Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation

Vad heter dalen mellan Singistugorna och Kebnekaise fjällstation? På Lantmäteriets karta verkar den inte ha något namn. Laddjuvaggi står utskrivet vid Kebnekaise och är väl dalen ner mot Nikka? Eller räknas det som samma dal hela vägen till Singi?

Bilagor

• Dalen.jpg
    Dalen.jpg
    29.6 KB · Visningar: 1,749
Jag plockade fram min fjällkarta från Calazo och upptäckte att det som på Lantmäteriets karta är markerat som namnet på de små sjöarna Laddjubthta (blå text hos LM) är på Calazos karta markerat som namnet på dalen (svart text).

Enligt samisk ordbok betyder bahta bakända. Så frågan blir om det är bakändan på dalen eller jokken. Båda blir logiska.

Tore Abrahamsson anger Ladjovagge på översiktskarta i boken Kebnekaisefjällen.

Däremot skriver Valter Schytt och Per Holmlund Siellavagge på Högfjällskartan Kebnekaise från 2004.

Thure

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
Tore Abrahamsson anger Ladjovagge på översiktskarta i boken Kebnekaisefjällen.

Däremot skriver Valter Schytt och Per Holmlund Siellavagge på Högfjällskartan Kebnekaise från 2004.

Thure

Spännande! Borde inte Siellavagge vara dalen mellan Toulpagourni och Singicohkka, där går Siellajohka?

Kan vara korrekturfel. Finns ju en ny högfjällskarta också från Calazo och Oskar Karlin men den har jag inte köpt.

Thure

Spännande! Borde inte Siellavagge vara dalen mellan Toulpagourni och Singicohkka, där går Siellajohka?

Finns det en dalgång "Siellavagge" så borde det vara den men ...
Heter inte en dalgång det samma genom hela dalgången?
då det inte finns någon delning av dalgången Sinnivaggi borde den heta detsamma ända tills man kommer ut till Laddjuvaggi eller?

Jag har använt Laddjuvaggi på dalen hela vägen från Nikkaluokta till Singi. Så tolkar jag också lantmäteriets karta på nätet (skall kolla hemma på de tryckta kartorna om jag hittar någon annan info). Ta ex Routesvagge i Sarek eller liknande långa dalgångar, inte byter den namn vid vattendelaren utan behåller namnet genom hela dalgången.

Jag har använt Laddjuvaggi på dalen hela vägen från Nikkaluokta till Singi. Så tolkar jag också lantmäteriets karta på nätet (skall kolla hemma på de tryckta kartorna om jag hittar någon annan info). Ta ex Routesvagge i Sarek eller liknande långa dalgångar, inte byter den namn vid vattendelaren utan behåller namnet genom hela dalgången.

Jag tycker inte att det är självklart att det är samma dal från Nikka till Kebnekaise som fortsätter vidare mot Singi. Vid Keb delar den upp sig i flera dalar och då skulle den mot Singi kunna ha ett annat namn där.

Det kan ju också vara dålig kartografi på Lantmäteriets karta. Om jag jämför med tex Vistasdalen så är namnet på dalen utskrivet på flera ställen när den är så pass lång. Det borde det vara på Laddjuvaggi också i så fall.

Jag håller med jämför närliggande Stuor Reitavagge och Kaskasavagge, samma namn från Vistas till Tjäkta. Eller varför inte parallelldalen Singivagge.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips