Fjälltur kebnekaise

Hur gör ni om ni åker ända upp till fjällen tex fjällstationen för att vandra till olika saker att se på ,tex tarfala dalen och runt kebnekaise området och har sin tältplats på ett o samma ställe och sen regnar o blåser varje dag,vandrar ni ändå elr väntar ni tills det blir finare o bättre väder med sol ? för det är ju det man vill ha,känns ju sådär att vara där då annars när det är så fint i fjällen vid rätt väder så att säga.
 
Nyss hemkommen från ett Tarfala med ”skräpväder” så kan jag inte säga mer än att man får göra det bästa av läget man är i. Har man all tid i världen så kan man ju vänta men det har man sällan, man ska hem till jobb och skola… Jag ser till att ha bra kläder för barnen och extra choklad i fickorna ifall väderprognosen inte är toppen. Och planera in lagom saker på de dagar när vädret inte vill som man själv planerat. Mer än så kan man nog inte göra…
9E67A09D-66B3-45D9-A33A-3B8C2CCCD7AB.jpeg

När den här bilden togs så var planen att gå upp mellan de två topparna till höger…som ju inte syntes i de låga molnen…
Och dagen efter blåste det som sjutton!
DEE5F447-86F9-4CF7-B1F0-0C227CE342B4.jpeg

Man får helt enkelt ta höjd för eller acceptera vädret…
 
Om möjligt anpassar jag tidpunkten för resan till när vädret är drägligt. Det är i mitt tycke trevligare att vandra i bra väder…

’Det är dock inte alltid möjligt. T.ex. ripjaktspremiären inträffar när den gör. Då kommer jag att i år vara ute i fjällen även om det är dåligt väder. Är det tillräckligt dåligt väder får jag justera var jag går så att det fortfarande är säkert.
 
Jag har tänkt på samma, ska upp och fjällvandra i mitten av nästa vecka och vädret verkar väldigt... närvarande 😁 Regn regn och åter regn. Men jag tänker att man får göra det bästa av det. Kanske lägga om rutten, göra dagsturer, ta med en extra bok eller korsord.

Om nån har erfarenhet om det är mysigast att bli inregnad i sitt tält runt Akkastugan eller Gisurisstugan i Padjelanta så tar jag tackamt emot tips 🤗 Börjar i Ritsem och kommer troligtvis inte kunna gå så långt innan det brakar loss, som det ser ut nu.
 
Jag gör som Jörgen och går oavsett, sommartid. På vintern kan man behöva vänta ut en snöstorm. Väderprognosen betraktar jag som ett förslag, sitter inte och väntar på bra väderprognos. :)
 
Att det ser ut som på Karolinas bild är mer regel än undantag och har jag planerat en tur så får vädret vara som det blir, men man får vara förberedd på det och också ha funderat på alternativa ruttalternativ och att inte ha ett för tight schema. Men nog har man varit med om turer då molnen legat låga och det regnat/snöat i princip hela tiden, om man inte har tillgång till prognoser är det inte heller någon större vits att ligga och vänta. Jag blir bara uttråkad av att ligga i tältet och det kan lika gärna fortsätta med samma väder i en vecka till.
Jag bor dock så nära fjälltrakter att jag för helg- eller dagsturer ofta låter vädret bestämma.
 
Man får helt enkelt ta höjd för regn och sämre väder.
Alternativet är såklart hög flexibilitet att kunna åka med kort varsel etc. Tyvärr har de flesta inte den möjligheten utan man får göra det bästa av situationen. Är det skitväder blir det desto mysigare i tältet iaf :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
JennyGbg Snäll fjälltur sökes Fjällvandring 9
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
mstrandbo Nybörjartips fjälltur Fjällvandring 3
uldall Tips på kortare fjälltur? Fjällvandring 4
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
Markus80 Fjälltur med 2-3 övernattninger Fjällvandring 0
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
ulf_67 Logistik för fjälltur Fjällvandring 10
oskar_lindhe Fjälltur sommaren 2009 Fjällvandring 5
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
Wikinggirl Vill du hänga med på fjälltur i Funäsdalen? Fjällvandring 9
magbe238 Fiska på fjälltur? Fjällvandring 3
Martin Fjäderlätt Akut! Fjälltur i Dalarna? Fjällvandring 7
migael Grundstens På fjälltur Fjällvandring 2
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
jonsa Fjälltur för nybörjare! Fjällvandring 32
LuisFigo Fjälltur i Norge Fjällvandring 4
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.