

Jag tror att den telefonen kommer bli mycket populär att använda för personer som borde ha vänt tidigare annars. Utmattning är nog den största "nöden" på Kebnekaise.

Ytterligare en nackdel med en nödtelefon däruppe kan vara att antennspröt har viss benägenhet att dra åt sig blixtar.

Full täckning på GSM som sagt. Jag tror det är radiobasen i nikkaluokta man använder därifrån. Den som står vid fjällstationen har man nämligen ingen siktlinje till.

Tror aldrig jag hört min lur jobba så hårt dock. "GSM-smattret" kopplade till och med in och blev svagt bakgrundsljud i samtalet. Hög sändareffekt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Brundin Nybörjare uppe i kebnekaise bergen Fjällvandring 123
avslutad130206 Kebnekaise nybörjare - resekompis? Fjällvandring 0
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
Plahn Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 25
Nuskani Kebnekaise möjligt för nybörjare? Fjällvandring 29
Zeeker Nybörjare på Kebnekaise Fjällvandring 8
maze Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 14
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.