Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku

Tjena allihopa! :)

Jag kommer troligtvis att en/ ett par extra dagar i slutet av min vandring mellan keb till nikkaluokta och söker därför efter en avstickare eller alternativ rutt.

Jag tänkte därför höra om någon av er har tagit "stigen" vid tarfala forskningsstation uppför sluttningen mot Cievrralahku ?

Förstår att det med stor risk inte går urskilja en stig, men tänkte höra om någon har information angående terräng och så vidare.

Har isåfall tänkt ta sikte mot renvaktarstugan och Cievrracohkka när jag väl kommit uppför platån.
Möjligen slå läger vid småsjöarna norr om Garmasbakti om jag når så långt. Och dagen efter ta mig uppför Cievrracohkka och förslagsvis Garmasbakti.

Ser även att det på kartan finns en stig strax efter hängbron nere vid Tarfaljåkka. Läste ett inlägg där några personer gick den rutten.

Men om möjligheten finns beroende på väder så lutar det åt Tarfalahållet då det verkar vackert där :)

Tack på förhand!

Tom
 
Jag gick där nyligen från Tarfala, funkade utmärkt. Jag försökte "gena" först från Tarfalastugan upp på skrå i branten, det var mindre bra. Nästa gång går jag hellre tillbaks först mot forskningsstationen och tar upp i branten därifrån, något mindre brant. Det är ingen tydlig stig utan en rekommenderad färdväg. Mycket blocksten men ta det lite piano så är det inte särskilt svårt. Utsikten väl uppe är magnifik över slätten med fjäll i fonden (och över axeln tillbaks mot Tarfala och Keb). Det är rätt lättnavigerat om det är klart väder och går att gå på bra (lite blockterräng bitvis). Följer du dalgången mot Nikkaluokta finns många tänkbara tältplatser, lite exponerat för vind och väder möjligen. Tips är att ta och hålla höjd åt höger på platån och i passet mot Nikka då är det enkel terräng med mycket gräs. Stigen utför branten ner mot Nikka börjar vid småsjöarna höger om en tydlig bäck, och är lätt att gå. När den delar sig, håll vänster och utför. Fantastiskt utsikt.
 
Jag gick där nyligen från Tarfala, funkade utmärkt. Jag försökte "gena" först från Tarfalastugan upp på skrå i branten, det var mindre bra. Nästa gång går jag hellre tillbaks först mot forskningsstationen och tar upp i branten därifrån, något mindre brant. Det är ingen tydlig stig utan en rekommenderad färdväg. Mycket blocksten men ta det lite piano så är det inte särskilt svårt. Utsikten väl uppe är magnifik över slätten med fjäll i fonden (och över axeln tillbaks mot Tarfala och Keb). Det är rätt lättnavigerat om det är klart väder och går att gå på bra (lite blockterräng bitvis). Följer du dalgången mot Nikkaluokta finns många tänkbara tältplatser, lite exponerat för vind och väder möjligen. Tips är att ta och hålla höjd åt höger på platån och i passet mot Nikka då är det enkel terräng med mycket gräs. Stigen utför branten ner mot Nikka börjar vid småsjöarna höger om en tydlig bäck, och är lätt att gå. När den delar sig, håll vänster och utför. Fantastiskt utsikt.

Okej :)

Tusen tack för ditt svar och dina tips

Uppskattas verkligen!

Det får bli en avstickare uppför branten vid forskningsstationen om vädret tillåter 👍⛺🏕

mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
skogsavenyn alternativ till soyaprotein och röda linser Fjällvandring 12
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
eyck Alternativ till Exped Orion Extreme? Fjällvandring 14
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
axel_broman Fint alternativ Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 1
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
sundstorm Alternativ till Keb? Fjällvandring 4
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
KJHJ Alternativ till bron över Kukkejåkka Fjällvandring 2
rickard95 Alternativ väg in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 1
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
tobeck Alternativ till fnöske ! Fjällvandring 5
grodanbolle Coverboots alternativ? Fjällvandring 6
leniz Alternativ till Kungsleden? Fjällvandring 5
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Pohman Njåtjosvagge rutt Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.